Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Krånglande Honda CB750 Sevenfifty -96

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Krånglande Honda CB750 Sevenfifty -96

    Halloj!

    Nyligen tagit kortet och införskaffat mig en CB750 som redan rullat ~200 mil
    Jag är själv ingen stjärna just när det gäller motorer men förstår grunderna och har inte tummen mitt i handen.

    Nu är det så att jag brottas med lite skumma problem, som jag hoppas någon kan förklara för mig.

    Det började efter att jag och min bror kom på idéen att tömma ljuddämparna lite, sagt och gjort så borrade vi ur 4 pluggar och drog ut som en insats, kapade av det långa röret som skulle gå in i ljuddämparen och nitade tillbaka "plattan" igen.
    I samma veva så bytte vi även styre och monterade risers(Dock så skall inga vajrar vara sträckta o.s.v mig veterligen)

    Jag tror att det var efter det som problem började.
    -Spontant känns det som jag fått sämre bränsleekonomi(Svårt att avgöra eftersom det är ganska kul att gasa )
    -Trögstartad, får nöta på startmotorn, använda choke och liksom "gasa" igång den lite.
    Har den väl varvat till ordentligt så går den fint på choke och sen utan när den blivit lite varmare
    -Något som eventuellt kan vara relaterat, vid tomgång och man gasar lite och sen fort släpper så storknar den nästan, varvtalet glider ganska långt ner för att efter ca 1 sekund återvända till normal tomgång
    -Kan ibland kännas som den "gnäller" lite när man stått stilla vid ett rödljus och ska varva upp för att köra därifrån, vill hellre storkna än varva.

    Men nu till det som jag upplever som det värsta och farligaste ..
    Den blir OTROLIGT grinig när man börjar få slut på soppa(tror jag börjar få slut på soppa).
    Först är det knappt märkbart att den puttrar ibland, brukar oftast prova gasa om jag misstänker att den dummar sig men den sticker iväg jämt och fint.
    Kort därefter så kan den stendö, och kan man åka i 110 slå över på reserv, rulla 100 meter och ändå inte få igång den ... Mata lite på startmotorn en stund så hoppar den till slut igång igen...

    Eller som imorse på väg till jobbet:

    Ligger i 110 på motorväg, tycker den börjar bluddra lite, gasar och den reagerar som den ska.
    Efter kanske 1km till så går den inte på alla cylindrar -> jag gör över till reservtank -> hojen fortsätter bluddra mer och mer men efter att jag varvar till går den som den ska igen så jag fortsätter på motorvägen i cirka en kilometer till.
    Efter den sträckan så TVÄRdör hojen och går inte få igång den whatsoever så länge jag rullar.
    Jag får rulla in till vägkanten och mata på startmotorn till och från så att den efter 2-3 min hoppar igång som om ingenting hade hänt och jag kör vidare ...

    Tömde ur tanken häromdagen då jag spontant misstänkte att jag kanske hade vatten eller dylikt där men det kom inte ut något konstigt och jag såg inget misstänkt(vet ju dock inte riktigt vad jag ska kolla efter heller förutom smuts och partiklar.

    Tanken ska vara på 20L om jag läste manualen rätt, varav reserv på 3L. Men hojen börjar storkna redan efter 12-14 mil ..

    Edit:
    En grej jag glömde.. När jag tömde tanken så rann det ingen soppa från soppakranen oavsett läge, utan fick skruva loss hela anordningen för att tömma.
    Det kanske är normalt? Kändes värt att nämnas.


    Inser själv att det här blev en smärre vägg med text man jag hoppas någon kan hjälpa mig!
    Senast redigerat av Bonehead den 2012-08-01 klockan 14:55.

  2. #2
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Jag skulle tro att ditt problem sitter i det öppnare avgaset mot vad fuggarna är bestyckade för!?


    Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hur gick den innan du pillade på ljuddämparna? Vill minnas att avgassystem spela en liten roll i bränsleekonomi, mer flöde innebär annan bestyckning på förgasarna. Låter som att den går mer fett nu, hur ser tändstiften ut? Normalt ska de vara ljusbruna, inte vita för då får den för lite bränsle (med risk för brända ventiler senare). Är de svarta och/ev kladdiga så går den fett, hellre det än vita stift dock.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hur såg det ut när du skruvade bort kranen - jag menar var det skit i silen?


    Att den är svår att starta när den gått tom och du slått över till reserv verkar lite som det kan vara läcka på vaccumslangen till kranen. För det är väl en vaccumstyrd kran? I så fall finns ett PRI-läge som ger fritt flöde men det funkade tydligen inte heller?
    Ove

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hur såg det ut när du skruvade bort kranen - jag menar var det skit i silen?


    Att den är svår att starta när den gått tom och du slått över till reserv verkar lite som det kan vara läcka på vaccumslangen till kranen. För det är väl en vaccumstyrd kran? I så fall finns ett PRI-läge som ger fritt flöde men det funkade tydligen inte heller?
    Bensinkranen är helt riktigt vakumstyrd precis som förgasarna men det finns inget "pri" läge på Sevenfifty.

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    När du har kört slut på soppa med dessa förgasare så kan det ta en liten stund innan de får tag i ny bensin.Storkningen från stillastående med varm motor efter en längre körning vid t ex ett trafikljus beror många gånger på dålig synkning av förgasarna samt ofta aningen mager blandning.Är färgen på stiften mer vit än grå eller brun så går den även för magert.Stiften och luftfiltrets skick är naturligtvis också viktigt i sammanhanget.

    Min egen procedur vid kallstart är att dra choken tills markeringen på chokreglaget precis tar slut (inte över) även om det går, dra gasrullen fullt tre gånger och precis vid startögonblicket hjälper du den upp till ca 2000 varv.Håll den där några sekunder och släpp sedan försiktigt på gasen och se / hör om den stannar kvar kring dessa 2000 varv.Om så är fallet kan du därefter justera ner tomgången efter hand som den blir varmare.Kör iväg så fort tomgången blivit stabil och den svarar på gas utan bludder oavsett om choken är på eller ej så får du den genomvarm fortare.

    Din ändring av blåset bör inte ställa till med den dåliga gången om det inte lett till någon form av avgasstrypning när min egen är modifierad och rullar utan problem samt låter som en skenande stenkross till grannarnas stora förtvivlan.Men en ändring av blåset leder ibland även till en ändrad gång hos hojen kall som varm.Tycker du ska hålla lite koll på sträckorna du kör samt hur mycket bensin du har i tanken för att lättast undvika detta problem som tydligen bara uppkommer när soppan tar slut / börjar ta slut.Eftersom det inte finns något "pri" läge på en Sevenfifty utan enbart "on - off - reserv" så gör det inget om du lämnar hojens bensinkran i något av lägena "on - reserv" när det inte kommer att rinna någon bensin från tanken till motorn i dessa lägen även om jag personligen alltid roar mig med att vrida den till "off" läge vid avslutad körning.Dessa Sevenfifty kan ibland även läcka lite vid allt för mycket vatten vid tvätt mellan sadel och chassi där säkringshållare mm lätt blir aningen fuktigt.Spraya med t ex 5/56.

    Själv kör jag hojen på 98 oktanig bensin med en lagom dos RedLine då och då som jag inbillat mig hjälper.LOL ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-02 klockan 02:23.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för svaren!

    På vägen in till jobbet idag så började den sura när jag vred ur han lite grann(höll 120 på motorväg), släppte gasen så började den till slut tända på alla och körde försiktigt vidare..
    Då jag tankade full tank igår och endast kört 30-40 kilometer så känns det inte som soppanivån är hela orsaken.

    Jag ska ta ur tändstiften när jag kommit hem och kolla hur dom ser ut!

    Såvitt jag kommer ihåg och märkte så gick den som en klocka innan vi öppnade upp avgassystemet, dock blev det inte lika "inspirerad körning" då eftersom jag övningskörde.

    Det fanns ytterst lite skit i något 'nätfilter' i soppakranen men på silen som går upp i tanken såg jag ingenting på.
    På kranen så finns det ju två slangar som sticker iväg, den ena lite grövre än den andra.
    Jag förutsätter att den smalare är denna vakuumslang ni nämner?

    På tanken finns det även två slangar undertill, på höger sida ganska långt bak.
    Vad fyller dessa för funktion?

    Om något så borde avgasröret blivit öppnare, till grannarnas "nöje" även här

    Edit:
    En annan sak jag nog glömde säga är att det puffar i avgasröret ganska ofta när man släpper gasen, spelar ingen roll vilket varvtal och ibland kan det puffa till bara man släpper för att växla lite fort..
    Om det kan tyda på något särskilt.
    Senast redigerat av Bonehead den 2012-08-02 klockan 08:47. Anledning: Mer info

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    De två slangarna på t ex en Sevenfifty är dränering och andningsslang.Se bild / länk nedan :



    http://forumbilder.se/show.aspx?iid=15201234927PM12ce

    Puffarna kommer genom en allt för mager bränsleblandning där detta ljud kan förstärkas med ändrat blås.En mc är normalt ganska snålt ställd från fabrik och detsamma görs tyvärr även ofta vid service om man inte säger till bokstavligt att man vill att hojen ska få lite extra bränsle.

    Du kan prova med att ändra lite på blandningsskruvarna på förgasarna.Men ta det försiktigt och glöm inte var dessa skruvar stod från början om du ångrar dig.Här är en redan bra skriven länk i ämnet av Guzzi-Leif på Hojen.nu :



    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3489

    En ytterligare förklaring på Sporthoj.com i ämnet avgaspuffar samt bränsleblandning :



    Sista bilden nedan är på blandningsskruvarna på en Sevenfifty :



    http://forumbilder.se/show.aspx?iid=16201243608PMb23b

    Kör så det ryker ... med omsorg.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-02 klockan 16:40.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för bilderna och beskrivningarna!
    Kommer komma väl till användning när jag ger mig på att ändra

    Jag tog ut stiften och dom såg ut ... så här ..

    1 är längst till vänster och 4 är längst till höger.
    Bara jag som tycker nr2 är väldigt mysko..?!

    Sen hittade jag lite andra saker, vet inte om dom spelar roll för hojens funktion?

    ^Den här slangen går att 'dra' ut en bit och verkar ha varit något lim eller dylikt som hållt den på plats innan, vänster sida på hojen bakom motorn.


    ^Höger sida av hojen, verkar vara någon lång reva/spricka i förgasargummit(?) som ser ut som någon försökt laga?

    Och så här ser vakuum slangen ut

    Kan den vara delvis bov till det skumma fenomenet att hojen spontan-dör?

  10. #10
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Gick den bra innan du fixade ljuddämparna så beror det troligen på att du minskat motståndet på avgassidan.Det brukar hjälpa om man sätter i större munstycken i förgasarna.De gånger jag gjort det har jag gått upp 2 storlekar.

Liknande ämnen

  1. Återställning av Honda CB750 K7 -77
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 17:21
  2. Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 05:35
  3. Någon mer med Honda CB750 SevenFifty?
    Av Vallejos i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 21:04
  4. Min Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •