Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Skruv och vridmoment

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Skruv och vridmoment

    Hur kinkiga är ni när det gäller hur hårt ni drar åt skruv och muttrar? Det finns uppenbarligen vissa standardmått (kraft i nm) beroende på storlek på muttern/skruven. Verkstadsmanualer anger ju också olika vrid för de olika punkterna och muttrarna.

    Jag råkade skruva åt två muttrar med 45nm istället för 40 som är angivet som standard för 10mm skruv och mutter enligt tillverkaren. Det kändes ändå som att jag hade kunnat dra åt muttern en bit till utan att bli grön som hulken, och ändå så drog jag alltså åt den 5nm för mycket än vad tillverkaren angav. Osäker på om jag bör lossa, göra om och göra rätt.

    Hur kinkiga är nu? Går ni helt efter manualen eller går ni på känsla när ni spänner åt?

  2. #2
    Använder aldrig momentnyckel......(underförstått om inte motorn ligger i bitar)

  3. #3
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Aldrig ägt en momentnyckel. Känslan brukar tyvärr komma efter några bultsläpp och avdragna muttrar...
    Våga vägra "Hen"!!

  4. #4
    Beror på vilken del det gäller, är den vital för säkerheten är jag mera petig. I ditt fall behöver du nog inte oroa dig, det var ju ingen jätteskillnad.

  5. #5
    Kör alltid med momenten som visas i instruktionsbok och servicemanual. Tar inte så mycket längre tid att dra enligt moment.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kör alltid med momenten som visas i instruktionsbok och servicemanual. Tar inte så mycket längre tid att dra enligt moment.
    Det är ju ofta stålskruv i Al-gods på tvåhjulingar...
    Drar man sönder gängorna har man garanterat "förlorat en del tid".
    Kanske inte sker första ggn , men tredje eller 4:e gångan man drar åt..
    Från moppefuckona, de som är "födda med momentet i fingrarna"..

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Axel-överfall fram, hjulaxel bak, bromsdetaljer och efterdragning av topplock tillhör det jag alltid använder momentnyckel till på min "fin-maskin".

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Förstår precis vad som menas med att få rätta känslan när man är van "mekare"
    men jag kan sätta min hoj på att man dragit för hårt då....
    Den som har en bra momentnyckel kan ju testa enkelt själv ganska enkelt.
    Man blir väldigt förvånad över hur "löst" det skall dras åt speciellt i aluminium som motorblock mm.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    det är bara topplock som jag hittills har haft moment till.
    Inte mekat asmycket, men den del iaf.

    Kan tänka mig att hjullager och diverse andra saker kan vara smart.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Hmmm, mycket intressanta inlägg faktiskt. Personligen tror jag nästan att det i framtiden får bli enligt angivet vrid om jag har siffrorna tillgängliga, och för resten går jag på känsla.

    Undantaget får väl vara "kritiska" skruvar som t.ex. hjulupphängning, motor, etc. Då får man helt enkelt ta reda på vad som gäller (de flesta verkstadsmanualer har väl angett vrid för nästan var enskild mutter, i annat fall bör man väl kunna få uppgiften dirent från tillverkaren).

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 14:05
  2. Knäckt skruv i cylindern.
    Av Olof Rylander i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 13:58
  3. Skruv lös.
    Av Postis i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 19:44
  4. Bakdäck med skruv i
    Av gunther i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 09:48
  5. Skruv som inte lossnar
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •