Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Brittiska polisen lurar MC-tjuvar

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Detta blir ju allt löjligare ur svenssons synvinkel. Om något stöldbegärligt som finns utanför huset eller tomten själs, så är det således provokativt.
    Då är det ju således provokativt att överhuvudtaget parkera sin bil eller hoj på gatan.
    Jag tror du missförstår, brottsprovokation är en juridisk term som används när polisen skapar förutsättningar t.ex. ställer fram en MC där syftet är att locka någon att stjäla eller begå annat brott så att man kan gripa denna person.

    Det är alltså namnet på en arbetsmetod.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag tror du missförstår, brottsprovokation är en juridisk term som används när polisen skapar förutsättningar t.ex. ställer fram en MC där syftet är att locka någon att stjäla eller begå annat brott så att man kan gripa denna person.

    Det är alltså namnet på en arbetsmetod.
    Det menas alltså att om jag ställer ut ett lockbete och det nappar så är det ingen provokation. Det är alltså lagligt.
    Om polisen gör samma sak, så är det olagligt.

    Om jag som privatperson ställer ut lockbetet och låter polisen på något vid bevaka det, vad blir det då

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det menas alltså att om jag ställer ut ett lockbete och det nappar så är det ingen provokation. Det är alltså lagligt.
    Om polisen gör samma sak, så är det olagligt.

    Om jag som privatperson ställer ut lockbetet och låter polisen på något vid bevaka det, vad blir det då
    Du får göra det som privatperson, naturligtvis under förutsättning att du inte bryter mot lagen själv under genomförandet t.ex. köper ett stulet vapen.

    Vad som händer om polisen är närvarande vet jag inte. Jag skulle tro att du måste filma och sedan kontakta polisen. Det får absolut inte ske på polisens initiativ och står de på pass innan brottet begåtts kan det kanske bli svårt att i rätten visa att det inte var på polisens initiativ.

Liknande ämnen

  1. Se upp för tjuvar på Blocket
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 00:10
  2. Dom har fallit mot polisen
    Av namn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 18:08
  3. Gillar inte tjuvar
    Av Notorious Frepps i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 20:52
  4. Fräcka mc-tjuvar
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 17:18
  5. Polisen lämnade tjuvar kvar hos offret
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •