Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Bensinpriset

  1. #11
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Det verkar som hojar generellt drar ganska lite även om motorstorleken ökar, så det finns inget sådant hinder att byta till större hoj.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det spelar nog ingen större roll vilken storlek eller effekt motorn har vad beträffar bränsleförbrukning. Det som är problemet är aerodynamiken. Både hoj och förare är formade som drivankare.

    För att få minsta möjliga luftmotstånd finge man göra en hoj som är väldigt slimmad och har släta sidor. Föraren, formad som en säl, liggande raklång ovanpå med armbågarna bakom kåpor. Då möjligen, kan man komma undan riktigt billigt - men jag skulle inte vilja ha såna ekipage ute i trafiken.

    I dagens läge är det väl mest scooters som jobbats med beträffande aerodynamik och faktiskt går billigt. Konventionella motorcyklar, särskillt då sporthojar, börjar alltmer likna scooters men då är det väl knappast bränsleförbrukning man tänkt på.

    Med ett bensinpris som snart passerar 20:-/liter så finns det anledning för konstruktörerna att titta på utformingen. Men det kommer även i fortsättningen att vara kunden som väljer och vi mc-åkare är ett stockkonservativt släkte så det går nog långsamt framåt.
    Ove

  3. #13
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har man inte råd att tanka kan man ju alltid åka kommunalt, fast det är nog inte lika roligt som att åka hoj

    min drar 0,8 på motorväg o 1,0 genomsnitt
    när jag köpte hojen kostade soppan 9:- litern,men allt blir ju dyrare,så det är bara o prioritera

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vid aktiv körning drar ofta lilla motorn mer bränsle än den större
    Jan

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    idag va det roligt att tanka, 14.60kr på flera Jet stationer i Gbg idag.... gissar att det priset inte gäller i morgon.
    (riktpriset ligger idag på 15.63kr/95 oktan)
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #16
    Hehe när jag nyss läste:

    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    min drar 0,8 på motorväg o 1,0 genomsnitt
    Så tänkte jag att oj, så jag är inte ensam om att ha en hoj som ligger mellan 0,8 till 1 liter per mil - så såg jag att det var på en 5,7liters v8... min 30år gamla cb900 slukar ganska precis samma mängd..

    EDIT: eller nja, 0,8 på motorväg och mellan 0,9-1,1 om man ligger på lite extra, kommer ner kanske runt 0,6 om jag tar det riktigt lugnt..
    Senast redigerat av johan.lindgren den 2012-09-09 klockan 14:11.

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst
    cb 900 bold'or som du har var enligt mcpoolen:s hemsida ökänd för sin bränsletörst

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    cb 900 bold'or som du har var enligt mcpoolen:s hemsida ökänd för sin bränsletörst
    Jo det är väl så :-) Antagligen sista sässongen med den för min del nu, har svårt att välja nästa hoj men efterssom jag läste ovan att xjr1300 ville ha minst 0,75 så får jag väl ta bort den från listan då annars fanns den på intresselistan.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Vet nån vad en Honda cb750 års 79-82 drar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •