Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Köra kortege

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Inte nödvändigtvis

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MC-Fröken Visa inlägg
    Med ev. pensionär på :-)
    Jomen! Vi pensionärer ser illa, hör illa och luktar illa så håll avstånd.
    Ove

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jomen! Vi pensionärer ser illa, hör illa och luktar illa så håll avstånd.
    ...jag har dessutom hört att dom också är onyktra!

    mc-fröken: Utan att kika på dom andra tipsen och att dom också är i stort sett lika....men eftersom du syftar på mcfyrkantens körning nu i helgen så gäller detta: http://mc4kanten.fallens.se/tankar/nytta/kortege.html

    Behöver inte göras så stor sak av det.......haka på

  4. #14
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Bra tips och regler! Gillar Hörby-varianten, när jag är ute med åka-till-Norge-kompisarna eller Thruxton-gänget från Sporthoj kör vi enligt något liknade. Då är vi visserligen "bara" 5-10 stycken, men det kan vara många nog.

    Vulcanernas regelverk kändes mer som ett påbud från Trafikverket! (Förlåt! ) Men jag fattar att det krävs tydliga instruktioner när tjogtals med hojar tuffar fram i landskapet.
    Illaluktande eller ej...

    Fast är det verkligen kul att köra tjogtals, eller hundratals i en långsam kortege? Och få spader på att alla kör i en enda kö? Känns mer som en uppvisning än att "köra-hoj". Eller har jag fel när jag ställer mig frågande?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Att köra kortege är det värsta jag vet och har funderat många gånger varför vill folk köra i kortege. Kanske för att "demonstrera styrka?" (och till vem ? och varför?) Eller för att vara riktig stor hinder i trafiken för andra trafikanter /bilister? Det är ibland omöjligt att köra om för vanliga bilister och tack vara det blir man bara idiotförklarad. Jag har åkt själv några gånger och tycker att det är bara löjligt. Att åka tillsammans med andra MC kompisar (vanliga) är helt perfekt och roligt men att åka i kortege - aldrig mer.
    P.S. Men detta är bara vad jag tycker.
    Senast redigerat av jtr den 2012-09-21 klockan 11:41.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Att köra kortage är det värsta jag vet och har funderat många gånger varför vill folk köra i kortege. Kanske för att "demonstrera styrka?" (och till vem ? och varför?) Eller för att vara riktig stor hinder i trafiken för andra trafikanter /bilister? Det är ibland omöjligt att köra om för vanliga bilister och tack vara det blir man bara idiotförklarad. Jag har åkt själv några gånger och tycker att det är bara löjligt. Att åka tillsammans med andra MC kompisar (vanliga) är helt perfekt och roligt men att åka i kortage - aldrig mer.
    P.S. Men detta är bara vad jag tycker.
    Jag är definitivt ingen vän av kortegekörning, men ibland får man ju offra sig för att träffa andra och umgås en stund?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har varit i Kristinehamn några gånger och deltagit i deras kortege upp mot Filipstad.
    Aldrig mer att jag deltar i den.
    Däremot är det kul att titta på hojarna före start och likaså vid stoppet i Filipstad, där det ordnas lite underhållning också.
    han är snart på gång, så sköt er ordentligt

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har varit i Kristinehamn några gånger och deltagit i deras kortege upp mot Filipstad.
    Aldrig mer att jag deltar i den.
    Däremot är det kul att titta på hojarna före start och likaså vid stoppet i Filipstad, där det ordnas lite underhållning också.
    Helt enig med Olle! Jag har också deltagit ett par Långfredagar. Bättre att stå vid sidan om.

    Sen har jag varit med på några såna där körningar, engångiveckan från särskillt ställe.
    Lite varierande: Från ett ställe gled det iväg ett 20-tal allvarliga svartklädda män på svarta motorcyklar i ett tempo som gjorde att jag började spana framåt efter den där bilen med stora rutor baktill. När man sedan nådde målet tog alla fram kaffe och bulle som försvann i ett nafs och sen åkte var och en hem till sig.

    Andra ytterligheten: Täten kör fortsomfan för att komma först fram och när dom sista är på plats har dom första fikat färdigt.

    Bäst är att köra i ganska små grupper, upp till 15-20 hoj, där man har koll och långsammast kör först eller direkt efter vägvisaren.
    Ove

  9. #19
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Konstigt att alla är så negativa till att köra kortege.Vad jag förstår så är det en "uppvisningskortege" där många mcåkare samlas och kör i ett mycket makligt tempo 40-50 km/h max.Själv tycker jag det är kul att köra som det kan vara flera 1oo tals motorcyklar,att se och inte minst höra alla dessa på en gång är mäktigt.
    Om du vill vara med så tänk på att hålla din plats,försök att köra så jämnt i hastighet som möjligt,som ovan försök att ligga långt fram där det går jämnast i hastighet.
    Är det körning i ett mindre gäng så försök att kolla av innan så att alla har ungefär samma uppfattning om tempo,mål med körning och sådana saker innan ni kör ut,det är inte så kul att köra med ett gäng som försöker slå hastighetsrekord för grupp eller räkna blommerna vid vägkanten om man själv har ett annat tempo.
    Sedan har i allafall jag aldrig upplevt att alla inte tar hänsyn och försöker att hjälpa den som är ovan så mycket de bara kan,ta kontakt med den som leder gänget och säg till att det är första gången du kör får du säkert all hjälp och råd du behöver.

  10. #20
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Körde med ett gäng på 190 hojar i somras, mestadels customhojar som tydligen inte gick fortare än 65-70 km/h! Den snigelfarten tröttnade man snart på, så jag körde om ca 150 hojar så att man kom upp i gällande hastighetsbegränsning åtminstone!!

    Aldrig mer, kör hellre ensam då..
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Liknande ämnen

  1. Trollhättan - 20/7 Fallens dagar kortege
    Av Jensa88 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 09:30
  2. Kortege Stockholm: TRASDOCKAN 25 AUG 2011
    Av cleaner i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 21:21
  3. Varberg kortege
    Av Gawriel i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 21:41
  4. Trasdockan kortege Skurup 30/8
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 21:52
  5. Trasdockan kortege Skurup24/8
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 06:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •