Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Skruv och vridmoment

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Den som har en bra momentnyckel kan ju testa enkelt själv ganska enkelt.
    Man blir väldigt förvånad över hur "löst" det skall dras åt speciellt i aluminium som motorblock mm.
    Man blir väldigt förvånad över hur "löst" det skall dras åt speciellt i aluminium som motorblock mm
    = precis vad jag menar...

    Rätt moment per dimension brukar finnas angivet i verkstadmanualen. vanligen som en tabell för alla dimensioner.
    "Dessa värden skall användas om inte annat anges" gäller också.
    Senast redigerat av LowTech den 2012-08-30 klockan 11:00.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Man får dubbelkolla angivna moment jag har stött på många felaktiga å dragit av några skruvar för att jag gjort "rätt", även en liten momentnyckel har väldigt långt skaft till de små momenten.
    Numera går jag nästan mest på känn(90% av gg) eller så dubbelkollar jag mot generiska moment typ M6 9 Nm M8 24 Nm M10 47 Nm på vanliga 8.8 skruvar.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Man får dubbelkolla angivna moment jag har stött på många felaktiga å dragit av några skruvar för att jag gjort "rätt", även en liten momentnyckel har väldigt långt skaft till de små momenten.
    Numera går jag nästan mest på känn(90% av gg) eller så dubbelkollar jag mot generiska moment typ M6 9 Nm M8 24 Nm M10 47 Nm på vanliga 8.8 skruvar.
    Vi som har lite äldre begrepp undrar vad exvis. 10 Nm motsvarar i Kpm.:confused

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag brukar tänka att 10 Nm= 1 Kgm. Man skall ju egentligen dividera med g-kraften 9,81. Då får man 10:9,81=1,02 Kgm
    Momentdragning är ingen exakt vetenskap, jag har sett instruktioner inom industrin som säger att man skall smörja under mutter med något smörmedel innehållande Molybden.
    Ett enkelt sätt att dra moment är att använda en fiskevåg (fjäder) och ett 1 m långt skaft.
    Exempel: 2 kg x 1m = 2 kgm är skaftet 0.5 m drar man till 4 kg

  5. #15
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag använder momentnycklar nästan alltid när jag gräver i motor, bromsar, axlar etc. På så sätt håller bultar, skruvar och gängor bättre och förstörs inte.
    Åtdragsmomentet tar hänsyn till olika metallers värmeutvidgning, hållfasthet, komponenternas funktion och givetvis så att grejorna sitter kvar på sin plats även om hojen vibrerar som en skördetröska på nitroglycerin..
    En del bultar/skruvar ska tex sträckdras så att det blir tätt..drar man åt förhårt så får man den där " jasså upplevelsen" och pinnochio kommer inte ens i närheten av din näsas längd. Inte ens om han skulle försöka fälla Quick...
    Senast redigerat av DearHunter den 2012-08-31 klockan 12:01.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 14:05
  2. Knäckt skruv i cylindern.
    Av Olof Rylander i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 13:58
  3. Skruv lös.
    Av Postis i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 19:44
  4. Bakdäck med skruv i
    Av gunther i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 09:48
  5. Skruv som inte lossnar
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •