Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: 12v cigg uttag

  1. #1
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295

    12v cigg uttag

    Hej

    Sitter här och känner mig nöjd men har ingen att berätta det för, så jag skriver några rader här

    Blev sugen på att sätta ett 12v uttag på hojen för att kunna ladda GPS’en under färd. Köpte ett kit från MC-Depån med allt man behövde för 180kr, smidigt och ett bra pris tyckte jag. Kontakten ser ut att hålla ok kvalitet och skall vara vattentät.

    http://www.mc-depan.se/index.asp?act...enu=4&id=12623

    Efter lite funderande och letande på Google hittade jag ett bra ställe att sätta den på. Jag vill inte ha kontakten på styret då jag inte tycker att det är speciellt snyggt och jag kommer nog egentligen inte att använda den så ofta, men det känns bra att ha en. Alla drömmer vi om den kommande långturen

    Så efter en öl i garaget ser det ut så här. Kabeln ligger under tanken och är fäst med buntband bak till batteriet där även säkringen sitter. Anslutningarna sitter direkt på batteriet och är såldes alltid på även om hojen inte är det, det fick bli så då jag helt enkelt inte vet hur man kopplar den till tändningen och vågade inte chansa.



    Funderar nu på att köpa en Givi GPS väska som man sätter fast med kardborreband.
    http://www.faltsmc.se/gps-vaska-givi/649-0

    Markus

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det där ser ju hur bra ut som helst ! Du kan väl även ladda batteriet den vägen under vintern?

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Att ha ström på hela tiden ser jag bara som en fördel, man kan ladda mobilen och GPS´n stängs inte av heller när du slår av tändningen vid paus och tankning.
    Jag hade liknande på min VT750 och använde då den även till laddning av mc-batteriet.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Ladda batteriet via kontakten under vintern kan ju vara en bra ide, tänkte inte på det när jag satte dit den.

    Tänkte köpa en batteriladdare nu till hösten, det finns kanske en som har en 12v cigg redan eller behöver man skarva ihop en själv? Kollade lite på nätet precis men hittar ingen. Tipps någon?

  5. #5
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Gör en själv men var noga med att koppla rätt.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #6
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Funderar nu på att köpa en Givi GPS väska som man sätter fast med kardborreband.
    http://www.faltsmc.se/gps-vaska-givi/649-0

    Markus
    Jag köpte en sådan väska för att fästa på styret med kardborreband för att ha min bil-gps i. Jag fick det inte att funka alls och begriper inte hur väskan ska fästas för att sitta bra.

    Jag la 3000 spänn på en Garmin Zumo 220 i stället som sitter som en smäck i sitt fäste. Den kan dessutom spela in min färdväg, vilket ju inte en bil-gps kan.

    Men det ska sägas att jag är rätt kass på att hantera system med sladdriga remmar osv, men andra kanske har fått väskan att funka kanon?

  7. #7
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Gör en själv men var noga med att koppla rätt.
    Får ta en vända på stan och köpa en kontakt, sen får jag kolla hur man skall koppla den

  8. #8
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag köpte en sådan väska för att fästa på styret med kardborreband för att ha min bil-gps i. Jag fick det inte att funka alls och begriper inte hur väskan ska fästas för att sitta bra.

    Jag la 3000 spänn på en Garmin Zumo 220 i stället som sitter som en smäck i sitt fäste. Den kan dessutom spela in min färdväg, vilket ju inte en bil-gps kan.

    Men det ska sägas att jag är rätt kass på att hantera system med sladdriga remmar osv, men andra kanske har fått väskan att funka kanon?
    ok, det låter ju inte bra. Gillar inte saker som inte sitter fast ordentligt. Får hitta en butik som har väskan och titta en gång extra på det. Vill gärna undvika att behöva skruva ett fäste på styret. Plus att jag har en bil GPS jag tänkte använda, den borde funka

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hade min GPS förut kopplad över cig uttaget, men det funkade inte så bra. Pallade inte riktigt för heldagsregn och skitvägar. Kopplade därför direkt påbatteriet med säkring. Har en Nuvi 550 som håller i alla väder. Monterad med mchållare på styret.

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    ok, det låter ju inte bra. Gillar inte saker som inte sitter fast ordentligt. Får hitta en butik som har väskan och titta en gång extra på det. Vill gärna undvika att behöva skruva ett fäste på styret. Plus att jag har en bil GPS jag tänkte använda, den borde funka
    Varför vill du undvika ett GPS-fäste på styret? Att skruva fästet för GPS på styret funkar kanon! Det skadar inte styret utan kan monteras bort utan märken (kläms runt det med hjälp av en bygel). Det är mycket enkelt att montera och det sitter som berget och det är dessutom en liten enhet som inte är i vägen.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-09-25 klockan 23:28.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •