Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Skyfall

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Skyfall

    Så fick jag uppleva det med. Körde en sväng igår under växlande väder men for det mest bra då himlen plötslig öppnade sig. Regnet kom ner nåt så kopiöst! Det var som om det var 20cm vatten på vägen. Lyckligtvis hade jag bara en dryg halvtimme hem så jag körde på och tog det som en erfarenhet. Det kom vatten in i hjälmen runt visiret dock inte så mycket. Jag blev duktig våt och kall! Mest i skrevet men annars höll mina allväderskläder tätt. När jag hängde dem upp till tork i garagen när jag kom hem rände det vatten av dem. Ibland är regnställ inte fel. Hade jag varit på långtur ville jag nog sökt tillflykt.......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Snabbtvätt!
    Ove

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Huga hoppas jag slipper sådant i Norge,men som tur är så är mitt ställ helt tätt

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Är det Goretex-kläder du har? Det finns impregneringsmedel som fungerar rätt bra. Jag kan köra nästan i en timme i konstant regn innan det börjar kännas igenom.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Yes,Gore Tex Pro shell.Har aldrig impregnerat kläderna.Åkte efter midsommar till Helsingborg,67 mil,spöregnade hela vägen och helt torr överallt utom händerna,men bytt ut handskarna till ett par som ska vara tätaVi for vidare ner till Holland,Mosel och hade en del rejäla skurar några timmar,inget problem.Kompisen hade ett Rukkaställ och regnställ utanpå och fick in vatten??? men jag torrBrukar tvätta kläderna när jag har dom på och frugan skrubbar mig med en mjuk bilborste och spolar av mig med vattenslangen Här finns det kläder som funkar för den kräsne http://www.event-mc.se/
    Senast redigerat av engström67 den 2013-08-12 klockan 18:22.

  6. #6
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Skyfall

    Jag ska till Heby helgen efter nästa, 60 mil ca. Hoppas jag klarar mig från värsta vädret. Jag har Jofama Dryway- membran. Det har hållit mig torr trots flera timmars regn i rad. Skorna i GoreTex och skinn har heller aldrig varit problematiska. Handskarna är ofta problemet, men nu har jag ett par skinnhandskar permanent i regnytterhandske redo att användas.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag ska till Heby helgen efter nästa, 60 mil ca. Hoppas jag klarar mig från värsta vädret. Jag har Jofama Dryway- membran. Det har hållit mig torr trots flera timmars regn i rad. Skorna i GoreTex och skinn har heller aldrig varit problematiska. Handskarna är ofta problemet, men nu har jag ett par skinnhandskar permanent i regnytterhandske redo att användas.
    Nu när hösten nalkas sätter jag tillbaka de handtagsmuffar jag har. De är BT-grejer och passar inte riktigt bra på min hoj utan skall göra om dem lite. Har nämligen greppskydd från en KTM och försedda med musöron inunder och då blir utrymmet för litet. Muffarna är otroligt bra vid regn och även vid kyla. Inte så snygga precis, men det får man väl tåla. En höjd ruta skyddar mycket bra mot regnet och gör även att regnvattnet inte samlas på dynan och motverkar att man sitter i en vattenpöl och blir våt i grenen. Äldre Goretexbyxor har tyvärr en benägenhet att få sömmarna i membranet att spricka just där. Sk. vattentäta stövlar är tyvärr inte alltid det, så om man vet att långtidsregn är på gång, så är ett par regnöverdrag att föredra. Ett par regnskyddshandskar är även de ett mycket bra tillbehör. Eftersom handskar är utsatta för vindtrycket så är det svårt att hitta vattentäta sådana som inte släpper in fukten.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag ska till Heby helgen efter nästa, 60 mil ca. Hoppas jag klarar mig från värsta vädret. Jag har Jofama Dryway- membran. Det har hållit mig torr trots flera timmars regn i rad. Skorna i GoreTex och skinn har heller aldrig varit problematiska. Handskarna är ofta problemet, men nu har jag ett par skinnhandskar permanent i regnytterhandske redo att användas.
    Dom funkar bra med.Testade faktiskt ett ställ för några veckor sedan från Jofama men som hade drywaymembranet längst in och var urtagbart.Var ett riktigt svalt och skönt ställ men skulle det bli regn så måste man ju stoppa i fodret och med det i så var det som att sätta på sig en plastpåse,varmt och klibbigt direkt.Det var synd för jag gillade det annars.För att vara på den säkra sidan så fick det bli ett nytt Stadler igen.Mitt gamla har jag tyvärr växt ur pga ben och axlar ändrat lite form pga träningTill salu för endast 6000kr storlek 50,7 års garanti kvar.Nypris 17000.Kör alltid med fodret ur och ENDAST ett underställ i Merinoull.Då behöver jag aldrig tänka på nått annat, bara att köra oavsett väder
    Senast redigerat av engström67 den 2013-08-13 klockan 08:35.

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Yes,Gore Tex Pro shell.Har aldrig impregnerat kläderna.Åkte efter midsommar till Helsingborg,67 mil,spöregnade hela vägen och helt torr överallt utom händerna,men bytt ut handskarna till ett par som ska vara tätaVi for vidare ner till Holland,Mosel och hade en del rejäla skurar några timmar,inget problem.Kompisen hade ett Rukkaställ och regnställ utanpå och fick in vatten??? men jag torrBrukar tvätta kläderna när jag har dom på och frugan skrubbar mig med en mjuk bilborste och spolar av mig med vattenslangen Här finns det kläder som funkar för den kräsne http://www.event-mc.se/
    De kostar ju några spänn, tyvärr

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    De kostar ju några spänn, tyvärr
    Jo det är väl det som är haken,men vill man ha det bästa så kostar det.Visst svider det men är värt det.Brukar säga det till en kompis som gärna hänger på krogen varje helg,skippa det 1 år så kan du köpa ett riktigt ställ.Min svåger som jag är handledare åt köpte hoj och utr för ett par veckor sedan.Nu vart det ju ett billigare ställ såklart.Han tyckte mitt ställ var dyrt och nyss hemkommen från golfresa i Spanien pekade jag på hans golfutr och frågade om han köpt det på Jula,knappast sade han,ja se där ja.Så han förstod.Jag är ej intresserad av nå golf.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-08-13 klockan 08:52.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •