Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 59

Ämne: Drömmen om hojkort, en dröm?

  1. #21
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Fortsätt kämpa, det är värt det!

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror jag skrivit om detta fenomen tidigare när det gäller dessa förbaskade koner.
    Var på enträningskurs som SMC ordnade och den gick på grus. Naturligtvis var det en massa koner uppställda. Precis i början tänkte jag på konerna, men det funkade inte bra, så jag koncentrerade mig på vägen jag skulle köra och då gick det mycket bättre.
    Vi hade mycket sladd och bromsövningar, så det funkade inte att tänka på konerna också, för då blir det ytterligare ett moment.
    Min erfarenhet från hästvärlden ( fälttävlan ) och mcåkning är att försöka se bortom nästa hinder.
    Varit vittne till då en mcåkare glömde det utan bara såg på ett litet problem och kvaddade därför.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Hur ser din körlärare på detta? Bryr han/hon sig? Ställ hen mot väggen och säg hur du känner och se vad du får för reaktion. kanske kan vara läge att byta och bryta dödläget?.
    Och
    Tala om för körskoleläraren att efter ett till misslyckande till så byter du körskola.

  4. #24
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag AVSKYR koner och var verkligen lättad när jag fick kortet och inte behövde köra konbanorna mer!

    Men jag vill köra bana som Olle och andra för att lära mig ännu mer, och får trösta mig med att det då faktiskt inte handlar om lappen. Välter jag koner så får jag ändå behålla körkortet.

    Jag håller med andra - det stora antalet lektioner du beskriver är för mycket. Det måste ju vara så att läraren inte kan lära ut det som är det viktigaste för att klara detta - små men mycket effektiva tips om teknik (som hjälpte mig mycket) och avslappningen, att inte vara spänd (som hjälpte mig ännu mer).

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag AVSKYR koner och var verkligen lättad när jag fick kortet och inte behövde köra konbanorna mer!

    Men jag vill köra bana som Olle och andra för att lära mig ännu mer, och får trösta mig med att det då faktiskt inte handlar om lappen. Välter jag koner så får jag ändå behålla körkortet.

    Jag håller med andra - det stora antalet lektioner du beskriver är för mycket. Det måste ju vara så att läraren inte kan lära ut det som är det viktigaste för att klara detta - små men mycket effektiva tips om teknik (som hjälpte mig mycket) och avslappningen, att inte vara spänd (som hjälpte mig ännu mer).
    Det är precis det jag menar. Låtsas inte om konerna utan försök bara att köra rätt väg. Försök att se konerna bara som en anvisning om den väg du skall ta. Om man koncentrerar sig på konerna, så glömmer man det andra. Sedan måste man ju ha en framförhållning med blicken och liksom glömma den kon man skall passera och se vägen framför.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.

  7. #27
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Min man missade på kontrastyrningen förra gången och dumpade (jag också, men jag tar kortet till våren). Nu sist fick han ett råd att köra med armarna sträckta, och göra "knycket" med axeln och inte med underarmen/handleden. Dels ser det bättre ut på avstånd (man ser att man kontrastyr och inte kör slalom) , dels slipper man för problemet med högerhanden - att man inte har koll på gasen. Han fick ett "perfekt!!" från kontrollanten, fast att han välte första konen på vägen in.
    Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    En bromsövning kan gå till så här. Förutsättningen är grus och den kan köras med alla hojar utom de med ABS inkopplad.
    Ställ upp koner i hörnen på en fyrkant med ca 20 meters sida. Försök att enbart med fotbromsen få hojen runt konerna utan att sätt ner foten och dra på inför nästa hörn. Du skall sladda runt nästan 90 grader. Faktiskt ganska svårt och lätt att få motorstopp. Då man kört tio varv blir det ganska jobbigt. Då kan man fråga varför göra detta? SMC hade bland annat denna övning på en kurs. Det är en balansövning och även träning om man råkar få ett tvärkast i en trafiksituation.
    Måste erkänna att banan senare som hade bara tre koner var lite för svår för min Transalp.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Inte undra på att folk bromsar omkull sig och inte kan göra undanmanöver...
    Nä, det är helt galet att man ska behöva ta till "fusk" för att komma igenom just den övningen, men vad tusan ska man göra för att klara uppkörningen?
    Eftersom man inte får köra privat här i Danmark så har vi inte nån möjlighet att träna extra, så man får ta till de knep som finns. Detta funkade tydligen.

  10. #30
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En bromsövning kan gå till så här. Förutsättningen är grus och den kan köras med alla hojar utom de med ABS inkopplad.
    Det är en balansövning och även träning om man råkar få ett tvärkast i en trafiksituation.
    Japp. Är pensionerad instruktör...

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

Liknande ämnen

  1. Sponsrat inlägg: Låna till MC-drömmen
    Av pewa i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-24, 15:07
  2. Vill förverkliga drömmen, men vad ska jag välja?
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 23:18
  3. Märklig dröm jag haft i natt
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •