Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Gnäll

  1. #11
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ett annat alternativ kan ju vara att behålla hojen men tagga ner och inte lägga 60+ mil om dan flera dar i sträck. =)
    Kan vara en lösning, men om jag känner mig själv rätt inte trolig. Har börjat grov planera en resa till nästa år.
    Österrike räknar med en dag ner via Tyskland, åtminstone till södra Tyskland.
    Därefter små dagsutflykter på roliga alpvägar läs många kurvor. Etapper här troligtvis mellan 20 till 30 mil.
    Dessa i ca 4 till 5 dagar,
    Sedan hemresa allt ska göras på en vecka.

  2. #12
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

    Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

    Undrar om han kanske finns på forumet?
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-10-02 klockan 12:49.

  3. #13
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag tror han tog en moppetur också en gång - Norrbotten - Stockholm - Finland - Norrbotten. Så det är bara en fråga om att hålla sig i form och ha en jäkla envisehet och älska att köra hoj.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

    Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

    Undrar om han kanske finns på forumet?
    Inget fel att vara gubbe. Det blir alla av manskön som har vett att hålla sig vid liv tillräckligt länge.

    Den du nämner är väl V. Saarela som mycket riktigt är med i detta forum. En riktig knutte som inte bangar för att köra moppe långt, även om han har tillgång till betydligt kraftigare laståsnor.
    Ove

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    BOLLEBYGD
    Inlägg
    3
    Ge mig gärna ros och ris på den.
    Jag har en Diversion 900 -98.
    Tycker man sitter rätt hopkrupen på den oxo, men med sänkning av fotpinnar och höjning av styret så funkar den väl.
    Lite tung att manövrera då tyngdpunkten ligger högt.
    I något forum beskrev någon den som en Volvo V70, lite tung och tråkig men tillräckligt med effekt och lätt att serva.
    Tycker att sadeln har lite fel lutning, man trycks frammåt och man får inget riktigt stöd under främre delen av sitsen, men det går ju att fixa om man vill.
    Använder hojjen för pendling och långturer, så den passar mig bra, men som sagt någon sporthoj är det ju inte.

  6. #16
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Ja, det stämmer, Ove. Jag ser honom på en annan tråd och besökte hans webbsida, www.saarela.se. Där står just om turen han tänkte sig ut i Europa, men när han kom till Malmö så ångrade han sig och stack till Nordkap i stället! Kolla in hemsidan, riktigt kul att se alla infall du skriver om där, Veijo!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Kan vara en lösning, men om jag känner mig själv rätt inte trolig. Har börjat grov planera en resa till nästa år.
    Österrike räknar med en dag ner via Tyskland, åtminstone till södra Tyskland.
    Därefter små dagsutflykter på roliga alpvägar läs många kurvor. Etapper här troligtvis mellan 20 till 30 mil.
    Dessa i ca 4 till 5 dagar,
    Sedan hemresa allt ska göras på en vecka.
    Tycker du skall kolla avståndet ner till södra Tyskland. Tror du har 150 mil hemmifrån och dit.
    Skall du köra i Alperna i fem dagar, så får du det svettigt om du skall hinna köra 150 mil på sista dagen med.

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tycker du skall kolla avståndet ner till södra Tyskland. Tror du har 150 mil hemmifrån och dit.
    Skall du köra i Alperna i fem dagar, så får du det svettigt om du skall hinna köra 150 mil på sista dagen med.
    Inte riktigt 150 mil bara 110 till Linz i nordvästra Österrike inga problem på en dag :-)

  9. #19
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Masund Visa inlägg
    Jag har en Diversion 900 -98.
    Tycker man sitter rätt hopkrupen på den oxo, men med sänkning av fotpinnar och höjning av styret så funkar den väl.
    Lite tung att manövrera då tyngdpunkten ligger högt.
    I något forum beskrev någon den som en Volvo V70, lite tung och tråkig men tillräckligt med effekt och lätt att serva.
    Tycker att sadeln har lite fel lutning, man trycks frammåt och man får inget riktigt stöd under främre delen av sitsen, men det går ju att fixa om man vill.
    Använder hojjen för pendling och långturer, så den passar mig bra, men som sagt någon sporthoj är det ju inte.
    Hopkrupen inte så värst, hög tyngdpunkt ja. Tror nog att jag kan trivas med den efter tag.
    Har inte märkt av din synpunkt på sadeln än.
    Lite mjuk i fjädring, är det någon som testat öhlinsfjädrarna till framgaffeln som finns att köpa för en dryg tusenlapp.
    Effekt ok inget fartvidunder, ekonomi bra billig försäkring hyfsat låg förbrukning ca 25 till 28 mil på en tank. Med några liter kvar och stark högerhand.

  10. #20
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

    Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

    Undrar om han kanske finns på forumet?
    Coolt, gillar udda utmaningar, läste om en som korsade en öken tror det var Sahara på en sporthoj.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •