Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: moto guzzi

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    moto guzzi

    Hej,

    Tänkte lämna en mini recension av de två hojar som jag har provkört under sommaren. Jag fick möjligheten att provköra moto guzzi classic v7 samt moto guzzi griso 1200 se. Jag fick börja med att provköra moto guzzi classic v7 där återförsäljaren i Stockholm berättade mig att första växeln kan vara svår att få i. Det var inte direkt vad man vill höra om en nästan sprillans ny demohoj. Moto guzzi gav ordet vibrationer en helt ny dimension. Jag trodde att det vara bara harley som vibrerade friskt men det gör uppenbarligen moto guzzi också. Jag upplevde tidvis att det var så mycket vibrationer att jag fick anstränga mig för att kunna läsa hastighetsmätaren. Trots att gasen hängde sig på just denna exemplar upplevde jag den som lättkörd hoj. trots att motorn är en 750 så upplevde man den som en liten motorcykel och gav en viss mopedkänsla. Den påminde mig om min gamla honda cb 400 n från 80 talet. Den passar alltså bra till korta människor. När jag jämför den med min honda cbf 500 som jag betalade 49 000 kr för helt ny, så undrar man hur moto guzzi kan begära nästan 100 000 kr för sin v7 classic. Det borde vara tvärtom. Det är en cykel jag skulle vilja ha i vardagsrummet men absolut inte köra med den.



    Moto guzzi griso 1200 se var desto bättre upplevelse. Sittkomforten var enligt mig väldigt bra. Vibrationer fanns det här hela tiden och man kände att motorn levde. Avgasljudet var väl avstämt och gav ett fint muller redan i orginalutförande. Designen är ovanlig men enligt mitt tycke ett mästerstycke bland dagens motorcyklar. Om man jämför den med andra märken och med tanke på prislappen så gjorde avsaknaden av ABS att den föll lite grann i mina ögon. Det enda stora negativa sak som jag upplevde med den var den hårda kopplingen. Man bör ha starka händer för att i längden klara av koppla med den. Ur touringsynvinkel så anser jag att bensintanken med en volym på 16,7 liter är en aning för liten. Totalt sett var den en bra körupplevelse och det är en motorcykel som jag rekommendera andra motorcyklister att provköra. Personligen skulle jag uppskatta om den var utrustad med en automatlåda. Skulle jag kunna tänka mig köpa en sån cykel? Absolut, om den hette honda griso 1200 se, var utrustad med ABS, automatlåda och större bensintank.

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Skandalöst att man inte ser till att democyklar är i gott skick - snacka om dålig business!
    Med rätt justerade spjäll är inte vibrationerna störande och moderna Guzzi-växellådor är normalt helt OK.

    Du måste ju bara prova en Stelvio med ABS... ;-)

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Det kan jag tänka mig att göra men styret sitter högt vilket mina axlar inte tycker om. Guzzi-leif, justera spjäll ska man väl ändå inte behöva göra på hojar som knappt gått 100 mil eller? Annars håller jag med dig att de är klantigt av dem att inte har bra democyklar.

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det är en första service vid 100 (150?) mil just för att justera in sådant som "sätter sig" de första milen samt bli av med de första milens metallskrap i oljorna.
    Sedan händer det att fabriker inte har full leveranskontroll så den butik som vill pusha för en viss cykel borde göra en superkoll innan demodagen för att få nöjda köp-aspiranter.
    Tycker jag...

Liknande ämnen

  1. moto guzzi classic v7II
    Av glidare i forum Street
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 12:49
  2. 2-1 avgassystem på Moto Guzzi
    Av Motoguzzi i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 19:01
  3. Moto Guzzi California 1400
    Av Tjita1 i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 02:00
  4. moto guzzi
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 11:51
  5. Moto Guzzi, utställning och provkörning
    Av Mats Liifv i forum Träffar & Körningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •