Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Kedja och kedjespray

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148

    Kedja och kedjespray

    Hur ofta skall man smörja kedja med kedjespray och vilket är bäst? Intervaller berör säkert på vad man åker m.m. Jag åker blandat både asf. och grus men undviker lera.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Kedjespray är enkelt att använda bortsett från att det kladdar ner rejält även vid normal mängd men flertalet mc tillverkare rekommenderar istället i sina serviceböcker en vanlig 80/90 olja.Rullar bara på asfalt och har smort kedjan ca var 100 mil.Överkurs enligt mig själv i en tro att kedja och drev ska vara lite längre.Vad man lätt glömmer här är kostnaden för själva kedjesprayen.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jag använder okq8.S kedjespray och det funkar bra och smutsar inte ner bakdäcket så mkt. Strunta i biltemas spray för den gör inget annat än att smutsa ner bakdäcket. Jag smörjer min kedja var 25:e mil och orginalpaketet har snart rullat 5200 mil och jag tror att den klarar 6000 mil

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv kör jag ett experiment med att inte smörja kedjan alls. Min Honda Varadero har nu snart rullat 2.300 mil, varav jag kört 1.600. Jag har varken justerat eller smort kedjan under denna tid. Trots detta är den i gott skick, utan stela länkar. Det finns gott om justeringsmån kvar eftersom den troligen aldrig justerats. Blir intressant att se hur länge den håller, som det ser ut nu borde den kunna gå lika länge till på originalkedjan.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Själv kör jag ett experiment med att inte smörja kedjan alls. Min Honda Varadero har nu snart rullat 2.300 mil, varav jag kört 1.600. Jag har varken justerat eller smort kedjan under denna tid. Trots detta är den i gott skick, utan stela länkar. Det finns gott om justeringsmån kvar eftersom den troligen aldrig justerats. Blir intressant att se hur länge den håller, som det ser ut nu borde den kunna gå lika länge till på originalkedjan.
    Om du bara kör på asfalten, så kan den nog hålla länge. Kör på grusväg för det mesta så får du justera kedjan ganska ofta, speciellt om det är blött. Drivpaketet kan vara helt slut på 6-700 mil.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du bara kör på asfalten, så kan den nog hålla länge. Kör på grusväg för det mesta så får du justera kedjan ganska ofta, speciellt om det är blött. Drivpaketet kan vara helt slut på 6-700 mil.
    Hondan går bara på asfalt. Grusåkning kan slita rejält på kedjor. Talade med Dakarföraren Thomas Berglund om hur han gjorde under Dakarrallyt. Han berättade att dom inte smorde kedjorna alls. Poängen var att kedjan skulle vara torr för att inte dra åt sig en massa sand och smuts som skulle slita på drivpaketet. I stället bytte man kedja, av säkerhetskäl halvvägs in i rallyt. Efter runt femhundra mil. Har sedan dess varit sparsam med smörjning av kedjan på grushojarna. Har inte haft någon kvar så länge i min ägo att jag behövt byta drivpaket. Kan därför inte ge några siffror, men känslan var i alla fall att det funkade bra för min del.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Det var intressant. Jag brukar smörja efter ca 150mil (vid blandat körning) Vet ej om det räcker. Jag byter inte drivpaket - byter hela cykel innan den går 2000mil. Men jag är så nöjd med min F800GS så att den skall jag ha säkert lite längre.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    8
    Jag kör med Biltema kedjespray och tycker den fungerar bra. Använt det till mc, quad och cross utan något stänk, och jag smörjer var 50-100 mil.

    Hemligheten är att smörja när kedjan är varm så att det tränger in ordentligt. Sen precis innan avfärd nästa gång så torkar jag hela drivpaketet med trasa så att den nästan är helt torr. Fungerar kanon!

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Jag gör som du bortsett ifrån att jag inte torkar kedjan innan jag kör.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Även om kedjan inte smörjs så måste den väl ändå spännas Mats? Jag spänner kanske för dåligt men jag märker direkt när det är dags för att spänna för kedjan slår liksom. Enligt besiktningsmannen så var inte drivpaketet speciellt slitet trots 1 600 mil.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-09-12 klockan 02:55.

Liknande ämnen

  1. Skrapande kedja
    Av Robson i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-19, 11:28
  2. Rem-Kardan-Kedja
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 17:23
  3. Kedja
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 13:15
  4. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  5. Kedja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •