Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 59

Ämne: Drömmen om hojkort, en dröm?

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av catrine Visa inlägg
    ...problemet är just krypkörningen, den där man skall börja med en 90 graders sväng, sedan slalom mellan koner, sen runda den sista konan och tillbaka, jag gasar för lite sägs det dock klarar jag mig runt, visserligen något vingligt, men det är gasen som inte funkar för mig, kör mest runt på tomgången. ...
    Skrev i en annan tråd:
    Ge gas mest hela tiden "så att du har o ta av" och flytta på dig enbart med hjälp av koppling - hitta dragläget och ligg precis under driv - och ge en "drivpuff" när du behöver.

    Lätt framåtlutad, sitt långt fram mot tanken, avslappande armar men fötter o knän lite mer fast mot hojen.
    Svänger du höger - vinkla ut vä armbåge lite o lägg lite kroppsvikt åt vä.
    Svänger du vänster - tvärtom.

    Öva maxutslag på styret. Kör i åttor. Och titta dit du vill komma!

    Lycka till!


    Tillägg: Läste att det var en customhoj. Då är ju ben/sittställning annorlunda. Kanske satsa på en gathoj tills du tar kortet, och sälja av sen?
    Senast redigerat av FCM den 2012-10-03 klockan 21:12.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    tack alla ni snälla som delat med er av råd och rön. denna vecka har jag spenderat 12 000:- på körlektioner är nu uppe i 25 000:- och undrar, vart skall detta sluta, måste jag sälja huset för ett plastkort. vet inte vad som är felet, jag eller körskolan, kanske jag är för gammal och feg, men som jag förstår är det gasen det hänger på och i trafiken måste jag lära om, inte rätta mig efter de regler min bilskolelärare lärde mig för dryga 30 år sedan. och sundbyberg, vilken komunalare är det som är helt galen i skyltar. 30 gäller i stor del av stan och däremellan har man kastat in några 50 skyltar som gäller i cirka 50 m och sedan blir det 30 igen, ett himla ryckande så jag höll konstant 30 men det dög inte trots att jag påvisade att det var mer ekologiskt att köra med jämn hastighet än att gasa och bromsa stup i kvarten, hahaha. nä den som har bestämt alla skyltarna i sumpan fick nog procent på det som producerades enl min mening. och förresten, är inte kommunen skyldiga att hålla rent runt skyltar från grenar, buska och övrig skymmande föremål? hur skall man från en stor korsning, se in på vänstra vägen vart skylten till råsunda sitter (20 m in på nya vägen) och som pekar till gatan till vänster igen när man inte ser skylten förrän man står nästan under den pga av en stor trädgren, jo om man kör där ofta och känner till vägen men hur skall JAG som aldrig kört där se den. jo, sa läraren, du måste planera din körning. jag svarade att jag skall nog göra en skrivelse till kommunen och fråga hur underhållet sköts i sumpan. lycka till fick jag till svar!

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Håller med ovan, finns det ingen du kan köra med med i din närhet, så du får lite mil och trygghet samt så klart öva under olika former.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
    tyvärr har jag inte det, känner inte så många hojåkare heller och bor lite avigt till.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av FCM Visa inlägg
    Skrev i en annan tråd:
    Ge gas mest hela tiden "så att du har o ta av" och flytta på dig enbart med hjälp av koppling - hitta dragläget och ligg precis under driv - och ge en "drivpuff" när du behöver.

    Lätt framåtlutad, sitt långt fram mot tanken, avslappande armar men fötter o knän lite mer fast mot hojen.
    Svänger du höger - vinkla ut vä armbåge lite o lägg lite kroppsvikt åt vä.
    Svänger du vänster - tvärtom.

    Öva maxutslag på styret. Kör i åttor. Och titta dit du vill komma!

    Lycka till!


    Tillägg: Läste att det var en customhoj. Då är ju ben/sittställning annorlunda. Kanske satsa på en gathoj tills du tar kortet, och sälja av sen?
    tack för tipset, problemet är just det att jag inte gasar tillräckligt enl lärarna. och då jag försöker gasa mer blir det med i etapper och i vändningen "glömmer" jag att gasa så jag får tjuvstopp och har tappat cykeln flera gånger. tar mig runt banan gör jag för det mesta men vingligt med mest med hjälp av tomgången óch det gills inte. det där med att vinkla ut motsatt armbåge och ändra kroppsvikten skall jag testa imorgon.

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
    Ge inte upp Cathrine du har än tid på dig innan det tar slut för i år, tricket för dig är kanske att byta hoj precis som Mc-smurfan skriver. Ett råd som jag fick angående högfartsbanan, se inte undanmanöver som hinder du ska passera utan du är på väg ner till garagevändningen där du har dit fokus. På väg dit ska du bara göra en "ynka" undanmanöver för att nå målet. Väl där gå långt ut efter linjen vrid huvudet och blicken innan du svänger runt.Då kommer du runt och kan koncentrera dig på att öka farten igen.
    Om du vill får du gärna slå mig en pling så delar jag mer än gärna med mig av mina erfarenheter om det kan vara till hjälp då jag alldeles nyligen tagit kortet.
    Maila mig i så fall så får du mitt tfn nummer
    kör bara skolans hojar, suzuki 750 då jag inte kan och inte vill lägga tid på att försöka krypköra med min custum, och tack så mycket för erbjudan om att ringa, kanske tar dig på orden men inte just idag. har kört 13 lektioner redan denna vecka och har 8 kvar men efter helgen om det inte löser sig så hör jag nog av mig, kram.

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av catrine Visa inlägg
    tack för tipset, problemet är just det att jag inte gasar tillräckligt enl lärarna. och då jag försöker gasa mer blir det med i etapper och i vändningen "glömmer" jag att gasa så jag får tjuvstopp och har tappat cykeln flera gånger. tar mig runt banan gör jag för det mesta men vingligt med mest med hjälp av tomgången óch det gills inte. det där med att vinkla ut motsatt armbåge och ändra kroppsvikten skall jag testa imorgon.
    Samma för mig i början men sen satte det sig. Tänk att du kan egentligen gasa hur mycket som helst -det enda som händer att det låter väldigt mcyket och du sliter på kopplingen...
    Men håll ett bra varv ligg där, så att "du har o ta av" som sagt, där du behöver lite driv.

    För att det inte ska bli ryckigt gäller det att rörelserna bli små; att du ligger precis under drag och "släpper på" när du behöver mer driv.

    Låt kopplingshanden göra jobbet, gasen skall bara finnas där hela tiden. Ja, det kanske väsnas mycket men det spelar ingen roll.

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?

  8. #48
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?
    Det tror jag inte de har något emot, jag fick tipset att använda fotpinnarna och lätta på baken.

  9. #49
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Här i Danmark har de helt snöat in på motstyringen, enda sättet är att vara helt perfekt på de andra övingarna, då kan man komma undan med en icke 100%-ig.
    Det var konstigt tycker jag. Det hela går väl ut på att visa att man bemästrar hojen. Här i Sverige har vi det som kallas Risktvåan, då fick vi en introduktion till motstyrning och fick testa den, mer dramatiskt än så var det inte.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fråga till er som kör på konbana. Vad säger instruktören om ni kör en del av banan stående?
    vad jag vet säger dom inget om det, om man klarar av det förstås!

Liknande ämnen

  1. Sponsrat inlägg: Låna till MC-drömmen
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 15:07
  2. Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 23:18
  3. Märklig dröm jag haft i natt
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •