Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 46

Ämne: Mc/skoter?

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Mc/skoter?

    Kollade precis in Hondas sortiment och den jag länkar till är ju verkligen ett nytt koncept tycker jag. En skoter visserligen eller? Inte har den plant golv utan du får grensla den som en ordinär mc eller lägga över benet framåt men svänga över benet känns mer rätt efter vad jag ser. Vidare har den en dubbelkopplingslåda (ingen CVT) med möjlighet till manuellt växlade om man vill

    Tycker den verkar helt klart intressant som motorcykel och jag välkomnar verkligen dessa nya innovationer!

    http://www.hondamc.com/homc/template...____20586.aspx
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-14 klockan 23:47.

  2. #2
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Mc/skoter?

    Honda har ju flera modeller "riktiga" motorcyklar med dubbelkopplingslådan, både tourers, sport och crossover. Det är riktigt intressant tycker jag.

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Honda har ju flera modeller "riktiga" motorcyklar med dubbelkopplingslådan, både tourers, sport och crossover. Det är riktigt intressant tycker jag.
    Jo så är det mest just denna modell har ju "golv" till vänster och höger vilket gör den till ett mellanting tycker jag.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Ha ha ha ... ser ju ut som en handikappmoppe utan stödhjul.Kommer säkert att säljas med inbyggt gyroskop för att fjollgänget inte ska tappa balansen och skada sig.

    Och nu över till fordonet MC ...

    http://www.youtube.com/watch?v=XKyp_MEL5io

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kan Ankan1 definiera vad en motorcykel är? Är det en helmanuell låda som är ett krav eller vad kan saknas för att det ändå ska kunna kallas motorcykel? Honda har ju ordinära motorcyklar vars enda skillnad är att vänsterfoten inte har något att göra då det är automatlåda. Är den hojen också "fjolleri"?

    Jag undrar vad du och andra tänker. Jag har ett öppet sinne då jag endast haft A sedan några år tillbaka och ser bara positivt på Hondas och andra tillverkares sortiment som inte enbart består av renodlade motorcyklar enligt ett gammalt begrepp.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-05-15 klockan 01:05. Anledning: vänster, inte högerfoten! :)

  6. #6
    Medlem macs avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    7
    I en mellanperiod när jag pluggade köpte jag en scouter, närmare bestämt en Gilera Runner FXR 180, årsmodell 1999 för att kunna upprätthålla en slags saknad av mc. Att det blev den var precis av den anledningen tråden handlar om, den var mer uppbygd som en mc med separata fotplattor plus att motorn satt mer mittmonterad än bak och gav bättre balans. Dessutom hade den värmeutblås för benen!! Att det inte funkade i praktiken är en annan femma.

    Älskade verkligen denna skotern, fanns även i moppemodell och många trodde nog just att det var vad man susade fram på. Vet inte hur många gånger bilar försökte smyga jämsides med mig vid rödljus. Då flög ofta i en och man njöt när man drog ifrån de flesta bilarna, tror den klarade 0-100 på under 6 sekunder. Det var en 2-takt, kom en 4-takt senare. Den var ingen höjdare i motorvägsfart då den fick kämpa så fort det blåste lite. Men det gick t o m att åka två på semester på den

    Gillar att de utvecklar scooterkonceptet, har aldrig haft en roligare på två hjul när det gäller snabba ärende i stadsmiljö.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tycker den verkar helt klart intressant som motorcykel och jag välkomnar verkligen dessa nya innovationer!
    Instämmer i ovationerna! Det behövs förnyelse i utbudet för om folk ska kunna använda hojarna så behövs det lättare pendlingsfordon, inte bara för nöjeskörning.

    Att sitta skyddad för väder är viktigt för det är ofta vädret har ändrat sig till man ska hem från jobbet och ha ett extra skal att ta på sig utifall att är nog ett hinder för de flesta.

    Att sedan en del bland oss har en bräcklig image och dålig självkänsla och därmed bara inte skulle tänka sig att köra en sån för risken att verka fjollig är just bara fjolligt.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Honda just nu överaskar med olika modeller och användningsområden.
    Är det kanske ett sätt att locka flera människor till att köra mc och sudda ut de gamla meningar om vad en mc är ?

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Kan Ankan1 definiera vad en motorcykel är? Är det en helmanuell låda som är ett krav eller vad kan saknas för att det ändå ska kunna kallas motorcykel? Honda har ju ordinära motorcyklar vars enda skillnad är att vänsterfoten inte har något att göra då det är automatlåda. Är den hojen också "fjolleri"?

    Jag undrar vad du och andra tänker. Jag har ett öppet sinne då jag endast haft A sedan några år tillbaka och ser bara positivt på Hondas och andra tillverkares sortiment som inte enbart består av renodlade motorcyklar enligt ett gammalt begrepp.

    Definierat för Ankan1 är en optimal motorcykel t ex ZZR 1400 som enligt länken ovan men när jag saknar kapital för en sådan så färdas jag på det mest liknande och överkomliga för egen del som jag kunde hitta, en Honda Super Blackbird.

    Mvh Ankan1

    För övrigt så testade Honda som mc tillverkare att sätta automatlåda på en del hojar i mitten på sjuttiotalet i bla USA.Det gick inget vidare alls och enligt en marknadsundersökning för att ta reda på varför försäljningen uteblev fick man till svar av eventuella köpare att om man körde hoj så var halva nöjet att själv få bestämma vilken växel som skulle ligga i vilket man knappast kunde få med en automatlåda.Man hade med andra ord en stor skillnad i synsättet på hur man ville framför en mc jämfört med en bil.

    Att synsättet på detta sedan kan skilja sig mellan väst och t ex asiatiska länder är säkert ett faktum eftersom man gör nya försök med dessa motorcyklar utan manuella växellådor vid dagens datum.Mycket möjligt att de lyckas bättre denna gång.Det lär vi väl få se ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-05-15 klockan 16:28. Anledning: De sedvanliga stavfelen.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Ha ha ha ... ser ju ut som en handikappmoppe utan stödhjul.Kommer säkert att säljas med inbyggt gyroskop för att fjollgänget inte ska tappa balansen och skada sig.

    Och nu över till fordonet MC ...

    http://www.youtube.com/watch?v=XKyp_MEL5io

Liknande ämnen

  1. MC-Skoter för vintern.
    Av Per Lindström i forum Scooter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 14:08
  2. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •