Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 52

Ämne: Köpråd åt en färsking

  1. #31
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Suzuki vstrom och Kawasaki klv är nog mer syskon än varaderon.
    KTM 950SM

  2. #32
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Suzuki vstrom och Kawasaki klv är nog mer syskon än varaderon.
    Samma hoj. De samarbetade om den och bara färgerna skiljer. (v-strom1000 o klv1000)
    Våga vägra "Hen"!!

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Finns lite kul hojar att välja på om man vill åka på olika underlag, exempelvis Varadero, Africa Twin eller Transalp. En annan kul hoj som man inte så ofta tänker på är Yamaha XTZ 750. Fanns mellan -89 och 95. En utmärkt hoj för den som är av det lite större formatet, precis som du är. Här kan du läsa mer om modellen. En stor fördel är att den kostar larvigt lite att försäkra, 1.500:- helår med Svedeas XL-försäkring.

    Min egen nyinköpta kommer att vara till salu i slutet på året. Den ska få lite ny plast efter en olycklig omkullkörning i låg fart. En bra allroundhoj för lite pengar, utmärkt att börja med för att känna sig för om det är den typen av körning som man gillar. Min hoj har fått förgasarna fixade, Marving slipon ljuddämpare, ny laddningsregulator, nytt gelbatteri, styrhöjare och förhöjd framskärm. Vinterpysslet skulle bli bredare fotpinnar, för bekvämare stående körning, nytt kromat grenrör och progressiva fjädrar i gaffeln. Planen var att bygga en riktigt seriös grushoj. Nu kommer jag troligen inte att behålla den eftersom jag lovat hustrun att sluta med grusåkning, det roligaste jag vet. Dessvärre har jag de senaste åren dragit på mig en hel del, icke försumbara skador. Det är långt ifrån ofarligt att köra på grusväg och är oturen framme så....
    Råkar det vara omkullkörningen jag läste om på din blogg? otur i så fall!
    Ser ut att vara en trevlig hoj! Och som du säger, något att känna sig för med.
    Vad är det för årsmodell på din?

    EDIT: My bad, står ju klart och tydligt vilken årsmodell det är
    Senast redigerat av Aset den 2012-09-15 klockan 20:03.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Du kan se Varadero och V strom som syskon, dom är väldigt lika. Transalpen å har du krypit något närmare gruskörning. mindre motor, lägre vikt mer byggd med tanke på grusvägar helt enkelt, Varadero och framförallt V-vstrommen är mer allvägs-hojar, dvs håll dig på det almänna vägnätet men det gör inget om vägstandarden är "bristfällig"-- TYP...
    Låter som att Varaderon och v-stromen kan funka bra för mig då jag lär spendera mer tid på asfalt och sämre landsvägar

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #36
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Aset Visa inlägg
    Råkar det vara omkullkörningen jag läste om på din blogg? otur i så fall!
    Ser ut att vara en trevlig hoj! Och som du säger, något att känna sig för med.
    Vad är det för årsmodell på din?

    EDIT: My bad, står ju klart och tydligt vilken årsmodell det är
    Jovisst är det den vurpan!

    Har gått en vecka vid det här laget och smärtorna är nästan värre nu än första dagen. Trots alla tänkbara skydd är jag rejält blåslagen. Min vänstersida har blivit ganska färggrann vid det här laget. De tre frakturerna i foten känns inte alls. Det som gör allt ondare är revbenen och axeln. Mitt råd är att alltid köra med riktiga skydd! Det gör rejält ont att köra omkull även i moppefart...

    Min idé angående hojval är att satsa på en XTZ eller Africa Twin om du vill köra grus ofta. Om du vill köra mest asfalt är nog Varaderon och V-strom bättre alternativ.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Jovisst är det den vurpan!

    Har gått en vecka vid det här laget och smärtorna är nästan värre nu än första dagen. Trots alla tänkbara skydd är jag rejält blåslagen. Min vänstersida har blivit ganska färggrann vid det här laget. De tre frakturerna i foten känns inte alls. Det som gör allt ondare är revbenen och axeln. Mitt råd är att alltid köra med riktiga skydd! Det gör rejält ont att köra omkull även i moppefart...

    Min idé angående hojval är att satsa på en XTZ eller Africa Twin om du vill köra grus ofta. Om du vill köra mest asfalt är nog Varaderon och V-strom bättre alternativ.
    Aj aj! Att det krävs så lite för att det ska gå illa... Hoppas du läker ihop ordentligt!
    Har själv inte haft någon olycka än men det är väl snarare frågan om när och inte om...

    Vill tacka både dig och övriga inblandade för alla tips, mycket bra input! Ska fortsätta min jakt och läsa på mer om dessa modeller (förhoppningsvis även provköra några av dem) och så får vi se vart det landar

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    V-strom 1000 verkar vara en grym hoj. Den ska jag helt klart kolla på när frun snor min Dragstar till övningskörning och Banditen återgott till min fars ägo

    edit:

    TDM 900 väger ju in på under 200kg och har tillräcklig kraft också

    Vad sägs om dessa 2 ?
    Senast redigerat av WmB den 2012-09-18 klockan 18:57.

  9. #39
    på tal om klena hojar:
    Jag har ju just nu i garaget en Yamaha XT660X och en Honda FX Vigor 650. Motorn i Hondan sitter ju i en del Hondamodeller såsom SLR, Dominator, FMX.

    Båda är ju kvalitetsmotorer. Yamahan med cirka 8 hästar mer på papper och insprutning känns ruggigt vass och pigg och ger lite horn i pannan, medan Hondan är mer för den som vill känna den där trygga lugna harmonin på nåt sätt. Den som har en gammal dieselbil(på ett positivt sätt) vet vad jag menar

    VmB: I testernna hamnar TDM i streetkategorin och ska väl jämföras mer med en Bandit än V-strom.
    Själv tycker jag att Varaderon är massor av bättre hoj än V-strom(aldrig gillat den riktigt). Då är V-strom 650 mycket bättre för pengarna. Man får en tusenchassi(inkl 150 bakdäck) och en bränslesnål motor med bra mos i.

  10. #40
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror TDM:en kan vara en rätt trevlig hoj att köra. Gillar i varje fall min XTZ med 750 motorn.
    Tycker att den funkar utmärkt på såväl motorväg, som det mindre vägnätet, med eller utan passagerare.

    En 850:a borde vara än bättre...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Köpråd XT660x
    Av brittaspjut i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 18:38
  2. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  3. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  4. Köpråd!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 16:43
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •