Visa resultat för omröstning: Hur lång MC-säsong har du?

Antal röster
92. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Jag kör sommarmånaderna

    11 11,96%
  • Jag kör så länge det är barmark

    65 70,65%
  • Jag kör året runt

    15 16,30%
  • Annat

    1 1,09%
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 76

Ämne: Hur lång säsong har ni?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Ett riktmärke borde väl kunna vara att man kan köra sålänge man har sommardäck på bilen. Är det inte väglag till sommardäck på bilen, så är det inte väglag till sommardäck på MC:n heller?

    För dom av oss som inte kör i snön, menar jag, det finns ju folk till det med..
    På bilen SKA du ha vinterdäck efter visst datum oavsett väglag. Vet inte och bryr mig inte vilket datum som gäller för jag kör med åretruntdäck.
    Ove

  2. #22
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    På bilen SKA du ha vinterdäck efter visst datum oavsett väglag. Vet inte och bryr mig inte vilket datum som gäller för jag kör med åretruntdäck.
    Vinterdäck är däck utan dubb (friktionsdäck), annars kallas de dubbade hjul. Dubbat får tidigast sättas på fr o m 1 nov men inget tvång, fr o m 1 dec ska de vara på alternativt friktionsdäck. Fr o m 1 april får man köra med sommarhjul, men man får ha dubbat på t o m 15 april. Så var det i år men de ändrar och fixar så man får kolla upp det där varje år vad det är som gäller. Somliga åker tyvärr året om med dubbade hjul, såg en småbarnsmamma i en kombi stanna för rött ljus i slutet av juli – med dubbdäck på bilen. Om hon visste att bromssträckan ökar med dubb på bar asfalt så skulle hon vara noga med att byta i tid än köra med dubbat på sommaren.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Det är om jag inte är fel på det 1:a december numera, så dom åker nog på tidigare än det datumet tillochmed här nere i söder.. Under +5 ska man ha vinterdäck om man är rädd om skinnet.

    Edit: Dubbade eller odubbade vinterdäck brukar man väl säga, alternativt friktionsdäck om dom odubbade.. Men dubb behövs bara om man kör mycket på osaltade vägar, eller om man vill känna sig lite extra säker om man är ute och kör på nätterna innan salt- och plogbilar har vart framme. Jag har aldrig kört på dubbat, och jag har alltid klarat mig.
    Senast redigerat av Tjita1 den 2012-10-04 klockan 19:22.

  4. #24
    jag kör året om fast mindre på vintern då blir det bara nån tur då ock då när jag är till garaget hsar ca 3.5mil dit

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man skall ge sig ut på långtur framåt vintern, så bör man ha ett paket skruvdubb och en skruvdragare med sig. Tar inte många minuter att dubba ett däck.
    Funderar i allafall på att ta en sväng till Norge i höst. Vill någon följa med så ok. Men ingen kverulant.

  6. #26
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Förra vintern körde jag till Stockholm från Skåne med bilen på jobb. Det var morgon på E4:an och tio minusgrader. Snövallarna på motorvägen hade växt så det knappt gick att se mötande trafik. Då blev jag omkörd av två mc från Italien. Jag undrar vad köldeffekten är när du kör 120 i 10 minusgrader? Men varmt är det inte i alla fall. Så de måste ha haft helsikes med kläder eller väldigt bra och effektiva kläder.

    Så vad som är säsong eller inte varierar nog lite mellan oss.

  7. #27
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Börjar köra när isen är borta från vägarna och slutar efter första nära döden upplevelse (eftersom jag bor i södra Finland blir säsongen lång)

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Börjar köra när isen är borta från vägarna och slutar efter första nära döden upplevelse (eftersom jag bor i södra Finland blir säsongen lång)
    Ha ha ha, jag skrattade gott åt din pseudo ”finnjäveln”, välkommen.
    Ekenäs, ja det är verkligen söderut i Finland. Mina föräldrar och alla förfäder är från Närpes. Bodde där som barn och saknar stället grymt.

  9. #29
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha ha, jag skrattade gott åt din pseudo ”finnjäveln”, välkommen.
    Ekenäs, ja det är verkligen söderut i Finland. Mina föräldrar och alla förfäder är från Närpes. Bodde där som barn och saknar stället grymt.
    Kul att man kan glädja någon

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha ha, jag skrattade gott åt din pseudo ”finnjäveln”, välkommen.
    Ekenäs, ja det är verkligen söderut i Finland. Mina föräldrar och alla förfäder är från Närpes. Bodde där som barn och saknar stället grymt.
    Lustigt, min fru är född i Ekenäs och Närpes passerade vi igenom i somras på vår tur längs den finska västkusten.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Custom hoj för Lång kille! (A2)
    Av Deltaa i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 09:27
  2. En lång dag i sadeln.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 21:43
  3. Lång tur idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 22:48
  4. Lång dag med mc:n.
    Av Ia_ i forum Ia - MC-resan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 13:19
  5. Hur lång tid tar kortet?
    Av felix.l i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •