Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Hjälp! utav val av hoj =)

  1. #11
    Allright, tack för era svar Snyggast tycker jag absolut KLX250'n är men den verkar vara lite väl svag faktiskt, vill ju gärna kunna köra förbi iaf en eller två bilar om jag skulle känna för det

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Yamaha WR 250 R känns som en hoj att testa för din del!
    Här kan du läsa mer om den. Skulle definitivt kunna tänka mig en sån själv!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
    http://www.blocket.se/gavleborg/Yama...9.htm?ca=9&w=3
    //Håkan
    En sån har ju jag, minus ABS, och även om det är världens bästa hoj i alla mätningar jag gjort så skulle jag hellre rekommendera en 660R. Lättare och mindre försprång än Z vilket gör den lite roligare, finns även som X med motardhjul. Enda felet är det hiskeligt fult dragna avgassystemet som får den att se ut som en bukfet pingvin, men som alla XT så är det evighetsmaskiner med ett minimum av service.

    250R är en kanonhoj, men om man ska åka mycket asfalt blir det nog såld rätt fort då den inte riktigt är ämnad för det. Men du kanske blir grusfrälst och då finns det nog inte en lämpligare hoj att pröva vingarna på! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    WR 250 R Jovisst, men priset.. Priset på en ny WR 250 R är ca 69 900 kr. en guldklimp mao.

    Så du Molgan rekommenderar en XT 660 R istf Z. Intressant måste läsa mer om denna

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-09-18 klockan 10:56.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    WR 250 R Jovisst, men priset.. Priset på en ny WR 250 R är ca 69 900 kr. en guldklimp mao.

    Så du Molgan rekommenderar en XT 660 R istf Z. Intressant måste läsa mer om denna

    //Håkan
    Man köper i så fall en begagnad med några hundra mil på mätaren för 30.000:- mindre om man är smart. Alltid bra att låta någon annan ta den smällen. Den är på tok för dyr som ny, men relativt prisvärd som begagnad för under 40.000:-. Ett rejält prisfall...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    WR 250 R Det finns en några på Blocket. En säljare säger att den "ylar" häftigt. Högvarvig
    Dock, för 30-40 000 går nog jag hellre på en KLX 450
    //Håkan

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Den här verkar inte alltför dum, en Wr250 -08 för 39000 kr och 510 mil, halvny så den har väl inte hunnit köras sönder eller tokmekas med alltför mycket ännu. Finns nog lite prutmån på den och ser bra ut. Extra drev medföljer. Den hade jag ringt på om jag varit på jakt efter en schysst grushoj (men nu har jag min underbara Husqvarna).

  8. #18
    Mycket fina tips nu tack till er alla!

  9. #19
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

    I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.

    Jag dissar egentligen inte alls små cyklar. Skulle själv gärna ha en 250 som lekhoj eller som komplement för att det är kul. Eller som grushoj - riktigt skoj! Men som endahoj är den för begränsad, i mina ögon. Risk att du växer ur den redan första säsongen och börjar titta efter något annat.

    Så skall du ha en allroundhoj för diverse underlag, så spana in storleken runt 600-700 cc, där finns ett antal olika varianter. Flera har redan nämnts i tråden. Så tycker jag!

    // TMax *som testat att köra 200 kg scooter på lös grusväg, DET var spännande*

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag tycker som T-Max500. Lite större för allroundbruk är inte fel.

    Kollade blocket och konstaterade att Dominator och Transalp finns att få i nästannyskick för väldigt lite pengar. Det är evighetsmaskiner som går och går och går och tappar inte i värde. Vad dom inte har är ABS. Man får alltså väga ABS mot pris.
    Ove

Liknande ämnen

  1. MC hjälp!
    Av Quints i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 18:09
  2. Hjälp!
    Av Musse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 22:36
  3. Renovering utav en Ajs
    Av hiekkakivi i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 06:13
  4. HJÄLP! :o
    Av mc kalle i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 20:02
  5. hjälp!!
    Av kriegserklärung i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •