Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Resan till A-kortet

  1. #1

    Resan till A-kortet

    Gokväll nattugglor och morgon tuppar, Jag vill dela med mig av min väg mot A kortet, i hopp om att du som funderar på att skaffa eller precis börjat kanske finner denna tråd lärorik/intressant.

    Om du har, ska ta eller bara är intresserad hur det gick för någon annan att ta MC kortet så kan denna tråd vara nått för dig.

    Jag kommer berätta om mina erfarenheter, Utgifter, all tid och utrustning som krävts för mig att nå mitt mål, A behörighet (obegränsad)


    Mattias heter jag och är 24 år gammal och detta är min berättelse, men jag tror...

    Vi börjar från början
    För två år sedan 2010 någon gång började jag få upp ögonen för alla som gled runt på sina motorcyklar sommartid, det såg riktigt härligt ut och funderade på att kolla upp de där med motorcykel kortet..
    Jag har 2 mycket nära vänner jag frågade om de inte funderat på de här med MC? det såg riktigt trevligt ut att glida runt ett helt följe i stan eller bränna iväg själv på småvägarna.
    Och mycket riktigt delade de min entusiasm, och vi sa att vi skulle planera in något nästa år.

    Året efter (2011) började jag skumma lite på internet efter vad som igentligen krävs för att köra mc ( detta kan du bla kolla på( http://www.korkortsportalen.se/jag-s...kel-huvudsida/ )
    I eld och låger ville jag bara ta körkortet direkt! hur svårt kan de va? man har ju kört moppe när man var yngre, och det var ingen konst! B körkortet hade jag ju sedan 2007 och jag jobbade med att köra färd tjänst för tillfället, så trafiken och regler hade jag stenkoll på, piece of cake!
    Men mina trogna polare hade andra planer.. dåligt med pengar och de ville skjuta upp det ett år till.. :/ Jag blev nästan förbannad och sa att jag visst skulle ta Mc kortet och ta det på egen hand!! jag skaffade mig ett körkorts tillstånd á 220 kr och hjulet var i rullning.
    Dock stannade allt av där och jag insåg att det inte skulle vara så roligt att göra det på egen hand, vem skulle jag köra med när jag var klar? så jag skaffade mig en ATV istället som jag gled runt med den sommaren, något tröst pris tyckte jag att jag skulle ha, köppte denna för 12.000 :-


    2012 kom och jag sa till mina polare att nu jävlar tar jag kortet, min ena polare hakede på och så var vi två, och vi skulle ta ALLT privat.. ( som jag gjorde med B kortet ) och nu började hjulet att snurra igen.... Äntiligen! men hur blir det med övningskörningen nu då...

    Februari
    Jo eftersom jag har en "lastgammal" morsa så fick hon sitt MC kort med körkortet som alla andra fick på 1900frösihjäl och saken var biff, 170 kr senare och mamma blev "godkänd handledare" och hon hade aldrig ens suttit på en motorcykel, helt perfekt!
    hur ofta är systemet så här bakvänt ?!

    Nu måste jag bara skaffa en motorcykel att böja köra med!

    Eftersom jag skulle ta allt privat så var jag tvungen att kolla upp vilka regler som gällde för uppkörnings fordonet: Minst 40kw 595cc och minst 0.25 kw/kg* ( reservation för felskrivning )
    Efter min research så började jag kolla lite på olika hojar och fastnade bla för :
    Honda CBR 900

    Yamaha R1

    och Kawasaki Ninja


    Rätt så snart insåg jag att detta skulle inte bli aktuellt, för det första var dessa hojar rätt så dyra, och tänkte eftersom jag är nybörjare skulle det inte varit så roligt att ramla med en så dyr och fin maskin.. även så skulle endast min försäkring ligga på 36.000:- jag förstog snabbt att pengarna skulle brinna upp och sa till mig själv att jag får skaffa mig en billig hoj runt 20.000:- och med så låg försäkring som möjligt.
    Efter lite mer gävande så insåg jag att det även skulle bli väldigt svårt/omöjligt att köra upp med dessa sport hojar då de inte riktigt är optimala för att krypa fram i lågfarten, så jag tog ett avsteg från dessa fräcka effekt monster!
    Kort sagt skulle jag vara tvungen att skaffa mig något som var så pass smidigt att köra låg/högfart med med endå så pass stark att den klarade kraven för obegränsad och gärna någon äldre hoj som var billigare i försäkringen då.
    Att tillägga ville jag inte skaffa mig ett jävla vrak som jag skulle sälja av direkt utan något jag skulle vilja köra runt med.

    Mars kom och jag hittade ett par hojar på blocket som verkade intressanta och bestämde mig för att köra och titta.
    Anonsen sa 1988, 20.000 kr, och den hade rullat precis över 5000 mil sport/touring.

    och när jag hörde den starta för första gången blev jag kär! jävlar den lät kraftfull!
    Jag var lite kritisk till färgen, och det skulle även bytas ett framdäck, så jag sade att jag kanske skulle återkomma någon dag senare om jag skulle köpa han.
    Sov på saken och ringde dagen efter och prutade ner hojen till 17.000:- och efter den dagen blev jag MC ägare av en Kawasaki GPZ 1000 RX (76kw 998cc)

    Vid det här laget hade jag bara suttit på sadeln och inte ens kört en meter.. ska jag vara ärlig var jag något orolig att jag köpt gisen i säcken.

    April - Maj övningskörde jag med morsan för att få upp vanan att hantera hojen, var satt mamma då ? jo på bönepallen, tränade lite på industin innan vi började köra vanligt trafik/länsväg och det gick hur fint som helst!
    Vid det här laget så testade jag på lågfarten å högfarten för första gången, köpte mig ett par koner lade upp banan och testade.. och det gick inte alls lade flera timmar på detta och det bara gick inte.. jävla skit MCn var för stor och otymplig, dålig svängradie gjorde inte saken bättre... SUCK.. hur ska jag lösa detta igentligen... sak samma tänkte jag den dagen den sorjen, och ja fortsatte köra länsväg istället och tänkte ta detta vid senare tillfälle.

    Tog mig tid att boka in risk 1a för 700 :- och risk 2a för 2.500 :- tid för detta blev i juli, bokade även in uppkörning, 16 augusti fick jag tid.
    Uppkörningen kostade mig 1500kr, hade jag kört med en körskola hade jag fått hyra hoj av dem och då hade summan legat runt 1500+ ca 600-900 beroende på körskola för lånehoj och frammkörning + en inskrivningsavgift på ca 600-900 kr.

    I slutet på Juni bokade jag in treorin, och tänkte mig göra ett wild card och dök upp på teorin utan att ens öppnat teoriboken i hopp om att klara provet direkt!
    Men tyvärr hade jag 51 rätt när 52 var godkänt, nära men endå så långt bort!
    Bokade ny uppskrivning direkt efter provet och började plugga.

    Juli och nu var det dax för risk 1&2 jag hade bokat detta på olika körskolor då jag tjänade 100 kr på detta ( risk 1a 700 kr ist för 800 kr )
    Risk 1 handlade mer eller mindre om riskmedvetenhet i trafiken och på hojen, helt teoretisk utan prov. Jag tyckte inte denna lektion på 6 timmar gav mig något, allt var mycket logiskt och grundläggande för att färdas i trafiken dock för dig som ska ta A1 kortet eller inte har något annat körkort kan denna teori vara lärorik.

    Risk2an tog jag en vecka senare och denna utbildning är Praktisk, du får köra flera olika sorters hojar typ sport, custom offroad och träna på manövrering, viktfördelning, kurvtagning och bromsning bland annat.

    Vet du inte vilken sorts hoj som passar dig så är risk 2an ett steg där du kanske hittar din "stil" Kolla även in denna länken om du vill läsa lite om de olika mc modellerna och vilken typ som passar dig! http://www.fastbikes.se/index.php/re...ken-passar-dig

    Skrev även upp igen och fick 55 rätt denna gången dvs GODKÄND, nu hade jag bara ett moment kvar..

    Att tillägga är att fram tills denna punkten hade jag endast kört med MC hjälm, och inte förens nu började jag skaffa mig MC kläder.
    Blocket var min bästa vän och jag fann ryggskydd 250kr, ny hjälm 100 kr (!!!!) två skinnjackor för 750 kr ( tror det var stöld gods pga priset ) Åkte till Helsingborg och köpte mig skysta sommar handskar för 700 kr samt ett par skinn byxor för 2300 kr, samt beställde ett par skor samt höst hanskar från http://www.sharkspeed.se/ som jag dessutom kan rekomendera, billigt och snabba leveranser, detta gick på 999kr och 349kr.

    Totalt nu har jag införskaffat personlig utrustning för : 5448

    Och nu var det Augusti och uppkörningen närmade sig med stormsteg.

    Inte förens nu började jag träna på dessa delmomenten på allvar, hade testat köra dem några gånger tidigare, men mest bara för att kolla så att hojen "klarar" banan.. vilket den i och för sig inte gjorde.. men envis som jag var började jag träna.. och Träna och TRÄNA

    Lågfaten var helt klart det jag hade svårast med, att hålla balansen i så låg fart var fan omöjligt, ramlade med hojen någon gång oxå ( tur man inte köpte en R1 för 70.000:- )
    Första dagen jag sysslade med detta kunde jag på min höjd klara banan en gång av 30 försök, och då körde jag till och med lite för fort för att få upp balansen.
    Efter 3 svettiga dagars träning (ca 4h/ggr) så började jag klara 1 av 5 försök, lite svårigheter med att klara den låga hastigheten.. jag kan bekräfta att jag inte har den lättaste hojen att köra med.. 300 kg är inte så lätt manövrerat på en sådan liten och snäv bana som figur 1 visar.
    Senast redigerat av Allaandranamnvarupptagna den 2014-01-18 klockan 12:10.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #2
    Manöverproven för Mc:

    Lågfart figur 1


    Lågfart figur 2


    Högfart i 50kr/h med undanmanöver åt höger/vänster


    Effektiv Bromsning prov på raksträcka i 70 och 90 km/h bromsar vid kon

    Samt en Säkerhetskontroll
    http://www.youtube.com/watch?v=huXq37xDkLo



    Några dagar innan min uppkörning så tyckte jag att jag blivigt väldigt duktig på att manövrera min hoj runt de olika banorna, lågfarten jag hade så svårt med klarade jag 9 av 10ggr, och i rätt hastighet, all träning började ge med sig, tränade nästan varje dag i 2 veckor, självförtroendet var på topp och supertaggad för uppkörning!

    Uppkörning
    Åkte dit ( mamma satt på som vanligt ) skrev in oss, vi var 5 st.
    Uppkörningsgubben frågade mig om jag verkligen skulle köra upp på den där motorcyklen, och jag bara.. - ehh.. jaa ? varpå han svarar - lycka till !
    :S
    Hur som fick jag av alla börja, och fick lampor, inga problem godkänd, därefter fick jag köra lågfarten figur 2, gick hur fint som helst tills jag skulle vända och köra tillbax, satte ner foten och jag vet inte varför, tappade inte balansen eller något, den bara slank ner! Fortsatte kör klart banan men tänkte bara "FAN där gick 1500 !!" stannade hojen och gubben sa: jag ser ju att du kan hantera hojen så vi fortsättea med högfarten.
    - What ?!
    Glad blev jag och vi fortsatte till högfarten.

    Körde banan och det kändes RIKTIGT bra, höll hastighet rörde inga koner Nothing can stop me now! gubben går fram till mig och säger :
    - Detta är något jag normalt aldrig säger..
    Varpå jag direkt tänker "Så som du kör är exakt vad jag vill se, by the book, klockrent!"
    ..
    Varpå han fortsätter och säger... - Detta är det värsta jag sett under hela min karriär och jag har jobbat med detta i 20 år..
    ..
    ..
    ..
    Tack jag viste jag skulle klara det!.. nä vänta lite ?! SÄMSTA ?! vafan säger han tänker jag?! det kändes skitbra ju!

    Gubben säger att jag ska köra en gång till, vilket jag gör, och nervös som jag först då blev körde ner en kon i början på undanmanövern, kör dock klart hela banan och stannar i hopp om ett nytt försök, varpå gubben säger till mig - Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det ser ut som någon Semester körning du håller på med, det blir nog bäst du kommer tillbaka vid ett annat tillfälle när du tränat lite mer på det här.

    Jag dog lite inombords och fick ta emot körprovsprotokollet.

    Vi körde hem och ställde hojen i garaget, låste dörren, körde bil hem, och öppnade upp ett flak öl samt blandade x antal groggar och satt i min ensamhet och mådde riktigt riktigt dåligt.

    Dagen efter bokade jag trots allt en ny uppkörning den 9/11, tiden gick och jag rörde inte ens hojen på flera flera dagar, istället för att köra googlade jag upp lite tips och trix hur man kan bli en bättre mc åkare utan några vidare resultat, fick tips av en snubbe här på hojen.nu och blev rekommenderad att se http://www.youtube.com/watch?v=OPp4zyJXM28 ( fast den fulla 1h 30 min vertionen ) och den gav mig verkligen bra feedback om vad man gör fel, riktigt bra vidio, tyvär hittar jag inte den fulla vertionen att länka då den verkar vara bortaget.
    Samt denna http://www.youtube.com/watch?v=rzRrX...eature=related
    Såg twist of the wrist 2 gånger, och ride like a pro en gång, och tyckte att detta gav mig bra underlag för att hantera och köra hojen bättre och till sist en vecka innan dagen D tänkte att jag fan skulle klara mc kortet, och då menar jag i år och gav mig ut på min hoj igen och började träna högfarten som en idiot, om och om och om igen, fortare och fortare, mer agresivt och mer gaspådrag!

    2012-09-11 kl 08:00 dagen D, dagen då jag hoppades på frasen "It´s pay back time" men den satt långt inne, låååångt inne.
    Något som satt längre ut var nervositeten, och det märktes, inte bara på mig utan även på de 5 andra kandidaterna som redan var på plats med sina smidiga körskolehojar.
    Att jag befann mig på en annan uppkörningsbana gjorde inte saken bättre då det hade regnat lite under natten och marken var delvis blöt på sina ställen... som om det inte var dåligt nog var även banan en aning konvex, samt 2 stora fina diken att köra ner i om man inte svängde till ordentligt.. vilket inte var en fördel vid lågfarten precis, eller någon annan manöver för den delen.
    Hur som haver småkörde jag på banan med de andra killarna som klarade sig hyfsat bra på lågfarts banan.
    Men inte jag, givetvis kommer den där jääävla foten fram som man bara inte vill sätta ner i marken..
    Nu började jag bli nervös.. detta kan jag ju ? vad fan är det fråga på nu ?! varför klarar jag det inte som jag alltid annars gör 9½/10 ggr !
    Nog om det, för nu rullar körläraren in och ingen mer smygträning, just perfekt, satta inte ens lågfarten!

    Bla bla bla allt introsnack från uppkörningsgubben som jag redan hört en gång förut, men det viktiga var ju dragningen om vilka banor vi skulle köra, bara det inte blir figur 1 som jag inte klarade precis.
    Det blev lågfart figur 1 ( Panik den svåra ) och vi lottade även fram att jag var nummer 2 till att börja.
    Första killen sticker iväg och kommer tillbax efter 6-7 minuter med ett regält smile, nu är det min tur.
    Går och startar upp min hoj och kör fram den till gubben, stänger av.
    - Åtgärder före! säger han. - kontrollera bromsar.
    No problemo! tänker jag och gör enligt konstens alla regler.
    Just nu är jag kusligt lugn och har full koll på läget och anmäler klar.... väll ?
    Jo då inga problem allt var ok, nu ska jag bara le in mitt 300 kg åbärke in i figur 1 till startpostition.
    Detta går felfritt.
    Gubben säger lugnt : När du känner dig redo, kör igång.

    NU GÄLLER DET, NOW OR NEVER pulsen ökar markant och jag försöker lugna mig själv lite med att andas djupa andetag... in, ut Iiiiin uuuuuut...... humm detta funkar fan inte alls, Fuck it jag startar motorn.. och den där 1000 cc motron går runt och jag blir i någon halv sekund lugn, nu kopplar hjärnan om till full koncentration och direkt när denna känslan slår mig, rullar jag igång, allt gick så snabbt! eller ja... inte fartmessigt utan i min mentala förberedelse, men vad gör det när man rullar igång ur T kosningen som en KUNG, fan de känns riktigt bra och jag kör så jääääääääkla sakta och mjukt, full kontroll ingen stelhet, bestämd och mjuk på samma gång.
    Och det märktes, körde helt felfritt imål!
    Fan det kändes bra, nu har jag klarat mc kortet.. eller det kändes så iallafall, inget kan stoppa mig nu med denna känslan, och jag ville bara på nästa bana.

    Sagt och gjort rullade jag vidare till starten för högfarten och fick klartecken.
    Jag sa till mig själv, denna gången ska de inte bli någon semesterkörning och vred om höger handen!
    1ans växel ryter till, 2ans växel upp i 4000 varv, lägger i 3an, kollar snabbt på mätaren 61 km/h, inte en chans att detta kommer se tråkigt ut, Jag far förbi de första konerna och ska göra min första manöver som blir klockren och jag kommer i "gunget" för att zickzaka mig igenom alla konerna, och hela vägen ner till vändningen, bromsar in kraftigt, lägger i 2an och känner mig säker på vändningen och tar den riktigt fint.
    Gasar upp till 3an igen samtidigt som jag manövrerar hojen fint mellan konerna och bromsar in kraftigt i slutet, precis så pass mycket man bara kan bromsa innan det låser sig.
    Allt känns helt felfritt och underbart, har all min träning och alla timmar på att öva gjort någon skillnad ?
    Det kändes torts allt bra förra gången jag kuggade... vad kommer öppkörningnsgubben att säga ?!!!
    Han går fram till mig med huvudet neråt....... stannar till precis breve mig och tittar upp och säger :
    Det var ju inga konstigheter det här!
    YES !! ¤%&/()#E# tänkte jag, tyckte jag hade blivit jävligt grym!! nu är det bara den enklaste övningen kvar, Bromstestet!

    STOP och bromsteknik, eller ja kanske mer tillit för sin motorcykel och hur mycket man faktiskt kan klämma åt bromsarna innan man vurpar/sladdar, allt handlar om att veta sin hojs "sweet spot" innan hjulen låser sig.
    Personligen tycker jag denna övningen är väldigt enkel, speciellt om man inte har några problem med fotbromsen sedan tidigare, men om man inte lärt sig bemästra denna övning är man enligt min mening TOTALT LIVSFARLIG !!!
    Nog om det, jag kör bort och tar sats 70 km/h till stillastående.
    nu börjar det gå fort och jag fokuserar extra på bomsfördenligen, - inga problem.
    Nu 90 km, det sista hindret till att klara det.
    Kör långt bort och tar bra med sats, ger ett 80% gaspådrag för att snabbt komma upp i fart, konerna börjar närma sig fortare och fortare... snart är det dax att bromsa, och HÅRT... men nej, jag tabbade mig och låste framhjulet ( i ca 15 kmh ) och kasade en 2 decimeter kanske, det var ju trots allt blött på asfalten.
    så det var bara på det igen, tog ny sats, upp i 90 och en ny inbromsning, denna gången var jag lite snällare mot mina bromsbelägg och hojen stannade fint men endå tvärt.

    Tummen upp gav uppkörnings gubben mig, nu var alla delmoment att klara A kortet färdigt, bara uppkörningen kvar!!
    (Orientering, vi befann oss en bit ifrån stan och körde på ett ankled in till city tillsammans där vi sedan skulle utgå från en parkering, för att påbörja den sista uppkörnings delen.
    De andra killarna klarade även de sig så här långt)
    Som jag nämt tidigare så var jag nr 2 i kön så den första snubben nr1 åkte iväg för uppkörning, så jag fick snällt vänta kvar på parkeringen med de andra killarna.
    Solen hade även tittat fram och det började se ut som en riktigt fin dag var på väg!

    OBS:
    TRÅDEN FORTSÄTTER 4 INLÄGG NER, BER OM URSÄKT FÖR HOPPET
    Senast redigerat av Allaandranamnvarupptagna den 2013-01-10 klockan 20:57.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  3. #3
    Hur gick det då? Var det den 9:e november du hade uppkörning?

  4. #4
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    En jättebra historia där jag känner igen mig så väl. Jag torskade på lågfarten första gången och jag dog också lite. Helt rätt ord där. Hade köpt hoj som också var bakgrund på min dator. Tog bort bilden och la en stor grå filt över hojen. Jag ville inte se den mer. Men det kom ett nytt tillfälle till uppkörning och då funkade allt. Så det kommer ljusare tider.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Rätta mig. Jag har ju påpekat förut, att när aspiranterna kan bortse från allt vad konor heter och bara ser den väg de skall köra så klarar de provet galant. Den som bara fixerar sig vid konerna får problem.

  6. #6
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Rätta mig. Jag har ju påpekat förut, att när aspiranterna kan bortse från allt vad konor heter och bara ser den väg de skall köra så klarar de provet galant. Den som bara fixerar sig vid konerna får problem.
    Jag lovar, det är svårt ändå. Även om du höjer blicken och tittar dit du ska istället för på konorna.

  7. #7
    FORTSÄTTNING ( ursäktar hoppet )

    Now or never tänkte jag när jag såg kille nummer 1 kommer in rullade på parkeringen med visiret uppe och åter igen ett stort smile!
    Nu gäller det, äntligen min tur, nu gäller det, allt jag tränat på skall sättas på prov.
    Men först skulle uppkörnings gubben äta middag!

    30 min senare kommer han tillbaka och förklarar lugnt och sansat vad som ska ske, ger mig även en öronsnäcka så han kan ge mig direktiv under körningen och ber mig göra upp-sittning.
    Då jag inte vill göra något som hällst fel just nu, så frågar jag han om jag skall göra någon åtgärd före körning, han svarar kort - nej det behövs inte. ( man vet ju aldrig, man har ju hört historier från uppkörnings gubbar som bara vill sätta dit folk )
    Jag hoppar på hojen och startar.

    Nu kör vi hör jag i öronsnäckan och jag börjar puttra igång.
    Något distraherad misstar jag hans första kommando "nästa vänster" var på jag tar höger och svänger åt fel håll.. kommer på mig själv direkt och signalerar med handen pekandes mot huvudet, varpå han säger, kör på vidare.
    Inte för jag var direkt orolig men endå.
    Vi kör en kortare sträcka igenom stan och kommer ut på småvägarna, nu vill jag såklart att visa att jag kan köra och håller ett nice tempo och ligger fint i linje med den krokiga vägen, allt känns lättsamt och enkelt, precis den känslan man har då man pluggat inför ett prov och kan alla frågorna!
    Vidare ut på motortrafikleden och upp i hastighet, inga konstigheter, vi har kört på i ca 7 minuter nu.
    "Ta nästa avfart" hör jag och svänger av motortrafikleden börjar motorbromsa ner farten var på han säger i snäckan "Ta höger nästa" vägen fortsate ner till en T korsning med stopp plikt, det kommer en stor bulldozer rullandes förbi framför och efter det blev det fritt och vi körde ut.

    Vad fan gör jag nu.. tanken slog mig direkt, nu ligger jag bak ett fordon som går i 50 kmh och det är 80 på denna vägen, heldragen linje i mer än 5 km och dozern ligger till höger och själ lite av vägrenen, det är förvisso gott om plats för en hoj att köra förbi men med en bil hade man kört på linjen.
    Hjärnkontoret drar igång... "Tänk om jag blir kuggad för jag ligger här bakom denna dozer när de finns plats att köra om, och tänk om jag blir kuggad för att jag kör om!?"
    ett svagt minne kommer till mig från mc boken där jag mins frasen (något omformulerad) " Du kör en MC inte bil, ta din plats i trafiken och utnyttja din smidighet " även frasen " trafikens grundregel, hindra aldrig trafik " märk väl att detta inte är ordagrant från boken utan min tolkning där och då.

    Kollar vänster spegel, tittar över axlen, det är fritt rakt fram nu kör jag jävlar om!
    ut med blinkers, placerar mig till vänster i körvfältet och har ca 2 dm till mittlinjen, blinkar till in gång med heljuset och dozer mannen vinkar till, jag accelerar upp till 80 och kör om.
    Allt känns rätt, varför ska jag ligga bak han när det är GOTT om plats.
    Vi kör nu tillbax mot stan och kör lite trafikljus, rondell (cirkulationsplats) och det är uppenbart att han vill kolla min observationsförmåga, placerings förmåga och användningen av blinkers (körriktningsvisare) vi rullar vidare in i stan och jag förstår att vi börjar avrunda här.

    Jag har vädret på min sida och solen strålar på,
    Jag känner mig säker.


    Hur Löd dommen?

    Jo jag klarade uppkörningen och jag blev formellt motorcyklist där och då.
    Det kändes som jag skulle klara av precis vad som, lyckan var obeskrivlig och jag kände mig så stolt.
    Jag tog mig själv igenom denna resan, ingen skola eller lärare har hjälpt mig.
    Det är jag och ENDAST jag som gjort det här.





    SÅ VAD FAN VÄNTAR JUST DU PÅ ?! GÖR NÅGOT ÅT SAKEN, VILL DU KÖRA MC, SÅ SE TILL ATT GÖRA DET!!!
    DET ÄR ROLIGARE ÄN VAD DU TROR, KÖR DU CROSS, GLIDARE, TORER, SPORT.
    DET FINNS SÅ MYCKET DU MISSAR OM DU INTE VÅGAR!


    BEHÖVER DU MER INSPIRATION OCH MOTIVATION :

    http://www.youtube.com/watch?v=AxGNI4jpzL4

    Jag har hör att man alltid ska sluta en längre text med ett citat, men du förtjänar två:



    "Det är otroligt vad man inte kan, när man verkligen inte försöker"
    -Piet Hein

    "Ingenting är omöjligt"
    -Gunde Svan


    MIN RESTA TILL A KORTET SLUTAR HÄR, NU ÄR DET DIN TUR.

    Vill tacka:
    Mamma Anicka
    -utan dig hade det varit svårt.
    Polaren Staffan
    - För all motivation.
    Francesco
    För bilden nedan.

    Och mig själv
    Jag fullföljde det.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Allaandranamnvarupptagna den 2014-01-18 klockan 11:48.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    när kommer resten?

  9. #9
    Den kommer när jag får tid över och är skrivarsugen, känner inte för att krysta fram slutet bara för att, bättre att skriva med lite inlevelse tycker jag

    Hoppas du tycker det var intressant/underhållande läsning!
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Ja men va f------n

    Vissa av oss skall ta kortet så snart snön behagar försvinna och man vill ju veta. Men visst, krysta inte fram ngt bara för att.

    Jodå, mycket intressant. Man vill ju få en liten känsla för hur det har funkat för andra, särskilt uppkörningen.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum Min hoj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-17, 02:37
  2. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 14:32
  3. Gammal tråd färdigställd - Resan till A-kotet
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 18:44
  4. Hur lång tid tar kortet?
    Av felix.l i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 13:41
  5. Långa köer till MC-kortet
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •