Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 59

Ämne: Drömmen om hojkort, en dröm?

  1. #31
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Nä, det är helt galet att man ska behöva ta till "fusk" för att komma igenom just den övningen, men vad tusan ska man göra för att klara uppkörningen?
    Nejdå, saken är bara den att man bara får lära sig ta körkort. Inte att köra. Det förstår dock inte de flesta, utan de fortsätter "fuska" även sen för så sade ju körläraren...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Precis min mening också. Därför tar jag inte kortet nu, utan väntar till våren och byter körskola. Jag vill nämligen lära mig köra MC, inte bara klara en uppkörning.

  3. #33
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.
    Jag körde upp nu i augusti och det var aldrig fråga om att visa upp motstyrning utan det gällde att jobba med kroppen för att få runt hojen i högfartsprovet med undanmanöver.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag körde upp nu i augusti och det var aldrig fråga om att visa upp motstyrning utan det gällde att jobba med kroppen för att få runt hojen i högfartsprovet med undanmanöver.
    Här i Danmark har de helt snöat in på motstyringen, enda sättet är att vara helt perfekt på de andra övingarna, då kan man komma undan med en icke 100%-ig.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Uttrycket "styrfart" dök upp i en annan tråd. Misstänker att problemet för många vid konkörning är att man inte får till runda och fina svängar utan kör kantigt, ungefär som man kör längs kanten på en mutter.

    Prova att skippa konerna och bara kör i runda och fina svängar för att få in rytm och känsla. Ställ sen upp tre koner på rätt avstånd och då har vi redan 2 svängar. När dom sitter åt båda hållen så fortsätt att plocka på till det antal som det ska vara.
    Ove

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Övning, övning och sen lite mer övning. Har du ingen chans att träna själv på nån parkering?
    nä, tyvärr då skulle jag ha tränat varje dag. måste köpa alla övningstillfällen och är nu uppe i 25 000:- och känner mig ganska uppgiven, vart skall man få resten av pengarna ifrån? tips!

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Som freddemannen är inne på: gör nåt annat med hojen så att du vänjer dig vid hur den beter sig utan manövermomentet och kan lära dig hantera den avspänt.

    En polare hade bekymmer med uppkörning, vi konstaterade ganska snabbt varför så vi tog ut honom på ett par dagars långtur. Han blev jättetrött första tiden, men när han inte orkade spänna sig längre gick det bra. Och uppkörningen var inga problem sen fast vi inte övat något (i hans ögon).

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
    ja, ni är snälla polar ni men varit ute och kört landsväg, motorväg och lite samhälle har jag gjort hela sommaren men ändå är allt jag gör "fel" känns det som, iaf får jag kritik för det. problemet är just krypkörningen, den där man skall börja med en 90 graders sväng, sedan slalom mellan koner, sen runda den sista konan och tillbaka, jag gasar för lite sägs det dock klarar jag mig runt, visserligen något vingligt, men det är gasen som inte funkar för mig, kör mest runt på tomgången. de övriga banorna funkar bra nu, högfarten läste jag ett tips här på en tråd, mer motstyrning vid undanmanövern. har testat detta nu och klarar 50 km galant. så tack för detta tips!

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Kanske prova en annan lärare som kan få dig att komma på "tricket" med manöverdelen?
    har redan bytt körskola en gång, börjar tro att felet enbart sitter hos mig, tyvärr.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Nejdå, saken är bara den att man bara får lära sig ta körkort. Inte att köra. Det förstår dock inte de flesta, utan de fortsätter "fuska" även sen för så sade ju körläraren...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    åh, äntligen någon som säger det jag alltid tänkt. konstigt det där med regler som skall gälla alla men inte fungerar. jag har som sagt haft bilkörkortet i över 30 år och klarat med från olyckor och missöden, den enda jag ådragit med är en parkeringsbot på denna tid men då jag började på trafikskolan för mc kändes det som om jag haft en j-vla tur i 30 år, tänk vad som kunde ha hänt så illa som jag måste köra (efter all kritik jag fått). och varför skall man lära sig något för reglers skulle när det inte går att tillämpa i trafiken, bör man inte ändra på reglerna då!!!!!!

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Catrine: måste säga att jag är lite impad att du försöker ta kortet med en custom. Jag gillar min egna Vulcan, men jag vette fan om jag ens hade gett mig på att försöka ta körkort med den.

    Får nog ärligt säga att jag tror inte jag hade klarat uppkörningen...

Liknande ämnen

  1. Sponsrat inlägg: Låna till MC-drömmen
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 15:07
  2. Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 23:18
  3. Märklig dröm jag haft i natt
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •