Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Polenresa

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46

    Question Polenresa

    Läste om touring i Polen en gång. Bekvämt avstånd med färja från Nynäshamn. Någon med erfarenhet av detta? Tips på resmål, boende mm. Drömmer redan om nästa års turer, med förhoppningsvis lite bättre väder än denna sommar.
    Det här med Polen känns som om det vore ett lämpligt äventyr för en "nybörjartourer".

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Norge är ännu bättre som första tur

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Läste om touring i Polen en gång. Bekvämt avstånd med färja från Nynäshamn. Någon med erfarenhet av detta? Tips på resmål, boende mm. Drömmer redan om nästa års turer, med förhoppningsvis lite bättre väder än denna sommar.
    Det här med Polen känns som om det vore ett lämpligt äventyr för en "nybörjartourer".
    Jag tycker absolut att du ska besöka Polen.Ett besök i auschwitz och birkenau är ett måste,ett måste som ger starka känslor.När du är i Krakow så ta gärna in på en camping som heter Smok.På smok camping finns mycket bra personal som pratar perfekt engelska.
    På campingen kan man beställa guidad tur till saltgruvan i Wieliczka vilket kan rekomenderas.
    Från campingen är det närma till bussen som tar dig in till Krakow centrum på ca 10 min.
    Att göra Polen som "nybörjare"är nema problema om man kör med det som finns i hjälmen,och det ska man ju alltid göra även härhemma.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Norge är ännu bättre som första tur
    Ok Norge är fint. Känns bara inte som "äventyr". Varit där rätt mycket i andra sammanhang. Men icke desto mindre vackert.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag tycker absolut att du ska besöka Polen.Ett besök i auschwitz och birkenau är ett måste,ett måste som ger starka känslor.När du är i Krakow så ta gärna in på en camping som heter Smok.På smok camping finns mycket bra personal som pratar perfekt engelska.
    På campingen kan man beställa guidad tur till saltgruvan i Wieliczka vilket kan rekomenderas.
    Från campingen är det närma till bussen som tar dig in till Krakow centrum på ca 10 min.
    Att göra Polen som "nybörjare"är nema problema om man kör med det som finns i hjälmen,och det ska man ju alltid göra även härhemma.
    Tack så mycket! Det här skall jag minnas. Skall jag tolka detta som att du rekomenderar camping i Polen?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Tack så mycket! Det här skall jag minnas. Skall jag tolka detta som att du rekomenderar camping i Polen?
    Just denna campingen var bra och dom har även rum om jag minns rätt (Går att kolla upp på nätet) Många avskräcks av trafiken,och visst är det tuffare körning men är man medveten om att dom gör lite vansinniga omkörningar och kör lite hetsigare så är det lugnt.
    Har man tid och lust kan man Köra från Krakow till Kutna Hora i Tjeckien och kolla in benkyrkan som ligger där.Från Kutna Hora är det sedan bara ca 8 mil till Prag om man vill stanna där ett par tre dagar innan man drar norrut igen med Sverige som sikte.
    Ursäkta att det blev lite tips utanför Polens gränser men det tål att fundera på kanske.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Just denna campingen var bra och dom har även rum om jag minns rätt (Går att kolla upp på nätet) Många avskräcks av trafiken,och visst är det tuffare körning men är man medveten om att dom gör lite vansinniga omkörningar och kör lite hetsigare så är det lugnt.
    Har man tid och lust kan man Köra från Krakow till Kutna Hora i Tjeckien och kolla in benkyrkan som ligger där.Från Kutna Hora är det sedan bara ca 8 mil till Prag om man vill stanna där ett par tre dagar innan man drar norrut igen med Sverige som sikte.
    Ursäkta att det blev lite tips utanför Polens gränser men det tål att fundera på kanske.
    Samtliga tips emottages gladeligen (tom utanför Polen)!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Till Polen går att åka även färga från Ystad till Swinoujscie (Unity Line) den går 22:30 och då är du i Polen på morgonen ca 7:00. Sist hade jag betalt ca 800,- för enkelt resa inkl. sovplats dvs att man sover gott och kommer till Polen pigg och glad. Jag tycker att Polen är ganska tråkigt och platt. Vet inte om det är så bra för nybörjare. Du kommer säkert att se extremt många "trafikidioter" som är livsfarliga. Var inte säkert på att du har företräde bara för att du kör enligt trafikregler. Man måste vara extra försiktig i Polen.

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Ska du till Polen så lås fast rubb och stubb så fort du lämnar dina prylar.Annars är de borta omgående.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Tackar återigen för alla tips

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •