Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Mini Touring infall

  1. #1
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52

    Mini Touring infall

    Då var man helt plötsligt ledig några dagar. eftersom resten av familjen jobbar kom jag på att det kunde vara läge för en liten mini semester på MC, något jag aldrig tidigare provat.
    Då jag trots allt vill ha med mig lite grejor blev det ett snabb besök hos Biltema för införskaffande av en packrulle.
    Nu står hojen nytvättad o tankad i väntan på lite äventyr.
    Jag lämnar skåne oplanerar för en tur runt Dalsland o Bohuslän.
    Återstår att se om det ger blodad tand.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kul! Skriv o berätta hur det gick !

  3. #3
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av classe8 Visa inlägg
    Då var man helt plötsligt ledig några dagar. eftersom resten av familjen jobbar kom jag på att det kunde vara läge för en liten mini semester på MC, något jag aldrig tidigare provat.
    Då jag trots allt vill ha med mig lite grejor blev det ett snabb besök hos Biltema för införskaffande av en packrulle.
    Nu står hojen nytvättad o tankad i väntan på lite äventyr.
    Jag lämnar skåne oplanerar för en tur runt Dalsland o Bohuslän.
    Återstår att se om det ger blodad tand.
    Ett väldigt bra val av resmål.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av classe8 Visa inlägg
    Jag lämnar skåne oplanerar för en tur runt Dalsland o Bohuslän. Återstår att se om det ger blodad tand.
    Instämmer med föregående skribent.

    Massor av kul hojvägar! Se bara till att leta upp småvägarna, och hoppa över alla E-vägar!

    Jag - som besökte Skåne på hoj den gångna helgen som du vet - gissar att du kommer att bli besviken på vägstandarden när det gäller trasig asfalt och dåligt lappade tjälskador. Mycket mer sånt "häruppe" än nere i dina trakter. Tuffare klimat och lägre ambition (budget?) hos väghållarna.

    PM:a gärna för vägtips. Man måste bjuda igen, du vet... Jag har i alla fall lite koll på några "do's and don'ts" i de trakterna, vägmässigt.
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-08-27 klockan 22:09.

  5. #5
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg

    Massor av kul hojvägar! Se bara till att leta upp småvägarna, och hoppa över alla E-vägar!

    Jag - som besökte Skåne på hoj den gångna helgen som du vet - gissar att du kommer att bli besviken på vägstandarden när det gäller trasig asfalt och dåligt lappade tjälskador. Mycket mer sånt "häruppe" än nere i dina trakter. Tuffare klimat och lägre ambition (budget?) hos väghållarna.

    PM:a gärna för vägtips. Man måste bjuda igen, du vet... Jag har i alla fall lite koll på några "do's and don'ts" i de trakterna, vägmässigt.

    Jag gillade vägstandarden

    Missa tyvärr ditt erbjudande men tack ändå

    Hittade ni några fina vägar här nere?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av classe8 den 2012-08-30 klockan 21:12.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jajamen, ett par felval bara, men väldigt många "rätt val". En detaljerad karta, kompletterad med Ducatiklubbens karta över kul hojvägar - det kommer man långt på! I vårt fall ändå till Kåseberga.

  7. #7
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Körde iväg i tisdags förmiddag. Lektion 1: Rätt klädsel, det blev lite kallt och jag körde utan foder i mitt ställ. Givetvis började det regna en del också. stannade till på en kopp kaffe i Göteborg och fick även låna en fleecetröja. då jag som längst kört dags etapper på 25-30mil tidigare valde jag att köra dom stora vägarna upp. Från Göteborg och upp valde jag 45an, Bingo! Lektion 2: Kolla upp eventuella vägarbeten. Ni som har koll på läget i dom trakterna vet att det pågar ett STORT vägarbete nästan hela vägen upp till Trollhättan. Stannade sedan till för en matbit i Mellerud. Nu svängde jag av mot Håverud och vägarna blev lite mindre. Och nu var jag framme vid Håverud, akvedukten har jag sett tidigare men jag har aldrig kört MC över brudfjällsvägen tidigare. har kommit där med bil några gånger så jag visste vad som väntade. Kurvor backar kurvor backar upp on ner och ännu mera kurvor .
    Vid vägens slut väntade platsen jag valt för att övernatta på. Där träffade jag ägaren till campingen som visade sig vara en hängiven motorcyklist med passion för grusvägar. han hade även bra tips på asfalterade vägar. Efter att sträckt ut en halvtimme drog jag ut på en runda i närområdet (började med Håverud T o R ) Sen åkte jag till skogarna runt Fengersfors. Där komjag att tänka på en dålig väg genom skogen som vi brukade cykla när jag var barn (30 år Sedan). Det ända som verkar ha gjorts vid den vägen sedan dess var att man placerat en bom i vägen ( Hur kunde jag veta de va en bomen). Väg o Väg om man måste ducka för grenarna och grenarna slår i båda styrändarna samtidigt är det då en väg?

    När jag vaknade vaknade dag 2 bestämde jag mig för att stanna en dag till eftersom tipsen jag fått lät intressanta. Hittade lite små vägar mot Bengtsfors därifrån körde jag vidare mot Årjäng strax efter Årjäng tog av in på en Väg som påminner lite om vägen över brudfjället men nu snackar vi grusväg, vägen leder rätt in Glaskogen. Fortsatte tillsjag kom till stora Glasjön. Och nu är jag rätt vilse Bestämmer mig för att köra efter solen för att ta mig så sakta söder ut. Jag hittar i detta området flera småvägar som jag känner att jag måste kontrollera. känns som detta är en väldigt bra tid på året nästan inga turister och ännu ingen jakt dessutom var det precis lagom varmt. Så småningom kom jag ut på E18 efter bara några km hittade jag ett ställe så jag kunde tanka. Sen var det bara att fortsätta leta sig fram på småvägar söderut.

    Dag 3. Dom hade lovat dåligt väder åska o regn så jag drog hemåt redan tidigt på morgonen för att hinna före ovädret. Det gick sådär men när jag kom ner till Halmstad var vädret ganska stabilt så jag svängde snabbt in på några småvägar för att dra ut på tiden lite till innan jag var hemma.

    Lektion 3. Detta var sjukt kul

  8. #8
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av classe8 Visa inlägg
    ...då jag som längst kört dags etapper på 25-30mil tidigare valde jag att köra dom stora vägarna upp. Från Göteborg och upp valde jag 45an, Bingo!
    Så du tog E6/E45? Men jag sade ju till dig att hoppa över E-vägarna...

    Göteborg-Trollhättan, bara som ett exempel, avnjutes bäst på de härligt krokiga landsvägarna väster om Göta älv, inte öster om älven på den tråkiga E45. Bara som ett exempel, alltså. Vi får tala om detta i god tid inför nästa resa!

    E6 i Halland är en annan sträcka som visserligen bitvis är vacker. Men det finns alternativ som är betydligt hojvänligare.

    EDIT: För övrigt tycks du ha haft det riktigt bra!
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-08-31 klockan 19:47.

  9. #9
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Bilder?

  10. #10
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av kitsapgrl Visa inlägg
    Bilder?
    lyckas tyvärr inte lägga upp dom

Liknande ämnen

  1. Problem med min Mini-Chopper.
    Av Mathemannen i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 17:21
  2. mini touring igen
    Av classe8 i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 20:19
  3. MINI E Scooter
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 07:32
  4. MINI Cooper-spel
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 10:01
  5. En gång Mini — alltid Mini.
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 05:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •