Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Åka hoj triggar magkatarr

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Som sköterska och samtidig patient i min egen kropp med erfarenhet av denna oroliga mage mår man naturligtvis inget vidare bra.Magproblemen i sig orsakar ofta stress och funderingar övar vad som kan vara fel.Lösningar finns som tur är.

    Själv hade jag som sagt en period stora problem med gaser/luft som samlades i tarmarna och genom detta bidrog till skiftande förstoppning eller diarre.Börja med att föra lista över vad du äter och dricker och vid vilka tidpunkter dessa måltider intas på dygnet.Här kan du sedan backa tillbaka om symptomen förvärras eller blir bättre för att kolla om kosten kan ha något samband med problemen.Ett tips är att kokt mat nästan uteslutande alltid bättre för en stressad mage än stekt mat.

    Det finns ett flertal receptfria mediciner som kan göra underverk vid bla gaser i magen som t ex :

    "Miniform" som är till för gasbesvär i mag och tarmkanalen.

    "ProbiMage" och "Trevis" som gör att man normaliserar bakteriefloran i magen.

    "Inolaxol" är ett till ögonen grusaktigt ämne (granulat/stenkulegummi) som brukar fungera mycket bra för de som tar medlet.Detta (granulat/stenkulegummi) sväller i vätska och får på så vis tarmarna att utvidgas för att lättare transportera bort problem som förstoppning samtidigt som det binder ihop exempelvis diarre.

    Hälsokost i butik är INTE ALLTID BLUFF.En mycket bra neutral yoghurt är "Arla mejeriernas Cultura" som stabiliserar och tillför tre probiotiska kulturer.

    Kolsyrat vatten är också en enkel och bra lösning som vätskeintag vid t ex måltidsintag när kolsyran hjälper en orolig mage att må lite bättre.

    Ovanstående medel bör provas av den enskilde under ca en månads period innan man dömer ut preparaten där dom i de flesta fall har visat sig ge resultat en bra tid innan.

    Om magproblemen är förvärrade och långvariga som ingen avföring alls med svår magont och i vissa fall blödningar bör naturligtvis läkare kontaktas.

    Att ha ont i magen jämt och ständigt är som sagt var stressande i sig och ger en oroligare vardag men gör man ett försök att ta itu med problemen får man oftast också ett bättre liv.Ha det gott.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-29 klockan 16:11.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Tack Ankan för ditt engagemang

    Jag ska ta till mig detta och fundera över vad man kan göra

    Tyvärr jobbar jag 6-skift vilket kanske inte direkt hjälper till med mat-tider

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Efter tips av min far så gjorde jag om sissy-väska till ryggstöd. Packade väskan full och försökte justera in den.

    Tog en sväng på runt 7 mil. Herregud så avslappnande. Och vilken kontroll man fick på hojen när man kan spänna sig mot ryggstöd för parera

    Jag har goda förhoppningar om detta. Återkommer i ämnet.

    Hjälper detta på lång sikt så importerar jag ett ryggstöd, kostar runt 2700kr. 5500kr på lokala affären (då får man även ny förarsits)

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Vad tror ni om att klämma dit detta ryggstöd??

    Kommer det att passa ens?

    http://www.ebay.com/itm/Yamaha-V-Sta...ht_3253wt_1397

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av WmB Visa inlägg
    Vad tror ni om att klämma dit detta ryggstöd??

    Kommer det att passa ens?

    http://www.ebay.com/itm/Yamaha-V-Sta...ht_3253wt_1397
    Jag tycker nog att det skulle funka. Det ser ut att fungera ungefär lika som väskan du hade på till Motala.

    Justerbarhet? Finns det en något högre modell?
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Det är den enda modellen som passar rakt av och inte kostar nästan 3000kr så det blev ett bud

    Fasen, fint väder idag. Kanske blir en tur

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Jag vann budet. Nu ska den bara skickas också.

    640kr inkl frakt blev det.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Nu är ryggstödet monterat

    Eftersom det är en mycket billig modell så finns inga möjligheter till justering tyvär

    Jag sitter väldigt rakt och fint, alldeles för rakt.
    Ska montera bort ramen och öka på böjen som redan finns några centimeter så man får en avslappnad körställning

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    61
    Jag hatar att jag inte fattar hur varken google drive, box.net eller dropbox fungerar....

    En bild på hur det ser ut nu



    Väskor osv är bortplockade. Bara skrot, ska köpa nya

    http://dl.dropbox.com/u/7719964/20120920_131848.jpg
    Senast redigerat av WmB den 2012-09-20 klockan 16:10.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •