Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: ytbehandling av järntopp 30talare

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    ytbehandling av järntopp 30talare

    Renoverar motorn på mitt projekt Husqvarna 35sv 1931. Släpat hem motorn till lägenheten för renovering i vinter, till frugans stora lycka...

    Jag ställer mig dock frågande till hur jag ska ytbehandla de nu kraftigt rostade, flänsade partierna på cylinderhus och topp.

    Planerar glasblästring, men därefter?

    Hur motverkar jag nyuppkommen rost på de rena ytorna? Eller ska det vara metallrent välkomnandes ny patina?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av 300Hurst Visa inlägg
    Renoverar motorn på mitt projekt Husqvarna 35sv 1931. Släpat hem motorn till lägenheten för renovering i vinter, till frugans stora lycka...

    Jag ställer mig dock frågande till hur jag ska ytbehandla de nu kraftigt rostade, flänsade partierna på cylinderhus och topp.

    Planerar glasblästring, men därefter?

    Hur motverkar jag nyuppkommen rost på de rena ytorna? Eller ska det vara metallrent välkomnandes ny patina?
    Undrar om inte en gammaldags spissvärta skulle funka bra? Lite pilljobb att få in svärtan mellan flänsarna, men det går nog med hjälp av trasor och en pensel.
    Visst finns det värmebeständig sprayfärg, men jag tror inte du får rätt "patina" då.
    Du kommer nog få andra tips också.
    Han kommer snart

  3. #3
    Jag funderar på om inte kallblånering skulle funka. Är det stålrent så bör det gå. Används till rep av skada på vapen, det går till då att man bara penslar på stålet och låter verka, styrkan bestäms av hur länge man dröjer innan avtvättning. Färgen är som på en bössa.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Bränna in linolja?
    Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Bränna in linolja?
    Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...
    Kan funka. Stryka på och låta torka (=oxidiera) Den blir då brun. Blir det sen tillräckligt varmt kommer den att bränna och blir då svart. Jag har funderat på att göra så på avgasrör men misstänker att det blir alldeles för hög värme där och ryker något hemskt ett tag.
    Ove

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Bränna in linolja?
    Borde lukta gott samt vara enkelt att komplettera...
    Jag har för mig att metallen skall vara röd innan linoljan påstrykes, och det gillar nog inte cylindern.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har för mig att metallen skall vara röd innan linoljan påstrykes, och det gillar nog inte cylindern.
    Jag har linoljebränt några gamla beslag och fönsterdetaljer som var metallrena och det funkade i alla fall...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag har linoljebränt några gamla beslag och fönsterdetaljer som var metallrena och det funkade i alla fall...
    Då mins jag väl fel. Det var en smed som visade mig det kanske funka bägge sätten.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag är inte alls säker på min sak - funderingar bara...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Igen, spissvärta. Kanske ni inte vet vad det är?
    Det är en svart pasta som strykes på gamla järnspisars kokplattor och ugnsluckor då de förlorat färgen. Man gnider in den med en trasa. Tål alltså mycket hög värme. Kan påbättras så ofta man vill. Lämnar inga rester som flagar eller liknande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •