Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Automathojar???

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    VARNING!! angående antispinn,visst det är bra men det betyder ju inte att det går att köra hur som helst,men det tror ju många,helst i bilvärlden där det finns både anti slir,sladd,vält och fan o hans mostermen så ligger dom i diket här och där.Jag har kört med antispinn på hoj 4 säsonger nu först kawa gtr1400 och nu senast supertenere som har bland det bästa systemet på marknaden,MEN är det riktigt halt,löv,vita streck,snö,is så gasar man kull sig ändå om det vill sig illa.Är lika med abs med,funkar kanon och du bromsar nog inte ikull dig och det är en fördel,men bromssträckan blir lång om det är halt,eller blött.Hade ju en explorer hemma förra helgen och testade lite och visst funkade abs,n bra men jag testade att nypa in handbromsen fullt jag menar så mycket jag orkade in till gashandtaget i 140kmh och visst det stannade väl så småningom men utan abs hade man gått ikull.Man ska inte tro att bara för dessa hjälpmedel kan man köra hur som helst.En annan viktig sak på explorern är ju att blinkersen slår av sig själv,en riktigt viktig sak som inte ens tidningarna tar upp vid tester,förstår ej varför.Många sitter ju och kör med blinkersen på ofta,och det är en vanlig orsak till olyckor,men testpiloterna vill väl inte ta upp det efter som dom hör till glömska gruppen kanske. och jag vet att det finns andra hojar som har automatic,men rätt ovanligt..Har tagit upp detta med smc där man hela tiden tjatar om bankurser och västar och dylikt i tron om att man är säkrare i trafiken när det finns andra medel,typ med blinkers som ställer till det mer.Ingen vill tydligen inte höra sanningen.Lika som med övrig trafik,olyckor hit och dit,senaste bilmodellen si och så säker med alla hjälpmedel,vajerräcken you name it när största orsaken sitter bakom ratten
    Håller med dig. Ett hojekipagen kan aldrig bli säkrare än sin förare. Att tekniska finesser skulle hjälpa en okunnig förare funkar inte i längden.
    En tidigare fråga var hur en automat funkar då det släpper på halt underlag och man kanske vill räta upp hojen med gasen. En upp eller nerväxling kan ju göra att det hela leder till en olycka.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Enda jämförande provkörning med automathojar jag funnit var i nr 5.12 av MC-folket. 4 scooters provkörs en runda. 2 av dom har variator - Gilera GP 800 och Piaggio MP3 LT 500 TS. De andra har stegad automat - Honda NC700D och Suzuki Burgman 650 E.

    Det enda jag kan få fram ur texten är att Hondans låda är "ryckig och klonkig" i jämförelse med dom andra. Delar frågan med Olle - Vad händer om den hittar på att byta växel när man vill ha totalkontroll på drivet?

    Undrar - finns det något bra test där man jämför de olika växelsystemen?
    Ove

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    Ove, det stämmer att man upplever hondas dct-låda som ryckig och klonkig, framför ryckig.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ove, det stämmer att man upplever hondas dct-låda som ryckig och klonkig, framför ryckig.
    Inte bra! Utveckling pågår får vi hoppas. Ett sätt är naturligtvis att välja växel innan kurva istället för att lita på automatiken, men det verkar det verkar krångligare än när "vänsterfotsautomatiken" petar i rätt växel hela tiden.
    Ove

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte bra! Utveckling pågår får vi hoppas. Ett sätt är naturligtvis att välja växel innan kurva istället för att lita på automatiken, men det verkar det verkar krångligare än när "vänsterfotsautomatiken" petar i rätt växel hela tiden.
    Låter som möe bromskloss slitage
    Jan

  6. #16
    Hondamannen
    Gäst
    Fick idag veta via transportstyrelsen att det finns 15 st registrerade Aprilia mana 850. Går man ut och kollar på blocket så finns just nu fem av dem hos olika handlare.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ove, det stämmer att man upplever hondas dct-låda som ryckig och klonkig, framför ryckig.
    Har provat hondas vfr 1200,den finns väl också med dct låda och jag tyckte det klonka och rassla lite vid växling.Men man får ju inte glömma att det är en manuell låda med växlingsautomatic.Med variator så blir det ju mjukare gång och inget rassel.

  8. #18
    Hondamannen
    Gäst
    Är det bara jag som är förvånad över att Aprilia har sålt endast 15 stycken av denna omtalade aprilia mana 850?

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Nej. Jag är inte förvånad. Har haft detta på känn... Manan år en udda skapelse i Sverige, helt enkelt. Jag har aldrig stött på något ex ute på någon träff.
    //Håkan

  10. #20
    Hondamannen
    Gäst
    Fick nyss veta att den har utgått från aprilias utbud i Sverige. Sista året som den såldes var 2011.

Liknande ämnen

  1. hondas nya automathojar
    Av honda500 i forum Street
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •