Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Bränsleförbrukning !

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Min med packning 300+kg ,137hk 0.45-0,50 blandad körning rätt mycket i tanke på en modern bil.Var till Lofsdalen jag och kompisen bmw 320 d touring 184 hk 2013, stor släpvagn med kåpa och två stora snöskotrar,varierad hastighet 100-120 kmt. dubbdäck och delvis vinterväg 0,7 per mil ?
    Senast redigerat av engström67 den 2014-09-03 klockan 20:20.

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Gammal tråd, men jag har noterat nåt intressant med hojen denna säsong. Har nu inga problem att köra 0,6 eller strax under vid normal körning. Det gick inte alls de första 1000 milen utan det normala var minst decilitern mer. Lång inkörning... Vid lite mer inspirerad körning på krokiga vägar fortfarande ungefär 0,8 dock. V4or är törstiga när man börjar använda dem...

    Att man sen köper en Mercabuss med bensinmotor gör en ju inte till mindre miljöbov. Runt 1,2 klarar den sig på om man håller sig under 3000 rpm (drygt 100 kmh). Men då kan man lasta några kubik utan att det gör nåt... Hojarna t ex.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-09-03 klockan 22:10.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Gammal tråd, men jag har noterat nåt intressant med hojen denna säsong. Har nu inga problem att köra 0,6 eller strax under vid normal körning. Det gick inte alls de första 1000 milen utan det normala var minst decilitern mer. Lång inkörning... Vid lite mer inspirerad körning på krokiga vägar fortfarande ungefär 0,8 dock. V4or är törstiga när man börjar använda dem...

    Att man sen köper en Mercabuss med bensinmotor gör en ju inte till mindre miljöbov. Runt 1,2 klarar den sig på om man håller sig under 3000 rpm (drygt 100 kmh). Men då kan man lasta några kubik utan att det gör nåt... Hojarna t ex.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Ja man tycker ju en hoj borde gå på decilitern i tanke på hur snåla bilar kan vara.Det går nog att bygga extremt snåla hojar men som jag läste någonstans så har det sällan varit nått man påtalat.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tycker också att det är jäkligt konstigt att motsvarande bilmotor i styrka inte drar mer än en hoj, med tanke på luftmotstånd och vikt. Vet någon varför det är så ?
    Kan det bero på att man ligger på det dubbla varvet jämfört med en bil ? Ligger kanske vridmonentkurvan helt fel ?

  5. #25
    Jåke
    Gäst
    Delvis ligger det i att hojen har värdelöst luftmotstånd, delvis i varvtalet. Finns nog andra aspekter också, som prio hos tillverkaren men jag är inte insatt.

    En hoj med effektregister som bil blir ju inte speciellt intressant att köra, Honda har ju sin 700 som är ett försök att göra en snål hoj.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tycker också att det är jäkligt konstigt att motsvarande bilmotor i styrka inte drar mer än en hoj, med tanke på luftmotstånd och vikt. Vet någon varför det är så ?
    Kan det bero på att man ligger på det dubbla varvet jämfört med en bil ? Ligger kanske vridmonentkurvan helt fel ?
    En fråga om prioriteringar..
    "Bilmotor" är mer optimerad för låg bränsleförbrukning än "mc-motor" där helt andra egenskaper prioriteras..
    Wingen kan jag med lugn körning ledigt hålla under 0.4.
    VF-en drar uppåt 0.7, den har dessutom mindre och svagare motor!

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Min GS är snål tycker jag. 0,38 i Norge, fiskörning. 0,55 gruskörning i Småland.
    Jan

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Delvis ligger det i att hojen har värdelöst luftmotstånd, delvis i varvtalet. Finns nog andra aspekter också, som prio hos tillverkaren men jag är inte insatt.

    En hoj med effektregister som bil blir ju inte speciellt intressant att köra, Honda har ju sin 700 som är ett försök att göra en snål hoj.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Tycker att just Hondas mellanklassare verkar vara väldigt vettiga hojar.

  9. #29
    Har en 1900 cc v-twin i min hoj. Sen jag satte på en Batwing fairing istället för bussrutan som satt där tidigare så sjönk förbrukningen med nästan en deciliter.
    I Norge drog den strax 0,4 till 0,5 l milen på de kurviga vägarna men på hemmaplan med 110 vägar och lite mer accelerande så ligger den på knappt ca 0,6. Nu är den ju försedd med KN filter och PC och säkert lite fetare inställd. FJR:en drog lika mycket.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Känns rent spontant som att man marknadsför hojar väldigt mycket genom hästkrafter och finesser, lite samma som fanns inom bilindustrin för ca 10 år sedan.
    Det med bränsleförbrukning kommer säkert ikapp med tiden men fokus ligger ju lite annorlunda då MC är mer av en nöjesmaskin än nyttomaskin, iaf för merparten av hojåkarna.
    Using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning yamaha virago 535 1991
    Av Retep53 i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-16, 16:43
  2. Bränsleförbrukning 125cc
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 09:46
  3. Nytt luftfilter, bränsleförbrukning
    Av Gibson i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 08:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •