Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Måste man försäkra HELÅR?

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Måste man försäkra HELÅR?

    Borde man inte kunna försäkra sin hoj en eller ett par månader bara?

    Jag har t.e.x inte kört min hoj nu på 4 veckor, det var då min semester tog slut. Sen jobbar man ju och har inte tid att köra någon hoj mer.

    Känns surt att betala 11000:- för en månad och 150mil ungefär :-/

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Borde man inte kunna försäkra sin hoj en eller ett par månader bara?

    Jag har t.e.x inte kört min hoj nu på 4 veckor, det var då min semester tog slut. Sen jobbar man ju och har inte tid att köra någon hoj mer.

    Känns surt att betala 11000:- för en månad och 150mil ungefär :-/
    Visst kan du ställa av hojen och ha den oförsäkrad. Se bara till två saker:

    - Att den verkligen är avställd när du säger upp/vilar försäkringen. Det kostar drygt 100:- dagen att ha hojen inne och oförsäkrad.

    - Att inget händer med hojen, när den är oförsäkrad. Väl inlåst och skyddad mot allt ont.
    Ove

  3. #3
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Visst kan du ställa av hojen och ha den oförsäkrad. Se bara till två saker:

    - Att den verkligen är avställd när du säger upp/vilar försäkringen. Det kostar drygt 100:- dagen att ha hojen inne och oförsäkrad.

    - Att inget händer med hojen, när den är oförsäkrad. Väl inlåst och skyddad mot allt ont.
    Enligt vad handlaren sa till mig så kunde man inte göra så, utan man var isf tvungen att sälja den till någon man känner och sedan köpa tillbaka den varje säsong. Är väl olika hos olika försäkringsbolag. Men om jag har förstått det rätt så har dom flesta enbart helårspremier. Man kan alltså inte ställa av hojen och bara betala halvår t.e.x utan att sälja den och sedan köpa tillbaka den.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Visst kan man ställa av men det kostar lika mycket ändå i försäkringspremie. Vill minnas möjligheten togs bort då förare ställde av och på i tid och otid. Man ställde på för att köra en dag, på natten ställde man av hojen igen och det här blev en hel del avier hit och dit för försäkringsbolagen. Enklast var att då får premien kosta lika mycket oavsett om hojen är avställd eller ej. Finns säkert nåt försäkringsbolag som har möjligheten kvar men hos If är det inte så vill jag minnas (jag får lusläsa avtalet igen). Därför så är mina hojar påställda året om i alla fall och det kanske dyker upp en torr solig dag mitt i vintern rätt som det är.

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Man kan ju dock tycka att man borde kunna få försäkra sin hoj 3 månader om året t.e.x.....Juni-Augusti, och bara betala för 3 månader.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ursäkta att jag var dåligt uppdaterad när jag yttrade mig. Nina har rätt, även i detta att det kan komma dagar som är väldigt körbara oavsett månadens namn.
    Ove

  7. #7
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Jo om man nu har möjlighet till det ja. Min hoj bara står nu som sagt. Jobbar ju hela veckan, och när helgen kommer så skall det handlas och städas, lagas mat m.m.....finns oftast ingen tid att köra på mer än på semestern.

  8. #8
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    betalar min försäkring kvartalsvis,det borde även du kunna göra. Vill du avsluta försäkringen så är det bara göra ägarbyte för några dagar och se till att hojen är avställd.Sedan tar man den i trafik lagom tid på våren så man får bra kvartal.En hel del byråkrati ,men vill du spara dina slantar så är det bara gilla läget. På så vis behöver du bara ligga ute med en kvartalsavgift

  9. #9
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Ja det är väl klart att man kan men det man får börja med är att kolla om man har en avställningsbar försäkring annars är ju det en bra början att byta till det, dock brukar dom vara dyrare sett på helåret så där får man ju bedöma själv hur man vill lägga upp det.

    Sen vet jag inte hur din livssituation ser ut eftersom du inte hinner använda din hoj, jag bryr mig inte ett dugg heller men som jag ser det handlar allt om val här i livet.
    Jag har 4 barn mellan 6 och 11 år gamla och min helg innehöll 1 fest utan barn så blev det lämna till barnvakt packa husvagn åka på fest sov i vagnen hem dagen efter tömde husvagnen vatten toa och allt handlat och ändå blev det ca 35 mil hoj varav 6-7 med barn bakpå resten själv detta fördelat på både lördag och söndag och framför allt slappat och myst med familjen så som jag ser det handlar det om val sen vilka val man gör är upp till var och en.

  10. #10
    Visst ställa av och skippa försäkring låter ju bra men tänk på en sak. Blir den stulen har du ingen försäkring, brinner garaget ner täcker inte hemförsäkringen eller fastighetsägarens försäkring, det har jag kollat upp.Så det kan bli dyrt att ha hojen oförsäkrad även om man inte använder den. Förut fanns det en avställningsförsäkring som täckte sådana saker men jag vet inte om de finns kvar.

Liknande ämnen

  1. Måste jag regga om cykeln?
    Av Lången i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 18:43
  2. man måste åka med stil
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 00:02
  3. måste säga välkommen
    Av Nilsson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 21:07
  4. Måste få visa hundkojan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •