Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: Bensinsnåla motorcyklar

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    På tal om bensinförbrukning en Harley electra glide från 70 talet drog 6-7 liter per 100 km. Det gör harley än dig enligt flera mctester som jag har läst, upptill 1450 cc motorn. Med andra ord så har det inte hänt så mkt på den från på mer 40 år.

  2. #22
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är som vanligt när det gäller harley på det här forumet :skitsnack ,vår harley går uppborrad till 1480 cc strax under 0,5 liter milen.

  3. #23
    Hondamannen
    Gäst
    Från vilket årtionde pratar du om? 70-80-90 tal?

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Min gamla Transalp på 600cc V-2 drar 0,6 vid buskörning och 0,45 vid lungn landsvägskörnig. Visst lönar det sig att gasa mindre, men då är det inte lika roligt.

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Det är som vanligt när det gäller harley på det här forumet :skitsnack ,vår harley går uppborrad till 1480 cc strax under 0,5 liter milen.
    Stämmer nog,har hört att Hd går rätt snåltMen personligen bryr jag mig ej om hojen drar 0.4 eller 0.7, åk moped om det är för dyrt då anser jag.Nöjen får kosta lite

  6. #26
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är en dyna-glide från -98,samma motor i grunden som de flesta harley på 80 o 90 talet hade :evolution motorn som kom -84.

  7. #27
    Hondamannen
    Gäst
    Min poäng var att hojmärken har inte brytt så mkt om bränsleförbrukning, mer eller mindre stått stilla på den fronten.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Min poäng var att hojmärken har inte brytt så mkt om bränsleförbrukning, mer eller mindre stått stilla på den fronten.
    Håller absolut med dig. Tänk på vilken stark bilmotor du kan få som drar 0,6 l/mil.
    Måste ju vara något galet när en hoj på 50 hkr. drar samma som en på 100 hkr vid lugn körning.
    Men om man ser en annan aspect på det hela och jämför det procentuella gaspådraget, så blir det ju andra siffror.
    Vet någon om det finns jämförelse mellan uttaget effekt mellan olika hojar. Mindre hojar ligger ju oftare närmare sin hösta nivå än vad en starkare gör.
    På våra Norgeturer har alltid en Varadero med lite under 100 hkr dragit lite mindre än en Transalp
    som har ca 50 hkr. Transalpen har fått jobba ganska ordentligt många gånger, medans Varaderon verkar vara ganska opåverkad på samma körning.

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller absolut med dig. Tänk på vilken stark bilmotor du kan få som drar 0,6 l/mil.
    Måste ju vara något galet när en hoj på 50 hkr. drar samma som en på 100 hkr vid lugn körning.
    Men om man ser en annan aspect på det hela och jämför det procentuella gaspådraget, så blir det ju andra siffror.
    Vet någon om det finns jämförelse mellan uttaget effekt mellan olika hojar. Mindre hojar ligger ju oftare närmare sin hösta nivå än vad en starkare gör.
    På våra Norgeturer har alltid en Varadero med lite under 100 hkr dragit lite mindre än en Transalp
    som har ca 50 hkr. Transalpen har fått jobba ganska ordentligt många gånger, medans Varaderon verkar vara ganska opåverkad på samma körning.
    Det är väl så,varaderon jobbar ju mindre,min kawa gtr 1400 jag hade drog 0.45 i snitt i Norge med 304kg tjänstevikt och 160 hk .Lite offtopic men ofta så går det att köra snålare med en lastbil med 750hk och 3500nm än 500hk 2500nm Min svåger har en Bmw 520d-12 som tar 0.56 i snitt 185hk och nära 2ton?? en hoj borde ju då ta 0.1
    Senast redigerat av engström67 den 2012-09-09 klockan 21:29.

  10. #30
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Verkar inte som någon hoj tillverkare gjort det,alla verkar ligga på ungefär samma siffror.Min bil drar ca en dl mer än vad våra motorcyklar gör och det tycker jag är en väldigt liten skillnad med tanke på att det är en väldigt stor skillnad på vikt .tex.Men även om man jämför motorcyklar så är det lite märkligt,min guldvinge tar mindre än vad en 600cc jag hade tidigare tog.Det stämmer nog det olle skriver att de större motorena går lugnare,guldvingen är sällan över 3000 rpm(liksom harleyn) och på små motorcyklar är det ju nästan tomgångsvarv.

Liknande ämnen

  1. Motorcyklar i skottlinjen
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 05:57
  2. Program på TV om motorcyklar
    Av Nible i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 12:21
  3. PLUS ikväll om motorcyklar!
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 23:34
  4. Vajerräcken och motorcyklar
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 18:11
  5. Framtidens motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •