Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 59

Ämne: Triumph 1200 Explorer

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311

    Triumph 1200 Explorer

    Idag fick jag efter många försök min efterlängtade provtur med en Explorer, Vilken hoj... BMW får verkligen anstränga sig till det yttersta om dom ska hålla undan för denna, (kanske redan blivit omkörd).

    Men säljargumentet att "det är ju 1600mil mellan servicarna" ger jag inte mycket för , visst det är sant, men om jag nu skriver upp här vad varje service kostar så förstår ni vad jag menar.

    80 mil 2200kr (varav arbete 1000kr olja+filter almänn koll)
    1600mil 6200kr (varav 4400kr arbete, bla ventilkoll)
    3200mil 4500kr (varav arbete 2500kr olja+filter allmän service/koll)
    4800mil 6700kr (varav arbete 5000kr olja+filter + ventilkoll+ byte kylarvätska)

    Är det bara jag som är känslig ?

    Den listar 139000kr, launchpaketet kostar ca 10000kr och då får du dimljus(ord.3800kr), handtagsskydd(ord.1100kr), hasplåt(sumpguard)(ord 2250kr), motorbågar(ord 2500kr).

    Vanliga värmehandtag orginal listar 1900sek, ett par plastlådor(sidaväskor) listar 6800kr och vill du ha skydd för strålkastaren så får du peta dit 540kr, däcktrycksgivare 1650kr,(varför inte standard när färddatorn redan har allt,, saknas bara givare i hjulen)

    En grymt trevlig hoj, till våren kommer xc och den kommer då få ekerhjul (std alu) men i övrigt helt oförändrad, det kommer även finnas en XCX version som då bara kommer i grönt, den blir en XC fast med (X) = launchpaketet.
    ska jag klaga på något så är det väl att det var dyrare servicekostnader än jag hade förväntat mig och att det var ett jäkla pillergöra att ändra inställningar på ABS & Antispinn och dessa inställningar kan bara göras när man står helt still....

    men handen på hjärtat så kommer jag nog inte ändra dom inställningarna särskilt ofta... oavsett hur enkelt det skulle vara, jag köper ju en hoj med den utrustningen för att jag vill ha den....

    /Stefan
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Är det bara jag som är känslig ?
    Nejdu! Att ha mc kan vara löjligt dyrt, både att köpa och underhålla. Varför?
    Ove

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jag tycker också motorcyklar har blivit löjligt dyra. Var och provkörde en midnightstar 1300 och frågade efter två efterföljande servicar och den runt 4000 mil kostar runt 6500 kr. Skulle drivremmen behövas bytas ut så skulle det kosta närmare 8000 kr.

    Det tycker jag är alldeles för mkt pengar för en hoj.

    Ursäkta TS, jag var tvungen att avreagera. mig lite.

    Observa att på den hojen som du nämner så är det bara ventilkoll som du nämner, det kostar säkert mer om ventilerna behöver justeras.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2012-09-19 klockan 18:50.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Ja det skulle inte förvåna mig om det bara är koll och inte justering,

    Jag står och tvekar mellan en BMW r1200gs och en Triumph Explorer 1200, Köper jag en gs/gsa kan jag ju köpa med ett par år på nacken och tappar då garantin (som bara är 2år) och slipper därmed dom riktigt tunga servicekostnaderna. med 2500mil per år och en servicekostnad på 4kr milen så drar det iväg rejält. (BMW´n landar på ungefär samma milkostnad som sin brittiska utmanare)
    Om jag skulle lägga servicen på vintern så skulle arbetskostnaden reduceras med 40 % , och det låter ju jättebra, men tyvärr så kör jag för långt och skulle tvingas göra minst en service per år enligt sommarprislistan (ord. pris).

    Jag gillade inte plastlådorna på explorern riktigt, det får nog bli riktiga korvlådor i metall på nästa hoj, lite dyrare men jag kan ju ta en resa till tyskland, (dricka öl) och köpa billiga alulådor, fylla dessa på Bordershop för den besparade pengen , win /win
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  5. #5
    Lite konstigt att det är en ventilkoll vid 1600 mil redan och sen nästa vid 4800
    Den första kollen tyder på att det är skruvventiler, men sen att nästa är först vid 4800 tyder ju på att det är shimsar. Märkliga intervaller?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    12.900:- för kontroller och mycket lite arbete för fyra service. Detta verkar i mitt tycke som det värsta ocker. Sedan vet man ju inte hur mycket som kommer till i kostnader om justeringar behövs.

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Nu vet vi en av anledningarna till att nya hojar inte har rullat så många mil

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Idag fick jag efter många försök min efterlängtade provtur med en Explorer, Vilken hoj... BMW får verkligen anstränga sig till det yttersta om dom ska hålla undan för denna, (kanske redan blivit omkörd).

    Men säljargumentet att "det är ju 1600mil mellan servicarna" ger jag inte mycket för , visst det är sant, men om jag nu skriver upp här vad varje service kostar så förstår ni vad jag menar.

    80 mil 2200kr (varav arbete 1000kr olja+filter almänn koll)
    1600mil 6200kr (varav 4400kr arbete, bla ventilkoll)
    3200mil 4500kr (varav arbete 2500kr olja+filter allmän service/koll)
    4800mil 6700kr (varav arbete 5000kr olja+filter + ventilkoll+ byte kylarvätska)

    Är det bara jag som är känslig ?

    Den listar 139000kr, launchpaketet kostar ca 10000kr och då får du dimljus(ord.3800kr), handtagsskydd(ord.1100kr), hasplåt(sumpguard)(ord 2250kr), motorbågar(ord 2500kr).

    Vanliga värmehandtag orginal listar 1900sek, ett par plastlådor(sidaväskor) listar 6800kr och vill du ha skydd för strålkastaren så får du peta dit 540kr, däcktrycksgivare 1650kr,(varför inte standard när färddatorn redan har allt,, saknas bara givare i hjulen)

    En grymt trevlig hoj, till våren kommer xc och den kommer då få ekerhjul (std alu) men i övrigt helt oförändrad, det kommer även finnas en XCX version som då bara kommer i grönt, den blir en XC fast med (X) = launchpaketet.
    ska jag klaga på något så är det väl att det var dyrare servicekostnader än jag hade förväntat mig och att det var ett jäkla pillergöra att ändra inställningar på ABS & Antispinn och dessa inställningar kan bara göras när man står helt still....

    men handen på hjärtat så kommer jag nog inte ändra dom inställningarna särskilt ofta... oavsett hur enkelt det skulle vara, jag köper ju en hoj med den utrustningen för att jag vill ha den....

    /Stefan
    Det är nog en kanonhoj,har ju beställt enFår väl se hur det är med xc-xcx?? den jag sett har paketet och är grön och det står bara xc på den.Triumph själva visste inte riktigt heller,det visar sig.Och vad beträffar servicekostnaderna så varierar nog det beroende på vart man servar

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Jag räknar men att priserna kan variera något mellan olika handlare men eftersom det är samma arbete som ska utföras så lär det inte vara några större skillnader...

    ( dom priserna som jag har är från Johans Mc i Göteborg. )
    Enligt informationen ang. Xc och xcx kommer av säljaren som varit över till Triumph på Öarna i något sorts arrangemang om just detta.
    Xcx ska vara beteckningen på den gröna/med utrustningspaket. ( men troligen så lär dom bara ha dekaler med Xc, det är ju ändå ett inarbetat namn inom fordon och inte minst från "lillebror" 800cc)
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Jag räknar men att priserna kan variera något mellan olika handlare men eftersom det är samma arbete som ska utföras så lär det inte vara några större skillnader...

    ( dom priserna som jag har är från Johans Mc i Göteborg. )
    Enligt informationen ang. Xc och xcx kommer av säljaren som varit över till Triumph på Öarna i något sorts arrangemang om just detta.
    Xcx ska vara beteckningen på den gröna/med utrustningspaket. ( men troligen så lär dom bara ha dekaler med Xc, det är ju ändå ett inarbetat namn inom fordon och inte minst från "lillebror" 800cc)
    Så sant får väl se vad prisskillnaden är på xc-xcx. Ha ha får väl göra som jag gjorde sist när jag lämnade in min hoj på 2000mila service,jag skruvade själv isär hojen lite för att underlätta för verkstan medan jag väntade på att dom skulle ta in den.Har ju motorbågar och dimljus som jag monterat,lite onödigt om dom ska hålla på med det,sedan kunde jag väl ta lite till när jag ändå höll på så dom behövde bara lyfta bort tanken,som var lös och byta stiften Vips så sparade jag 1500 men kan knappast tro att det funkar överallt
    Senast redigerat av engström67 den 2012-09-20 klockan 09:16.

Liknande ämnen

  1. Problem triumph explorer 1200 xca
    Av pekkaman i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-07, 21:56
  2. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  3. Triumph explorer xc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 19:36
  4. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  5. triumph explorer vs honda crosstourer
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •