Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Mjuka packväskor?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36

    Red face Mjuka packväskor?

    Ja, nu är jag frågvis igen
    Funderar ju på att köpa en Honda NTV 650 revere. Men tänkte redan nu kika på eventuella packväskor. Min morbror kommer hjälpa mig med ett par hårda att börja med men jag letar efter mjuka.
    Har sett på biltema ett par till 13-23 l. Men ser mig om efter alternativ. Går det med större? Till min stora fråga...

    Hur små eller stora mjuka packväskor är lämpliga till en hoj pa 650 cc? Planerar åka på turer på max 7-10 dagar. Vill inte ha för tung packning,hojen ska inte bete sig konstigt. Alla funderingar tas emot väldigt tacksamt
    Pernilla

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Jag är biltemas mjuka packväskor och de fungerar alldeles utmärkt till min 500 och de är vattentäta. Kan varmt rekommendera dessa väskor.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag gjorde en resa till Nordkap med Biltemas mjuka väskor på min då ägandes Kawasaki Versys. Tyckte dock att dom hängde för långt upp. För att få vikten längre ner så köpte jag väskhållarbyglar för ER-6 och modifierade dessa för att passa Versysen. Förlängde väskornas remmar hos en skomakare.
    Fungerade bättre.

    http://www.hojen.nu/forum/album.php?...pictureid=2964
    http://tinypic.com/r/i57ocz/6
    http://www.mcweb.se/vaskhallarbygel-p-8254-c-1354.aspx

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-10-01 klockan 00:17.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Har tyckt att biltemas verkat se ut att hänga högt. På deras bild ser dem ut att nästan stå ut från MCn. Är glad att de verkar vara bra och rejäla. Men stuket...?
    Har sett Givis väskor...dyra, men mer det stuk jag letar efter. Verkar hänga på hojen inte utanpå den.
    Men hur stora är nog för en 650. Har sett Givis i 20 l uppåt...men finns det billigare som hänger "rätt"?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Jag gjorde en resa till Nordkap med Biltemas mjuka väskor på min då ägandes Kawasaki Versys. Tyckte dock att dom hängde för långt upp. För att få vikten längre ner så köpte jag väskhållarbyglar för ER-6 och modifierade dessa för att passa Versysen. Förlängde väskornas remmar hos en skomakare.
    Fungerade bättre.

    http://www.hojen.nu/forum/album.php?...pictureid=2964
    http://tinypic.com/r/i57ocz/6
    http://www.mcweb.se/vaskhallarbygel-p-8254-c-1354.aspx

    //Håkan
    Ser bra ut det där Vet inget om väskhållare...är det på något sätt ivägen när du inte har väskorna? Hur lätt är det att ta av hållaren?

  6. #6
    Lite märkligt. Första gången jag ser att folk klagar på att mjuka väskor hänger för högt. Brukar vara tvärtom, att dom hänger för lågt och släpar i hjulen.

    Som stöd bakom väskorna kan man använda remmar som man spänner mellan tex blinkers och bakre forpinne.
    Eller som jag gör(ingen passagera), höjer väskorna uppåt.


    När mittenväskan är på plats och sadelväskorna sitter där dom ska, så är det bara att packa på sen så mycket man kan på mittenväskan. Allt sitter bakom ryggen.





    Väskorna sitter som berg. Hade på GPS:en vid Höga kustenbron högsta noterade hastigheten 233 km/timmen

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Lite märkligt. Första gången jag ser att folk klagar på att mjuka väskor hänger för högt. Brukar vara tvärtom, att dom hänger för lågt och släpar i hjulen.

    Som stöd bakom väskorna kan man använda remmar som man spänner mellan tex blinkers och bakre forpinne.
    Eller som jag gör(ingen passagera), höjer väskorna uppåt.


    När mittenväskan är på plats och sadelväskorna sitter där dom ska, så är det bara att packa på sen så mycket man kan på mittenväskan. Allt sitter bakom ryggen.





    Väskorna sitter som berg. Hade på GPS:en vid Höga kustenbron högsta noterade hastigheten 233 km/timmen
    Gilla Bladen.Assnygga vita.En av favoriterna om jag skulle köpa en sportmaskin.Problemet har ju varit att få med sig prylar,men ser ju inte ut att vara någe problem

  8. #8
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Oxford har ju liknande typ av väska om man vill ha större, själv tänkte jag prova med Biltemas då dessa är sjukt billiga och behovet extremt litet för mig.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Re: Lite märkligt. Första gången jag ser att folk klagar på att mjuka väskor hänger för högt. Brukar vara tvärtom, att dom hänger för lågt och släpar i hjulen.

    Väskhållarbyglarna monterades just därför dvs för att väskorna inte skulle släpa i hjulen.... Nu satt dom monterade i princip i samma position som där hårda väskor skulle ha suttit.
    Stor förbättring, mycket bättre känsla under körning

    Mc-smurfan
    Re:Ser bra ut det där Vet inget om väskhållare...är det på något sätt ivägen när du inte har väskorna? Hur lätt är det att ta av hållaren?

    Jag tog aldrig av dom, sålde hojen med dessa monterade. Dom satt inte alls ivägen, mycket smidigare än fästen för hårda väskor.
    Demontering och återmontering av bakre blinkers hade väl tagit 1 timme kanske. Väskållarbyglarna greppade under bakblinkersen så dessa fick demonteras varje gång. Jag flyttade dock dessa till att sitta under/vid pakethållaren. (se bilder)

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-10-01 klockan 10:11.

  10. #10
    Hänga för högt?? Vattentätt??

    Jag köpte biltemas inför semestern nu i sommras:


    På bilden hänger de ganska långt ner för mig.. Jag har fått använda en rem mellan handtagen på varje sida för att få upp dem skapligt. Och vattentäta var de verkligen inte, fanns överdragsskydd till dem som blåste av för mig när jag kom upp i motorvägshastighet, internt fick jag sedan använda svarta sopsäckar när det kunde bli regn.

    ...eller har jag gjort helt fel
    Senast redigerat av johan.lindgren den 2012-10-01 klockan 10:47.

Liknande ämnen

  1. 2 packväskor säljes
    Av Bobber650 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-07, 16:23
  2. mjuka väskor
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 06:19
  3. Packväskor på XT660X
    Av Fjalbjorn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 23:32
  4. Packväskor
    Av erkagn i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 22:48
  5. Packväskor
    Av TuffeUffe i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •