Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 59

Ämne: Drömmen om hojkort, en dröm?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Aaah! Man får inte köra privat i Danmark. Synd.
    Senast redigerat av Mohlin den 2012-09-23 klockan 15:44.

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Man kan inte ge upp så lätt i livet. Jag har mött en del motgångar här i livet precis som många andra men att ge upp har aldrig varit min stil. Kämpa på och ge dig inte


    Citat Ursprungligen postat av catrine Visa inlägg
    Jag har alltid velat ha hojkort men aldrig haft möjlighet att ta det. Nu finns möjligheten men har snart gett upp hoppet om att jag fixar det. Började i maj, har kört cirka 25 lektioner sedan dess men klarar fortfarande inte serpentinen och högfartsbanan. Trodde i min enfald att jag skulle "kört själv" Märlaren runt men icke. Dock är allt annat klart, teori och riskkurserna.
    Peptalk mottages tacksamt då säsongen lider mot sitt slut och om jag skall orka hålla ut och hoppas på lappen iår, eller skall jag ge upp och vänta till våren med nya friska tag?
    Senast redigerat av Hondamannen den 2012-09-23 klockan 16:35.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    10
    Jag hade oxå problem med serpentinen och att hitta balansen mellan koppling/gas
    Fick sen prova att köra långsamt med dragläge i lätt uppförsbacke och sen ner och alternera styra med en hand och den andra på tanken.
    Efter det lossnade det. Kanske tillfällighet men funkade då

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Vad har du för hoj när du kör? Är det din Kawa eller ngt annat MC?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Jag kuggade min första gång oxå Det är ändå sen 98, men jag minns hur nervös jag var. Hade tagit körkort för bil sommaren 98 och började köra MC strax därefter. Hade innan dess bara suttit nån enstaka gång bakpå, men aldrig kort ens moppe. Hade inga möjligheter att köra privat, tror det hade gjort enorm nytta. Ju mer tid på hojen desto bättre sätter det sig.
    Mitt största problem var garagesvängen. Även konerna med undanmanöver på tid var eländigt svår. Under 21 sek...fattade inte hur det skulle gå till. Till slut föreslog min lärare på skolan att jag skulle prova med deras mellancykel kawasaki er-5. Då helt plötsligt fick jag in tekniken, när jag inte behovde ha med en 750 att göra. Kawan kändes som en moppe jämfört med 750, och banan flöt jättebra. När jag sen återgick till 750 så hade jag redan känt lite på att det gick. Tyngden av cykeln var lättare att få runt banan efter det.
    Fick efter en hel del tragglande tid till uppkörning, sista för säsongen. Klarade proverna, men tvekade vid nåt tillfälle i trafiken och kuggade

    Känslan av att ha alla dessa månader mellan mig och MCkortet....ord jag inte kan skriva här. Men ny säsong kom, jag körde tre gg och sen uppkörning igen. Och det gick.
    Det är tufft att ladda om efter en kuggning...men om du återfår lusten så är säsongen inte över. Det går att klara med tålamod och lite j-lar anamma. Övningskör lite nu efter och hitta glädjen och njutningen i att bara sitta pa en hoj igen. Kortet blir ditt. Det ar bara en tidsfråga. Och blir det inte innan vintern, misströsta inte! Det blir en ny vår och en lång härlig säsong som väntar dig.
    Lycka till hur du än gör

  6. #16
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag kuggade första gången men när jag satte några grundmoment i system funkade allt. 1. Ha alltid höjd blick och titta dit du ska, inte på närmaste konen. 2. Jobba alltid med balans så att du inte lutar hojen i krypkörning, res dig på fotpinnarna och flytta baken på sadeln för att balansera. Det blir mycket säkrare än att sitta stilla med baken och bara luta kroppen. 3. Var alltid avslappnad. Överdriv avslappningen och försök att vara nästan lealös. Var inte orolig att tappa kontrollen, bli ett med hojen och balansera tillsammans med den. Håll bara löst i handtagen, ha böjda armar.

    När jag fattade detta PÅ RIKTIGT så funkade allt, det bara flöt på och uppkörningen gick som en dans.

    Ge aldrig upp och lycka till. MC-kortet är biljetten till MC-livet och MC-livet är lycka!

  7. #17
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Ge inte upp Cathrine du har än tid på dig innan det tar slut för i år, tricket för dig är kanske att byta hoj precis som Mc-smurfan skriver. Ett råd som jag fick angående högfartsbanan, se inte undanmanöver som hinder du ska passera utan du är på väg ner till garagevändningen där du har dit fokus. På väg dit ska du bara göra en "ynka" undanmanöver för att nå målet. Väl där gå långt ut efter linjen vrid huvudet och blicken innan du svänger runt.Då kommer du runt och kan koncentrera dig på att öka farten igen.
    Om du vill får du gärna slå mig en pling så delar jag mer än gärna med mig av mina erfarenheter om det kan vara till hjälp då jag alldeles nyligen tagit kortet.
    Maila mig i så fall så får du mitt tfn nummer

  8. #18
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Hur ser din körlärare på detta? Bryr han/hon sig? Ställ hen mot väggen och säg hur du känner och se vad du får för reaktion. kanske kan vara läge att byta och bryta dödläget?.

  9. #19
    Ankan1
    Gäst
    Det var ju en himla tur att man slapp allt det här med högfart och lågfartsprov när man tog mc kort för då hade man väl fortfarande harvat runt med en övningsbil efter sig.Nåja, det är väl bara att komma igen och inte ge upp efter 25 lektioner som förmodligen kostat en hel del.

  10. #20
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Man har inte misslyckats förrän man slutar försöka.

Liknande ämnen

  1. Sponsrat inlägg: Låna till MC-drömmen
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 15:07
  2. Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 23:18
  3. Märklig dröm jag haft i natt
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •