Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 52

Ämne: Köpråd åt en färsking

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    på tal om klena hojar:
    Jag har ju just nu i garaget en Yamaha XT660X och en Honda FX Vigor 650. Motorn i Hondan sitter ju i en del Hondamodeller såsom SLR, Dominator, FMX.

    Båda är ju kvalitetsmotorer. Yamahan med cirka 8 hästar mer på papper och insprutning känns ruggigt vass och pigg och ger lite horn i pannan, medan Hondan är mer för den som vill känna den där trygga lugna harmonin på nåt sätt. Den som har en gammal dieselbil(på ett positivt sätt) vet vad jag menar
    Skönt att få höra lite positivt om XT:n Hur upplever du den i fråga om komfort osv?

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av Aset Visa inlägg
    Skönt att få höra lite positivt om XT:n Hur upplever du den i fråga om komfort osv?
    Ingen aning om komfort, knappt kört den runt kvarteret mirrissen, molgan kan kanske återberätta hur 660 är komfortmässigt.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tror TDM:en kan vara en rätt trevlig hoj att köra. Gillar i varje fall min XTZ med 750 motorn.
    Tycker att den funkar utmärkt på såväl motorväg, som det mindre vägnätet, med eller utan passagerare.

    En 850:a borde vara än bättre...
    Upplever du din Varadero som tung? Väger väl ändå 220kg, dvs som Banditen här hemma.
    Tänkte att det kanske blir svårt att köra aktivt med den?

    En TDM 900 väger ungefär 190kg.

    Svårt sånt här

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av WmB Visa inlägg
    Upplever du din Varadero som tung? Väger väl ändå 220kg, dvs som Banditen här hemma.
    Tänkte att det kanske blir svårt att köra aktivt med den?

    En TDM 900 väger ungefär 190kg.

    Svårt sånt här
    Här kan du läsa om Varaderon. Instämer i allt väsentligt! Sen att den nya generationen har sex växlar, insprutning och bättre fjädring gör den inte sämre. Tycker inte på något sätt att den känns stor, varken stillastående eller på rull...
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Tack Mats. Ska läsa på lite mer

  6. #46
    Mats är väl 2,65 lång Jag med mina 1,74 tycker det är en riktig blygris att släpa runt på. Dock väl på rull är den lättkörd.

  7. #47
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Mats är väl 2,65 lång Jag med mina 1,74 tycker det är en riktig blygris att släpa runt på. Dock väl på rull är den lättkörd.
    Ha ha, är bara dryga decimetern längre än du, 185 cm och väger väl runt 95 kilo. Når ner ordentligt med fötterna så att jag har hela foten i backen. Verkligen inga problem med hanterandet i något läge. Förstår om den ter sig stor för den som har ett lite mindre kroppsligt format. Har aldrig behövt välja hoj utifrån mina kroppsliga förutsättningar utan har alltid haft förmånen att kunna köra vad som helst. Vet att långt ifrån alla har den förutsättningen...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ha ha, är bara dryga decimetern längre än du, 185 cm och väger väl runt 95 kilo. Når ner ordentligt med fötterna så att jag har hela foten i backen. Verkligen inga problem med hanterandet i något läge. Förstår om den ter sig stor för den som har ett lite mindre kroppsligt format. Har aldrig behövt välja hoj utifrån mina kroppsliga förutsättningar utan har alltid haft förmånen att kunna köra vad som helst. Vet att långt ifrån alla har den förutsättningen...
    Ja, det är ju det som är problemet om man inte riktigt når ner på backen. Full tank och full last så blir den lite jobbig när det blir knixigt.
    Funderat mer än en gång att sänka den(såsom Jan-Olov gjort med sin), men då tycker jag man tappar en viktig del i hojen, dvs man sitter högt uppe.

    Annars så är ju hojen helt underbar och nu när det kommit en massa nya modeller så är väl Varaderon(av nyare modell) en av dom bästa begköpen man kan göra.

  9. #49
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Aset Visa inlägg
    Skönt att få höra lite positivt om XT:n Hur upplever du den i fråga om komfort osv?
    Det är en stånka med allt vad det innebär = viiibraaaatiiioneeer... Märks i synnerhet i hastigheter över 100 km/h. På motorväg och större landsvägar är den helt enkelt inte alls speciellt komfortabel! Jag har skaffat en Airhawk för att härda ut bättre på de sträckorna.

    MEN: den är kanonkul på de mindre, smalare vägarna, typ 70-vägar med och utan mittlinje, och på grusvägar och på "enduro-light"-sträckor! Mycket smidig och lättsvängd, den låga vikten gör att den för mig känns som en liten bergsget när det blir knöligare. Nu är inte jag någon fartfantom så de riktiga grusbusrävarna skulle kanske inte hålla med.

    De allra flesta XT:ar lider av s.k. "surging", dvs ryckighet på vissa varv. Detta går att fixa delvis med diverse metoder (beskrivs bra på t.ex. xt660.com) men man bör vara medveten om det och beredd på att lära sig att leva med det. Var extra noggrann att provköra på alla möjliga varv, växlar och hastigheter så att du får känsla för hur den beter sig!

    Min XT är sänkt 4 cm bak och 3 cm fram så att jag med mina 163 cm ska nå ner drägligt med tårna. I dagsläget vill jag inte byta bort den låga vikten, smidigheten och kulfaktorn, men på sikt skulle jag vilja hitta något tvåcylindrigt, alltså en mindre vibrerande motor, på en hoj med i övrigt samma egenskaper. Inte helt enkelt, tycks det...

  10. #50
    Hondamannen
    Gäst
    Dominator har jag kört och blivit skjutsad på och min uppfattning är att den inte vibrerade så mkt. Så den kanske kan vara ett alternativ till 660:n.

Liknande ämnen

  1. Köpråd XT660x
    Av brittaspjut i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 18:38
  2. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  3. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  4. Köpråd!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 16:43
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •