Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Varför är motorerna vända åt fel håll?

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Varför är motorerna vända åt fel håll?

    Jag är ingen ingenjör eller tekniker, men trots risken för att locka till skratt med en dum fråga undrar jag: Varför har i princip alla radmotorer på moderna motorcyklar utblåset framåt och insuget bakåt? Luften kommer in framifrån och avgaserna ska ut bakåt så varför vänder man ordningen så att man måste leda luften över och ner bakom cylindrarna, och avgaserna måste färdas i rör som ska krökas runt hela paketet och ut bakåt.

    Det finns genom historien många exempel på hojar med cylindern vänd "rätt". Känns som att man borde tjäna vikt, kunna centrera massan bättre samt vinna utrymme för tank mm. Kolla in Yamaha YZ450F som har insug fram:



    Enda anledningen jag kan komma på till varför de flesta har insug bakåt är att det är ett arv från den luftkylda eran då man ville få maximal kylning på toppen.

    Är det nån här som kan räta ut mina frågetecken?

    (vet inte om bilden funkar men sitter på min förhatliga iPad och kan inget göra. Fixar när jag sitter vid en riktig dator)
    Senast redigerat av Molgan den 2012-09-16 klockan 16:04.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Värmeutvecklingen, skulle jag tro. Bättre att ha krökarna (100-200 grader?) ute i det fria än inknödda "inne" i cykeln, under sadel och förare. Bättre kylning så.

    Och/eller att det är bättre att ha känsliga delar som förgasare, luftburk mm mer skyddade från smuts och väder.

    Men jag är heller ingen tekniker. Tänker bara lite spontant, sådär ni vet!

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    MC motorerna är redan vända på rätt håll.Under en viss period med t ex längsliggande V-motorer hade man stora problem med att den bakersta cylindern ofta gick mycket varmare än den främre som medförde olika slitage och funtionsfel.Tillverkarna har sedan dess försökt lösa detta på olika sätt under tillverkningens gång.Diverse Engelska / Amerikanska Harley forum ligger ju på massvis med trådar om hur man ska lösa överhettningsproblem på bla äldre hojar med hjälp av värmesköldar mm.För övrigt så skulle jag inte vilja ha en hojmotor som har insprutning / förgasare liggandes framför cylindrarna och träffar på vind och väder först.Knappast vidare praktiskt.Flertalet såkallade luftkylda mc motorer är ju även oljekylda för att råda bot på alltför varm gång.

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    MC motorerna är redan vända på rätt håll.Under en viss period med t ex längsliggande V-motorer hade man stora problem med att den bakersta cylindern ofta gick mycket varmare än den främre som medförde olika slitage och funtionsfel.Tillverkarna har sedan dess försökt lösa detta på olika sätt under tillverkningens gång.Diverse Engelska / Amerikanska Harley forum ligger ju på massvis med trådar om hur man ska lösa överhettningsproblem på bla äldre hojar med hjälp av värmesköldar mm.För övrigt så skulle jag inte vilja ha en hojmotor som har insprutning / förgasare liggandes framför cylindrarna och träffar på vind och väder först.Knappast vidare praktiskt.Flertalet såkallade luftkylda mc motorer är ju även oljekylda för att råda bot på alltför varm gång.
    Vid luftkylning ja, men med vätskekylning (som de flesta nyare modeller har) är ju detta inget problem. Att skydda insprutningen mot fukt och skit är nog inte heller något större problem. Kan man göra det på en cross som exemplet ovan går det nog på vilken hoj som helst.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag är ingen ingenjör eller tekniker, men trots risken för att locka till skratt med en dum fråga undrar jag: Varför har i princip alla radmotorer på moderna motorcyklar utblåset framåt och insuget bakåt? Luften kommer in framifrån och avgaserna ska ut bakåt så varför vänder man ordningen så att man måste leda luften över och ner bakom cylindrarna, och avgaserna måste färdas i rör som ska krökas runt hela paketet och ut bakåt.

    Det finns genom historien många exempel på hojar med cylindern vänd "rätt". Känns som att man borde tjäna vikt, kunna centrera massan bättre samt vinna utrymme för tank mm. Kolla in Yamaha YZ450F som har insug fram:



    Enda anledningen jag kan komma på till varför de flesta har insug bakåt är att det är ett arv från den luftkylda eran då man ville få maximal kylning på toppen.

    Är det nån här som kan räta ut mina frågetecken?

    (vet inte om bilden funkar men sitter på min förhatliga iPad och kan inget göra. Fixar när jag sitter vid en riktig dator)
    Bra fråga faktiskt,men snyggt med välpolerade avgasrör kanske

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Förutom att vända varmaste delen (avgasportarna o -rören) så de omspolas av fartvinden samt önskan att behålla en traditionell profil, handlar det bland annat om att få ut tillräcklig längd och volym på avgassystemet.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Förutom att vända varmaste delen (avgasportarna o -rören) så de omspolas av fartvinden samt önskan att behålla en traditionell profil, handlar det bland annat om att få ut tillräcklig längd och volym på avgassystemet.
    med tanke på ditt nick, så kan man göra som Guzzi, se till att båda cyl får samma kylning genom att sätta dem på tvären i luftdraget eller som BMW, som gjort sammalunda..
    Detta är inget nytt problem, t o m gamla VW från 50-talet hade problem med cyl3 som låg längst bort från fläkten och bara kyldes med varmluft från främre cylindern, fick man brända-ventilproblem så var det just på den cyl..

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kom på ytterligare en orsak: Det är svårt att få till det med luftfilterbox och anslutningar till spjällhusen om det ska sitta framtill. Bakom motorn finns mycket spillutrymme.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Harley har haft en framåt och en bakåt sen 1903

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Förutom att vända varmaste delen (avgasportarna o -rören) så de omspolas av fartvinden samt önskan att behålla en traditionell profil, handlar det bland annat om att få ut tillräcklig längd och volym på avgassystemet.
    Ja längden på avgassystemet ja, där sa du nåt. Många hojar med utblåset bakåt ser ut som om de har en trasslig sladdvinda där bak, och hojar med korta system (tex sporthojar, XJ6 mfl) har rätt bulkiga system med burkar där avgaserna åker fram å tebax några vändor innan de släpps ut. Många hojar jag sett med utblås bakåt är hemmabyggen, och där har man lite mindre krav på bullerdämpning och avgasrening så där blir det nättare och snyggare. =)
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Kom på ytterligare en orsak: Det är svårt att få till det med luftfilterbox och anslutningar till spjällhusen om det ska sitta framtill. Bakom motorn finns mycket spillutrymme.
    Knepigt, men inte om man tiltar cylindern bakåt som man gjort på YZ450F som jag postade i första inlägget (och nu kan man se bilden med..). Då kan man även få ned tanken lägre bakom motorn, men om nu avgassystemet behöver en massa plats så försvinner det utrymmet kanske?

    Tror jag ska sätta mig vid ritbordet och koncepta lite.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-08-15, 20:58
  2. Håll koll på ditt MC-batteri via mobilen
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-20, 10:02
  3. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  4. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  5. Med lite vånda o saknad,,
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •