Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Hjälp! utav val av hoj =)

  1. #1

    Hjälp! utav val av hoj =)

    Tjenare, håller i skrivande stund på med att ta MC-kort.

    Det jag är fundersam över och behöver hjälp med är val utav hoj helt enkelt Tips och råd och så!

    Jag är sugen på en cross/enduro som är LV-reggad.

    Jag kommer mestaldels att köra den på landsväg och inte offroad så att säga..

    Är totalt nybörjare och kan knappt byta olja på min bil, så ju mindre meck desto bättre självklart är jag inte dum i huvudet heller utan klarar lättare saker så länge vettig beskrivning finns

    Den behöver absolut inte vara den snabbaste hojen i världen utan "lagom" skulle fungera alldeles utmärkt för mig..

    Rent prismässigt spelar det ingen större roll, lägger hellre ut lite extra på en lite nyare kanske.

    Vad ska jag tänka på när jag åker och tittar och provkör diverse hojar?

    Har ni kansek rentutav några konkreta förslag på någon model som ni vet fungerar bra för många och som är rolig att köra?

    Tacksam för precis all hjälp jag kan få som sagt, detta är som en djungel för mig


    Tjo!

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av utemoewbel Visa inlägg

    Jag är sugen på en cross/enduro som är LV-reggad.

    Jag kommer mestaldels att köra den på landsväg och inte offroad så att säga..

    Är totalt nybörjare och kan knappt byta olja på min bil, så ju mindre meck desto bättre självklart är jag inte dum i huvudet heller utan klarar lättare saker så länge vettig beskrivning finns
    Hur tänkte du nu?

    En cross/endurohoj är totalt värdelös till allt annat än just det dom är avsedda för, att åka med i skogen eller på bana. Alltså inget att åka med på landsvägen. Dessutom ska dom servas med täta oljebyten etc. Låter inte precis som något du ville hålla på med.

    Dessutom får du bara köra en Enduroregad hoj till eller från organiserad träning i en klubb. Du ska ha också endurolicens för att få köra hojen. Polisen kan alltså i princip när som helst ta dig för olovlig körning om du inte är på väg till eller ifrån träning...

    Vad har fått dig sugen på en sån hoj?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Egentligen tror jag att du tänker på någon lättare äventyrshoj mer än enduro, ung. typ Dominator och liknande. I 60+tråden har vi diskuterat Kawasaki klx 250 och en Hondakopia som heter Monstra 450. Dom är också LV-reggade och inte så tävlingsinriktade.

    Mera landsväg än grus och inget offroad om jag fattat rätt? Tja, finns en uppsjö av modeller. BMW har ett par i sitt program. Honda nya: Transalp och Varadero, äldre: Dominator och Transalp igen och då med ett större och smalare framhjul vilket jag tycker är bättre.

    Ja, de flesta stora märkena har någon hoj i programmet. Svårt att råda med de uppgifter du lämnat. Hur lång är du och hur atletisk? Kan minska ramarna för vad som är lämpligt.
    Ove

  4. #4
    Hej! Tack för era svar

    Ja hur jag tänkte vet jag inte riktigt då jag är en riktig färsking inom detta hehe. Det ända jag vet är att jag tycker dom ser snyggast ut och jag tror dom skulle passa mig bäst då jag är väldigt liten, 1.78 och runt 65kg.

    Jag kan liksom inte se mig själv sitta på en stor HD t.ex, skulle förmodligen välta vid första bästa rödljus

    Japp, så kan det mycket väl vara, enduro tror jag bara att det hette rent allmänt så men jag var nog ute och cyklade Precis mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road

    Rätt atletisk är jag nog måste jag säga, åkt mycket skateboard back in the days, så själva vigheten och så finns ju där.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av utemoewbel Visa inlägg
    Det ända jag vet är att jag tycker dom ser snyggast ut och jag tror dom skulle passa mig bäst då jag är väldigt liten, 1.78 och runt 65kg.
    Hoppsan vad jag blev liten plötsligt, jag är ett par cm kortare.

    Vi har tydligen lite samma smak när det gäller hojens utseende: Lätt och luftigt! Du väger ju lätt också så att du behöver ju inte släpa omkring en massa kubik. Bara att testa runt ock finna något som passar. Mitt vanliga råd - välj inte hoj med ögat utan låt den nedre ändan tala!
    Ove

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hoppsan vad jag blev liten plötsligt, jag är ett par cm kortare.

    Vi har tydligen lite samma smak när det gäller hojens utseende: Lätt och luftigt! Du väger ju lätt också så att du behöver ju inte släpa omkring en massa kubik. Bara att testa runt ock finna något som passar. Mitt vanliga råd - välj inte hoj med ögat utan låt den nedre ändan tala!
    Haha ja men precis, det är så jag vill ha det tittade runt på det du skrev lite och jag måste säga att den KLX 250 va för jävla fin var ungefär precis så jag menade faktiskt.

    Blir nog lätt att åka och testa en sån sen hur som

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    2009 kom Kawa med en KLX 250 S. OBS S på slutet. Den har insprutning, är lv-reggad från start. Denna hojen är tänkt för pendling, drar lite soppa, men... har lägre effekt än KLX 250 ca "bara" 22 hk. Motsvarande nya Honda 250 L (kommer 2013) har 21 hk.

    Har just noterat att Husqvarna kommer med en 650 med ABS. Kolla nedan

    http://www.totalmotorcycle.com/motor...R650Strada.htm

    http://www.hojen.nu/forum/showthread...013*#post67774

    Tuffare och snyggare hittar du inte. Kostar så klart en del...

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-09-17 klockan 20:15.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
    http://www.blocket.se/gavleborg/Yama...9.htm?ca=9&w=3
    //Håkan

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Ytterligare ett förslag Yamaha XT660Z Tenere ABS
    http://www.blocket.se/gavleborg/Yama...9.htm?ca=9&w=3
    //Håkan
    En sån vill jag ha om Sigrid eller Greta dör, pensioneras eller säljs. Teneren sitter som en smäck i skrevet(om uttrycket tillåts), trots min ringa längd.
    Ove

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    I sammanhanget relativt tung 183 kg torrvikt. Kanske ändå... Den har onekligen ett ickeordinärt utseende.
    TR 650 Strada ABS. Otroligt häftig. Ursäkta OT
    //Håkan

Liknande ämnen

  1. MC hjälp!
    Av Quints i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 18:09
  2. Hjälp!
    Av Musse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 22:36
  3. Renovering utav en Ajs
    Av hiekkakivi i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 06:13
  4. HJÄLP! :o
    Av mc kalle i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 20:02
  5. hjälp!!
    Av kriegserklärung i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •