Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nytta med nöje

  1. #1
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295

    Nytta med nöje

    Hej alla!

    Tog MC kortet för ca två månader sedan men har i princip inte hunnit köra något, dålig planering och lite för mycket jobb.

    Men idag så kunde jag kombinera nytta med nöje och tog hojen när jag skulle besöka en kund i Karlshamn. Startade hemma i Dalby kl 07:00, stannade i Bromölla på Bella’s Place och käkade frukost (väldigt trevligt, http://www.bellasplace.se). På vägen hem körde jag utan att stanna, kom in i en skön rytm hel enkelt.

    Trevlig arbetsdag som resulterade i nästan 30mil på mc, det får man ju vara nöjd med

    Markus

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Kan du inte arbetspendla med hojen? Ett par bra sadelväskor och/eller en ryggsäck and you're good to go

    Jag diggar ett citat som jag läst i någon forum-medlems signatur: "Saddle bags can't hold everything you want, but they can hold everything you need"

    P.S. Bella's Place verkar rätt schysst!
    Senast redigerat av Reject den 2012-09-05 klockan 20:59.

  3. #3
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Tyvärr så funkar det inte att arbetspendla för mig, även om vissa kundbesök kan funka. Mina sadelväskor visade sig däremot vara helt värdelösa, får ta och kolla på ett par nya nästa säsong.
    Har du några tipps, du skaffade ett par hårda va? (minns någon tidigare tråd från dig)

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det är som med mycket annat i livet; man får glädjas åt det man får - inte förtvivla över det som inte hinns med. Njut de mil du åker!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Jag är lite sur över att jag jobbar 6-skift.

    Ni som jobbar 8-17 har ljuset både på morgon och kväll på ett helt annat sätt

    Jag jobbar 05:15-13:15, dvs mörkt, kallt och fuktigt som tusan på morgonen
    13:15-21:15 Rätt okej större delen av sommaren, men kvällarna från och med augusti börjar bli mörka
    21:15-05:15, mörkt på kvällen, kallt och fuktigt på morgonen när man ska hem

    Man kanske skulle byta jobb

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Markus: yes, det var lite mekigt, men jag lyckades till slut fästa ett par hårda GIVI-väskor på hojen. Jag fick dock köpa själva knopparna lösa från GIVI och sedan tillverka mina egna ramar (först i plastglas com gick sönder, och sedan i aluminiumplåt).

    Det enklaste alternativet är så klart om tillverkaren av hojen har hårda väskor som tillbehör. Andra alternativet är om andrahandstillverkare gör ramar specifikt för din hoj (kolla t.ex. GIVI, Hepco&Becker, SW Motech m.fl.)

    Har dom inte det, brukar man kunna köpa själva knopparna, som jag gjorde, och sen fästa knopparna på hemmagjorda ramar så att väskan kan hakas på ordentligt (PM:a mig om du vill veta exakt hur jag gick tillväga för att få rätt mått).

    Ett tredje alternativ är att köpa s.k. "Ghost brackets" eller "Easy brackets" (googla!), men då måste du göra åverkan på väskorna. Motazu är en tillverkare av hyfsat billiga väskor.

    En fulvariant som jag såg nån på nätet göra, är att helt enkelt köpa ett par väskor (i fallet jag såg ett par ammunitionsväskor från militären och fästa dem direkt på ramen med befintliga skruvbultar...

  7. #7
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    [QUOTE=Reject;67264]Jag diggar ett citat som jag läst i någon forum-medlems signatur: "Saddle bags can't hold everything you want, but they can hold everything you need"
    [QUOTE]

    Citatet var "mitt" och det är stämmer riktigt bra tycker jag, tyvärr kan man inte ta åt sig äran för att kommit på det.

    Själv är jag med i en klubb (Hörby Softgliders) där vi har körningar varje onsdag och andra och sista söndagen varje månad, sen är det ju alltid även andra evenemang som också kommer under säsongen som det körs på.
    Dessa dagar ser jag som heliga och allt planeras runt dessa dagar i största möjliga mån och på det viset får jag kört precis så mycket som jag vill dvs. ca 1000mil

    Jag är inte mycket för att köra själv utan trivs bäst med lite sällskap på turerna så för mig är en aktiv klubb det bästa alternativet för mig
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #8
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Har inte hunnit kolla om en klubb, förtillfället är jag nöjd med att bara få köra

    Det verkar vara en trevlig klubb ni har i Hörby.

    Skall tillbaks till kunden imorgon igen så jag har packat hojen igen för en tur till Karlshamn.

    Markus

Liknande ämnen

  1. Göra lite nytta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 11:57
  2. Fartkameror kan göra mer skada än nytta
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 11:40
  3. Dax att göra lite nytta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •