Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Hjälp! utav val av hoj =)

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

    I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.

    Jag dissar egentligen inte alls små cyklar. Skulle själv gärna ha en 250 som lekhoj eller som komplement för att det är kul. Eller som grushoj - riktigt skoj! Men som endahoj är den för begränsad, i mina ögon. Risk att du växer ur den redan första säsongen och börjar titta efter något annat.

    Så skall du ha en allroundhoj för diverse underlag, så spana in storleken runt 600-700 cc, där finns ett antal olika varianter. Flera har redan nämnts i tråden. Så tycker jag!

    // TMax *som testat att köra 200 kg scooter på lös grusväg, DET var spännande*
    Det stämmer nog det du säger faktiskt

    Har kollat runt lite och xt660x föll mig i smaken direkt! Vad är skillnaden på R Z och X egentligen?

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av utemoewbel Visa inlägg
    Det stämmer nog det du säger faktiskt

    Har kollat runt lite och xt660x föll mig i smaken direkt! Vad är skillnaden på R Z och X egentligen?
    R och X är i grunden samma hoj, det som skiljer är hjul, framgaffel, tank samt lite plast. R är dualsport med 21" framhjul och är den som funkar bäst offroad, X har 17" fram och är mer åt motardhållet med riktiga gatdäck. Z har samma motor som de andra 2 men är i övrigt en helt annan hoj, 23 liters tank, kåpa och tillhör väl äventyrshojssegmentet (vilket långt ord jag kom på!). Ska du bara köra gata och fina grusvägar är X valet. Vill du även ut i skogen och harva ska du göra det med R, och vill du åka långt och gärna på dåliga eller obefintliga vägar är det med Z.

    Ingen av hojarna är direkt sportiga då de i förhållande till effekten är ganska biffiga. Däremot tål dom rejält med stryk, behöver knappt servas och motorn är det pålitligaste jag stött på näst efter farsans Bolinder Munktell från -46. Svårt att hitta nån hoj som är billigare att äga.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #23
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Köp inte en 250! Varför då, då? För du skriver "mest landsväg, säkert lite grus givetvis men definitivt inget off road". Mest landsväg, alltså. Och grus någon gång ibland, men verkligen inte ofta. Rätt tolkat?

    I så fall skall du har något större än en 250. 250:an är säkert kul att "leka" med, men efter ett tag (några veckor?) så vill du ha mera vridmoment och lugnare gång uppe i fart. Inte ligga och pina den på höga varv så fort du skall köra om eller behöver vrida på lite. Med en större hoj vrider du bara till, vroom! och så är du förbi en bil. Med 250:n får du planera på ett annat sätt, växla ned och varva ur, för att ta dig förbi någorlunda säkert och komfortabelt.
    Håller med TMax500, om du nu MEST ska köra landsväg är min 250 inte skoj. Kör typ aldrig om någon, för man måste planera som TMax500 skrev. Vad jag tycker är skoj att köra är bakvägar och grusvägar. Jag gillar inte långa sträckor på landsväg i hög fart, den klarar av det men som sagt... Jag gillar min hoj, jag har lärt mig massor på den och det är en perfekt första hoj för mig.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett konkret råd direkt från hjärtat:

    Du har 60K att lägga ner på hoj. Risken att du inte träffar rätt direkt är ganska stor och då ryker en massa peng + att det är en del kostnad för utruskning och sånt som kommer till.

    Jag tittade på Blocket och där finns ett gäng Honda Dominator. En bra maskin som håller utan att man behöver mickla med den hela tiden. Tanka, smörja kedja och köra är vad det handlar om i stort sett.
    Behöver inte kosta mer än 15-20K för ett fint exemplar och du har köpt dig tid för att forska runt i mc-djungeln och den har kapacitet för både långtur och och bus.
    Ove

  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    Håller med Ove!

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller verkligen med om att köpa en förstahoj som är begagnad är nog det ekonomiskt bästa.
    Man vet ju kanske inte sin riktiga inriktning i början. En del begapar sig i utseendet eller faller för kompistrycket och vill vara en "looks alike".
    Man kanske faller för det här med att kunna åka vart jag vill på både grus och asfalt med en touringhoj.
    Man kanske kommer underfund med vilka begränsningar en sporthoj eller en kromsläde har. då asfalten tar slut.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Dominatorn är en bra instegshoj!

    Bra att ha lite pengar kvar till nästa byte, utrustning etc. Mycket hoj för en ringa peng.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Allright då jag som verkligen snöade in mig på xt660xn dock ska ta och provköra båda så får vi se vad som händer tack för era fortsatta tips! hjälper verkligen!

Liknande ämnen

  1. MC hjälp!
    Av Quints i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 18:09
  2. Hjälp!
    Av Musse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 22:36
  3. Renovering utav en Ajs
    Av hiekkakivi i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 06:13
  4. HJÄLP! :o
    Av mc kalle i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 20:02
  5. hjälp!!
    Av kriegserklärung i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •