Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: 12v cigg uttag

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag köpte en sådan väska för att fästa på styret med kardborreband för att ha min bil-gps i. Jag fick det inte att funka alls och begriper inte hur väskan ska fästas för att sitta bra.

    Jag la 3000 spänn på en Garmin Zumo 220 i stället som sitter som en smäck i sitt fäste. Den kan dessutom spela in min färdväg, vilket ju inte en bil-gps kan.

    Men det ska sägas att jag är rätt kass på att hantera system med sladdriga remmar osv, men andra kanske har fått väskan att funka kanon?
    Efter att ha tittat på en sådan väska i butik så köpte jag giviväskan med styrfäste i stället. Har haft den en sommar nu och tycker att den fungerar bra. Det är bara under färd med hanskar på som det blir svårt att bläddra i menyerna (å andra sidan ska man ju låta bli gps:en när man kör). Det funkar inte heller med regnskyddet på.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hade min GPS förut kopplad över cig uttaget, men det funkade inte så bra. Pallade inte riktigt för heldagsregn och skitvägar. Kopplade därför direkt påbatteriet med säkring. Har en Nuvi 550 som håller i alla väder. Monterad med mchållare på styret.
    Cigguttag är ren sk-t...Finns t ex ingen låsning av proppen utan den sitter vanligen bara fastklämd med ett par simpla fjädrar i hålet..Vibrationer, sen glappar det. För mc-bruk, mer än värdelösa.
    Vissa tyska bilar och många båtar har en annan typ av jack mycket bättre men ovanlig, tyvärr.
    Ska se om jag hittar en bild
    Så här ska det se ut: http://handla.swedol.se/images/large/EL-27512.jpg
    motsvarande uttag: http://handla.swedol.se/images/large/EL-2741.jpg

    Jämför med denna dynga http://handla.swedol.se/images/large/EL-2758.jpg
    ingen låsning på proppen, inget som fäster proppen i uttaget..
    Senast redigerat av LowTech den 2012-09-26 klockan 07:51. Anledning: Tillägg

  3. #13
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hade min GPS förut kopplad över cig uttaget, men det funkade inte så bra. Pallade inte riktigt för heldagsregn och skitvägar. Kopplade därför direkt påbatteriet med säkring. Har en Nuvi 550 som håller i alla väder. Monterad med mchållare på styret.
    Jo, jag har också funderat på hur den klarar sig vid regn. Men nu är det som sagt inte så ofta jag kommer att behöva den så jag provar med denna lösningen. Visar det sig att jag kommer köra på långturer i regn så behöver jag nog lösa detta på något annat sätt.

    Det var i alla fall kul att koppla in det

  4. #14
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Varför vill du undvika ett GPS-fäste på styret? Att skruva fästet för GPS på styret funkar kanon! Det skadar inte styret utan kan monteras bort utan märken (kläms runt det med hjälp av en bygel). Det är mycket enkelt att montera och det sitter som berget och det är dessutom en liten enhet som inte är i vägen.
    Har egentligen inget bra svar på det, vill inte sätta fast något på styret som jag inte kommer använda så ofta. Sen har jag bara en GPS till bilen, om jag köper en mc GPS där det finns bättre fäste så kanske jag får tänka om.

  5. #15
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag kör med min bil-GPS även på hojen. Köpte en väska för ca 200;- som jag skruvade fast på en gammal backspegel (efter demontering av glas), den sitter med klämfäste på styret. När jag inte vill ha GPSen på hojen tar jag bort fästet förutom klämanordningen.Väskan är testad i regn; den ÄR tät. Funkar bra för mig, billigt blev det oxå.

  6. #16
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Jo, jag har också funderat på hur den klarar sig vid regn. Men nu är det som sagt inte så ofta jag kommer att behöva den så jag provar med denna lösningen. Visar det sig att jag kommer köra på långturer i regn så behöver jag nog lösa detta på något annat sätt.

    Det var i alla fall kul att koppla in det
    Men det finns ju även andra användningar av ett cigguttag, främst kanske laddning av telefon. Så det kommer du nog att få bra användning av.

  7. #17
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag kör med min bil-GPS även på hojen. Köpte en väska för ca 200;- som jag skruvade fast på en gammal backspegel (efter demontering av glas), den sitter med klämfäste på styret. När jag inte vill ha GPSen på hojen tar jag bort fästet förutom klämanordningen.Väskan är testad i regn; den ÄR tät. Funkar bra för mig, billigt blev det oxå.
    Du skulle inte kunna ta en bild på det? Lät som en spännande lösning.

  8. #18
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Du skulle inte kunna ta en bild på det? Lät som en spännande lösning.
    Jovisst kan jag det.

  9. #19
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Här kommer några bilder på mitt "ekonomi-fäste" till GPS.
    Jag har tagit bort glaset från spegeln och svetsat fast en plåt i dess ställe.
    I plåten har jag sedan skruvat fast väskan som har ett hårt bakstycke som tillåter detta.
    Som synes är inte mitt exemplar vackert,, den är gjord för att matcha min Rat bike
    Funktionen är det dock inget fel på, man får ett fäste som är ställbart i alla led .
    (och billigt blir det )




  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Skit i Kromnisse. Det bästa är ju att grejerna funkar och inte kostar i onödan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •