Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: köra upp i regn.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31

    köra upp i regn.

    Jag kör upp på tisdag och prognosen visar regn! Känner lätt obehag att köra tex högfarten och inbromsningarna om det är snorhalt:-( Kommer ju att köra i massor av regn i framtiden men hade gärna sluppit det på provet. Någon som har tips vad man ska tänka på?/Ewa

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Regn och vatten i sig gör inte att det blir snorhalt... Men anpassa farten bara, är det regnigt räknar förarprövaren med att du anpassar din körning till det.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Ok, får kanske köra 47 km/h istället för 50 då :-) Är lite extra nervig i den banan eftersom jag körde omkull i den med min custom då jag var nybörjare. Man kan ju inte rå över förutsättningarna men hade önskat att jag kört upkörningsfordonet (Honda Hornet) mer än en gång i år och att vädret va ok :-) SKA klara detta trots allt!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Körde själv upp i spöregn. Kör ite lugnare bara, så går det bra. Kändes som att det var enklare då körförrätaren inte hade lust att stå där ut i regnet, utan brydde sig inte särskilt mycket om säkerhetsgenomgången. Däremot så kan det vara så att han har mindre tålamod också, vilket kan vara en nackdel. Men kör bara som vanligt så går det bra.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    jag fick ett tips till min uppkörning när det gäller regn, var att vid högfartsbromsningen skulle man hålla ett annat spår, lite åt sidan om det vanliga spåret där alla brukar bromsa, för just i det spåret blev det väldigt halt, har du abs på hojen så är det inga problem med detta

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Körde också själv upp i riktigt hällregn förra året. Tror inte det har regnet lika mycket sen dess faktiskt

    Jag körde på "som vanligt", men visade genom min körning på medvetenhet om förhållandena - d.v.s. inte lika mycket lutning i kurvor, bromsa svagt om du kört igenom en pöl med vatten, rätta hastigheten efter underlaget osv.

    En sak jag är ganska säker på att min handläggare INTE ville se är att man mesar och tvekar. Finns greppet där gäller det att fortfarande accelerera bra (fast inte omdömeslöst) när du ska ut på motorväg t.ex...Om man är extremt försiktig (t.ex. ligger 50km/h på motorvägen) finns risken att man blir kuggad.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jag körde inte upp i regn, men dock hade det varit ett järdrans åskväder precis innan, så alltig var dyblött. Jag märkte inte av nåt speciellt på själva banan, att det var halt eller nåt, men när vi körde till provkörningen på motorvägen var det problem med sikten - vatten och smutssprut från bilarna, dessutom har jag glasögon så det är nödvändigt för mig att ha visiret minst 3/4 stängt annars får jag geggan på glasögonen och då ser jag absolut ingenting alls.

    Att jag sen dumpade hade inget med det att göra, jag var inte tillräckligt bra helt enkelt.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Körde också själv upp i riktigt hällregn förra året. Tror inte det har regnet lika mycket sen dess faktiskt

    Jag körde på "som vanligt", men visade genom min körning på medvetenhet om förhållandena - d.v.s. inte lika mycket lutning i kurvor, bromsa svagt om du kört igenom en pöl med vatten, rätta hastigheten efter underlaget osv.

    En sak jag är ganska säker på att min handläggare INTE ville se är att man mesar och tvekar. Finns greppet där gäller det att fortfarande accelerera bra (fast inte omdömeslöst) när du ska ut på motorväg t.ex...Om man är extremt försiktig (t.ex. ligger 50km/h på motorvägen) finns risken att man blir kuggad.
    Kul formulering

    "Körde på som vanlig" "inte lika mycket lutning"

    Undrar hur det går till

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Öh...att man inte lutar cykeln lika mycket genom kurvorna? Ibland kan man använda kroppstyngden för att få hojen till att svänga - se sidan 132 i boken "MC-boken" från STR.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Öh...att man inte lutar cykeln lika mycket genom kurvorna? Ibland kan man använda kroppstyngden för att få hojen till att svänga - se sidan 132 i boken "MC-boken" från STR.
    Nä man kan inte få hojen till att svänga med kropps tyngden där i mot är det riktigt som du säger att man kan "burka" för mindre nerlägg i kurvor men det skulle jag gärna vilja se någon göra i regn på uppkörning

Liknande ämnen

  1. Regn,regn o regn
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 07:46
  2. Regn i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 16:00
  3. Regn.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 23:57
  4. Regn, regn och åter regn...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 10:26
  5. Regn, regn och regn
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •