Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 46

Ämne: Så var det färdigkört för en tid framöver...

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det hände på den klassiska grussträckan mellan Nykvarn och Laxne. Många grusåkare på den vägen på helgerna. Finns en del luriga kurvor på den vägen, normalt sett inga problem men nu var det säkert flera olyckliga faktorer som samverkade.

    Har gjort tre liknande vurpor, faktiskt mest otur, utom min kontroll. En gång påhoppad av ett rådjur, en annan gång hade man lagat ett hål i vägen vägen i en kurva med sand. Funkade dåligt att svänga i...och nu detta. Har slagit mig väldigt mycket vid varje tillfälle, trots farter mellan 30 och kanske 40 km/h. Det krockvåld man inom sjukvården räknar med att man utsatts för vid en omkullkörning i den farten motsvaras av ett fall från drygt fem meter ner i betong. Det är därför man alltid tar väldigt allvarligt på motorcykelolyckor. Jag som varit med om det flera gånger kan verkligen intyga sanningshalten i det hela. Ska man klara sig oskadd från en liknande omkullkörning ska man ha en väldig tur. Mig har det kostat ett komplicerat armbrott, dessa tre frakturer i foten, fraktur i bröstet och axeln plus allmänt blåslagen. Har nog ändå haft tur i oturen, kunde gått så mycket värre alla tre gångerna.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Det var ju en tråkig nypremier på grus det där!
    Tur det finns hjälpsamma personer.
    Krya på dig!!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Men var nånstans hände detta, den läbbigt smala vägen vill man ju undvika?!
    Det var en skymd högersväng och det finns det otaliga ute i vägnätet. Min senaste incident hände på en bra asfaltsväg, utan streck i mitten men det är en del trafik på den. När jag rundar en lada, som står vid kanten i just en högersväng, håller jag ut lite extra för säkerhets skull. Plötsligt kommer det ut något som ser ut som smala spjut bakom hörnet så jag girar ut mot vänsterkanten. Då ser jag att det var ett par pallgafflar på en frontmonterad lastare på en jordbrukstraktor. Föraren satt minst 5 meter bakom hörnet när han körde ut och såg alltså inte ett skvatt av vad som kom på vägen.
    Ove

  4. #14
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Tur att det trotts allt verkar ha slutat hyfsat bra om än med blessyrer.

    Är det vägen som börjar med en smal asfaltsväg (med halv taskig asfalt) som övergår i fin grusväg.

    Skickat från HTC Sensation XL

  5. #15
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Tur att du endå efter omständigheter mår bra, krya på dig.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Tur att det trotts allt verkar ha slutat hyfsat bra om än med blessyrer.

    Är det vägen som börjar med en smal asfaltsväg (med halv taskig asfalt) som övergår i fin grusväg.

    Skickat från HTC Sensation XL
    Låter mycket troligt att det är samma väg!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Det var en förskräcklig händelse och visar ju att skydd alltid gäller. Tack för att du delar med dig och hjälper mig att höja mitt säkerhetsmedvetande! Krya på dig!

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Krya på dig

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Trist! Extra trist med tanke på historien. Olyckor skerför det mesta när man minst anar det. Renolyckan jag var med om kom som en blixt från klar himmel. En "nästan-olycka" jag upplevde en gång var när jag kom puttrades på tvåan längs en fin stig, avslappnat gnolandes på "vi gå över daggstänkta berg fallera". Då kommer en cross brassandes med fullt spjäll runt en skymd kurva, jag kör så långt åt sidan det gick men kände ändå hur barkbustern på crossen nuddade armbågen på mig. Hade jag kört med sammainspiration som honom hade vi nog inte gått till jobbet dan efter, eller nånsin.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #20
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Hej Mats!
    Tråkig att du råkade ut för en olycka igen. Kommer ihåg när jag körde bakom dig och såg när rådjuret hoppade på dig och din TT. Det måste ha varit 5 år sedan. Men du är nog tebaks i sadeln snart igen.

    Tyvärr råkade även jag ut för en avåkning på Laxne vägen förra hösten. Vi var några från SOE som hade kört ett endurospår och skulle ta Laxnevägen som en transportsträcka till nästa endurospår. Då inträffar en skitsak som att köra en ner i en gupp och sen köra ner i nästa som jag inte kunde klara av utan tappar fästet och avåkningen blev verklig.

    Kan bara hålla med dig att var och en bör använda riktiga och bra skydd för ändamålet och tillfället.

    Om jag inte haft bra crossstövlar hade det nog blivit gips även på mitt ben. Men nu klarade jag mig med ömma revben och nyckelben, kunde även ta mig hem för egen maskin.

    Tyvärr är det svårt att gardera sig mot olyckor, men alltid försöka ha det i åtanken att man inte är osårbar. Hade filmat i endurospåret och glömt stänga av kameran, men så här i efterhand fick man i alla fall svar på vilka misstag man utfört.

    Här är länken till filmen http://www.youtube.com/watch?v=Soogu...4&feature=plcp

    Krya på dig Mats.
    //Johan

Liknande ämnen

  1. Tv gäller några timmar framöver.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •