Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Varför är motorerna vända åt fel håll?

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Varför är motorerna vända åt fel håll?

    Jag är ingen ingenjör eller tekniker, men trots risken för att locka till skratt med en dum fråga undrar jag: Varför har i princip alla radmotorer på moderna motorcyklar utblåset framåt och insuget bakåt? Luften kommer in framifrån och avgaserna ska ut bakåt så varför vänder man ordningen så att man måste leda luften över och ner bakom cylindrarna, och avgaserna måste färdas i rör som ska krökas runt hela paketet och ut bakåt.

    Det finns genom historien många exempel på hojar med cylindern vänd "rätt". Känns som att man borde tjäna vikt, kunna centrera massan bättre samt vinna utrymme för tank mm. Kolla in Yamaha YZ450F som har insug fram:



    Enda anledningen jag kan komma på till varför de flesta har insug bakåt är att det är ett arv från den luftkylda eran då man ville få maximal kylning på toppen.

    Är det nån här som kan räta ut mina frågetecken?

    (vet inte om bilden funkar men sitter på min förhatliga iPad och kan inget göra. Fixar när jag sitter vid en riktig dator)
    Senast redigerat av Molgan den 2012-09-16 klockan 16:04.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Värmeutvecklingen, skulle jag tro. Bättre att ha krökarna (100-200 grader?) ute i det fria än inknödda "inne" i cykeln, under sadel och förare. Bättre kylning så.

    Och/eller att det är bättre att ha känsliga delar som förgasare, luftburk mm mer skyddade från smuts och väder.

    Men jag är heller ingen tekniker. Tänker bara lite spontant, sådär ni vet!

  3. #3
    Ankan1
    Gäst