Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 46

Ämne: Så var det färdigkört för en tid framöver...

  1. #21
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Vilka härliga filmer du gjort, Johan. Jag blir verkligen sugen på dessa upplevelser men förstår också hur lätt det är att köra bort sig. Har du, och även du Mats, några tips till en nybörjare hur jag ska köra säkert på grus för att minska olycksrisken? Ska dock sägas att jag inte har någon grushoj så det är inte alldeles dagsaktuellt för mig att ge mig ut på dessa upplevelser.

  2. #22
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det känns så bra att du kan sitta och berätta om ditt elände, genomsympatiske och kompetente Mats! Var rädd om dig!

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    På Johans film ser man hur lätt det är hänt att det går över styr(et)!

    På en till synes enkel sträcka kan vad som helst hända, inte minst om man slappnar av för en bråkdel av en sekund. Har haft fantastiskt trevligt under alla år på grusvägarna runt om i landet och inte minst i Norge. Ångrar inte på något sätt mitt val att köra på detta underlag, men priset som min kropp fått betala börjar kännas för högt.

    Trots hög riskmedvetenhet har jag råkat ut för tre riktigt allvarliga smällar genom åren. Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    På Johans film ser man hur lätt det är hänt att det går över styr(et)!

    På en till synes enkel sträcka kan vad som helst hända, inte minst om man slappnar av för en bråkdel av en sekund. Har haft fantastiskt trevligt under alla år på grusvägarna runt om i landet och inte minst i Norge. Ångrar inte på något sätt mitt val att köra på detta underlag, men priset som min kropp fått betala börjar kännas för högt.

    Trots hög riskmedvetenhet har jag råkat ut för tre riktigt allvarliga smällar genom åren. Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...
    Håller med dig då det gäller luriga sträckor. När det gäller mig själv så måste man ju tänka lite mera i förväg än då man var yngre. man får helt enkelt försöka att träna för att kunna vara på alerten.
    SMC-knix på gokartbana har varit ett fint tillfälle och nu skall SMC ha gruskurs på en folkracebana, så man kan ju få lite tips och träna under ordnade former.

  5. #25
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Var det inte bilisten som stannade och hjälpte till? Då är det ju ingen smitning eller?


    krya på dig!
    Smitning är egentligen i korrekta termer ett obehörigt avvikande från trafikolycksplats. Det räcker med att du varit inblandad i olyckan, det vill säga att du på ett eller annat sätt som trafikant haft del i händelseförloppet.

    Min tanke var att eftersom bilisten körde fort så kan ha varit delaktig i händelseförloppet. Och om det innebär personskador räcker det inte att stanna och hjälpa till och sedan avvika från platsen. Men om det är så att personbilen inte var vållande kan det ju vara en anna sak.

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ååååh vad jag blev sugen på gruskörningar nu, Johan!! Gryyymt fina filmer, suget efter att köra Husqvarnan på en grustur ökade markant här.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tänkte jag skulle berätta om efterspelet till olyckan.

    Har SVEDEA som försäkringsbolag för båda mina hojar.

    Yamahan kostade bara 1.500:-/ helår med deras XL-försäkring. Synnerligen billigt för att vara i storstad och därmed det dyraste området i landet.

    Det var ett mycket enkelt förfarande att kontakta bolaget för att anmäla skadan. Allt kunde enkelt och snabbt skötas över Internet. Fyllde i alla uppgifter om olyckan och vilka krav jag hade och skickade iväg anmälan. Några timmar senare hade jag ett mail där det stod att jag kunde lämna in hojen på den verkstad jag önskade, samt samtidigt lämna min förstörda utrustning. Verkstaden kontaktar deras besiktningsman som kommer och inspekterar hojen samt hämtar utrustningen. När hojen är reparerad löser jag ut den med 2.500:- så är saken ur världen för min del. Kan inte tro annat än att den ska löna sig att fixa till, utefter vad jag såg direkt efter olyckan. Men osvuret är naturligtvis bäst. Perfekt att ha Yamahacenter i Haninge bara ett par hundra meter bort. Underlättar det mesta, bara att knalla över istället för att hojen står långt bort, kanske i en annan stad.

    Fortsättning lär följa när jag kunnat hämta hojen från sin tillfälliga förvaring i Nykvarnstrakten.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Ankan1
    Gäst
    Det var ju tur att du klarade dig någorlunda bra.Har ju själv åkt med ambulans två gånger under årens lopp med sjukhusvistelser pga mc olyckor.Då tillhör du crash and smash gänget nu med andra ord.Om det nu är något att nå upp till ... !?.Erfarenhet, lärdom och respekt fick man förvisso i rena förskräckelsen av dessa incidenter.

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Det var ju tur att du klarade dig någorlunda bra.Har ju själv åkt med ambulans två gånger under årens lopp med sjukhusvistelser pga mc olyckor.Då tillhör du crash and smash gänget nu med andra ord.Om det nu är något att nå upp till ... !?.Erfarenhet, lärdom och respekt fick man förvisso i rena förskräckelsen av dessa incidenter.
    Jag har hört talas om ”Vurpans Vänner”, Smash & Crash var nytt.

  10. #30
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nu har jag lovat min fru att sluta med grusåkandet, medan jag fortfarande kan göra detta val och inte tvingats på grund av ytterligare en skada eller ännu värre saker...
    Tråkigt att du lägger av med grus men jag förstår dig, hade hoppats att träffa dig och ditt nya åk i slutet av månaden på ”Norrgrus”

    PS. om du behöver låna hojsläp eller behöver hjälp med att hämta hem maskinen så säg bara till. Verkar som du har flyttat tebaks till denna sida av stan. Bor inte heller så långt från Yamahacenter.
    //Johan

Liknande ämnen

  1. Tv gäller några timmar framöver.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •