Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Bensin stabilisator

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148

    Bensin stabilisator

    Vad tycker ni om stabilisator i bensin tex. BRP eller liknande, Detta är nästan standard vig sommarförvaring av snöskutrar men på MC sidan har jag ine hört ngt.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Varför !?.Bensinen håller sig bra i hojen även utan stabilisator hela vintern.Rullade in hojen i November och startade upp den utan problem i April.Inga problem.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Samma här. Har haft min cykel sen 2008 och har aldrigt hällt i ngt annat än bensin. Se bara till att ha full tank för att hålla fukt borta.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Bensin blir "gammal" efter ca 3-4 månader. Jag bara undrar varför är det så självkart att använda stabilisator i snöskoter och aldrig i MC. Titta även på alla trädgårds traktorer, gräsklippare och liknande. Alla service verkstäder rekommenderar att hälla i stabilisator (eller akrylat bensin) till alla motorer som står stila länge än 2-3 månader. Men aldrig till MC. Jag hade själv problem med "gammalt" bensin i min snöskoter och kommer att använda stabilisator även i min MC under vinter. Eller "åldras" bensin snabbare på sommaren än på vinter???

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vad jag tror så avdunstar en del av soppan om man har litet i tanken och det är ju den flyktiga delen som ju är extra viktig för förbränningen. Om man har full tank, så dunstar ju inget bort och soppan behåller sin kraft.
    Kan ju vara så eftersom en del inte märker något utan kan starta efter en lång period. Om man förvarar hojen kallt, så borde ju gaserna dunsta mindre än i ett varmt utrymme.
    Om gaserna dunstar från soppan, så blir den ju lite mera benägen att lämna lite avlagringar, som en del kan märka på ojämn gång osv.
    Det är ju just i startögonblicket som det är kinkigt att soppan är ok. Det är ju därför som en liten sprut med startgas oftast hjälper, för sedan funkar ju motorn bra.
    Detta är ju mina teorier, men verkar rätt................
    Alltså med full tank och sval förvaring behövs nog inte någon stabilisator. Men en snöscooter förvaras ju varmt och då kan ju soppan dunsta om inte tanken är helt full.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-09-11 klockan 08:37.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    OK då vet jag det. Det är säkert inte samma på sommaren som på vinter. Jag var bara lite nyfiken för att de nyare snöskotrar har t.o,m. "konserverings program" dvs. ett knapp som startar konservering under sommaren. Motor går som en kratta och bludrar mycket i ca 2 minuter och sedan slocknar den av sig själv. Man får inte starta motor under hela sommaren. Detta gäller 2-takts motorer med insprutning. (typ E-tek) men jag tror att ngt. liknande finns även för nya 4-takt.
    Senast redigerat av jtr den 2012-09-11 klockan 14:33. Anledning: fel

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    OK då vet jag det. Det är säkert inte samma på sommaren som på vinter. Jag var bara lite nyfiken för att de nyare snöskotrar har t.o,m. "konserverings program" dvs. ett knapp som startar konservering under sommaren. Motor går som en kratta och bludrar mycket i ca 2 minuter och sedan slocknar den av sig själv. Man får inte starta motor under hela sommaren. Detta gäller 2-takts motorer med insprutning. (typ E-tek) men jag tror att ngt. liknande finns även för nya 4-takt.
    Eftersom du har en 800 GS, så har du ju inte det problemet eftersom en sån hoj aldrig behöver ställas av .

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Det har du rätt i Olle men jag är en "fegis" och har aldrig provat att köra på vinter. Dessutom är jag en lyckligt ägare av en Lynx Boondocker 800 Extr. Så det blir skoter på vinter.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Det har du rätt i Olle men jag är en "fegis" och har aldrig provat att köra på vinter. Dessutom är jag en lyckligt ägare av en Lynx Boondocker 800 Extr. Så det blir skoter på vinter.
    Vi har haft så dåliga vintrar här i södra Värmland att de fått bli hoj i stället

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Bensin stabilisator

    Jag kör med BRPs till min V-strom. Vad jag lärt mig via skotermekare. Är att när bensinen separerar så kan munstycken och insprutning sättas igen. Så jag skvätter i den vid sista tankningen och sen kör jag en bra sträcka. Angående full vs halvtank. Så är det fukt man vill undvika. Dvs det blir kondens och faller ut. Inget problem i Norrland där det är torrt på vintern. Men i södra Sverige borde detta vara ett problem.
    // Olof

Liknande ämnen

  1. Trycker ut bensin
    Av nordarn i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 20:07
  2. Vad kör ni med för bensin?
    Av Fredd i forum Mekhörnan
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 08:39
  3. Bensin i Motor
    Av Easy Rider i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 14:01
  4. Läcker bensin
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 00:41
  5. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •