Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Snart dags för uppkörning...nervös som fan! tips ngn?!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Snart dags för uppkörning...nervös som fan! tips ngn?!

    Tja!
    Har nu kört hoj (en Yamaha dragstar 650) under hela sommaren och det har känts asbra! men sen körde jag ca 4 lektioner på körskola på en Honda HB750 och det har gått mindre bra!
    Tyckte inte alls om de hojjarna i skolan, alldreles för höga för min längd, nådde knappt ner med fötterna på dem vilket gjorde att självförtroendet har fick sig en smäll (plus att jag lyckades välta hondan 3 ggr i högfartsbanan vid vändningen).
    Så nu funderar jag starkt på att köra upp med min egen hoj istället via körskolan.

    Har klarat risk ettan och tvåan i skolan. och teoriprovet är nu på onsdag.

    Att köra i trafik med min handledare på min dragstar har fungerat 100%. Har då och då gjort småmissar i rondell osv men håller hastigheten och kommer upp i rätt hastigheter på motorvägen. Det är nog mest krypkörningen och speciellt "garage vändningen" som jag har svårt med.

    Har ni några tips för en "custom är bäst" hoj åkare inför uppkörningen?!?!

    /Juan

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Honda HB750.Vad är det för en Honda.Någon bild !?.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Honda HB750.Vad är det för en Honda.Någon bild !?.
    En blyertsgrå.... Det är nog en CB.
    Ove

  4. #4
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av juangauthier Visa inlägg
    /.../ Det är nog mest krypkörningen och speciellt "garage vändningen" som jag har svårt med.

    Har ni några tips för en "custom är bäst" hoj åkare inför uppkörningen?!?!

    /Juan
    NÖT, NÖT, NÖT krypkörningen! Det är det som är det svåra och det är i det momentet du ska visa att du har kontroll på din mc! Sitter inte krypkörningen åtminstone "3 av 4 gånger" och du känner dig trygg, så blir nog uppkörningen mest en chansning och det är den väl lite för dyr för?

    1: Blicken - du hamnar där du tittar. Gäller alla moment och all körning!
    2: Balans mellan koppling och gas, så att du har driv (du ska inte rulla runt på tomgång) och "ta ner farten" vid behov (t.ex. om det sluttar) med lite fotbroms. Promenadtakt ska det vara!
    3: "Håll emot" i vändningen med lite tryck på ytter fotpinne.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Håller med dig! Har en Honda vt600 shadow som jag kör bra med även i banan. Problemet är att den inte går att köra upp med för A-kort! endast 29 kw i motoreffekt. Din har väl nått liknande men du kanske kör upp för A1(begränsad)? Lycka till i alla fall och träna krypen så den sitter. Själv har jag en vecka på mig :-) /Ewa

  6. #6
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Fröken och juan - lycka till med era uppkörningar ocj berätta hur det gått. Mirrisen har bra tips, vill bara tillägga att avslappning är mycket viktigt också.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    hoppas du har sett mitt PM

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Ska köra upp den 11e september och är också lite orolig. Kuggade första på lågfarten, den sitter dock rätt bra nu. Förra gången körde jag upp med min Honda NSR 125, nu har vi lånat en gammal Yamaha XT125 som är så mycket enklare att göra krypkörningen med.
    Mer tips i denna tråd uppskattas!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för tipsen mirrisen....Klaus! Tack! ringer dig ASAP!
    MC-Fröken: Det verkar som jag nog inte får köra upp för A-kort med min hoj!! aaaargh!
    Ska ringa trafikverket och fråga vad som gäller...

    Såhär står det i körkortportalen.se ang krav på motorfordon för A kort:

    Behörighet A (obegränsad):

    Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
    Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.
    Och då betyder det att min hoj inte duger, eller?

    Yamaha Dragstar 650 = 27kW....
    :-(

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tanken är väl att behörigheten skall återspegla verkligheten. Om du tar kortet på din klena hoj, så skulle du i så fall kunna köra en hoj på exvis 1500 cc och ha en effekt på 150 hkr.
    Försök låna en Honda Transalp till uppkörningen. Den är som en stor moped.

Liknande ämnen

  1. Nu är det snart dags o ta fram...
    Av Knarr i forum Scooter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 19:21
  2. Snart dags.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 14:44
  3. Dags för uppkörning.
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 12:33
  4. Snart dags för vårpremiären!!!!!
    Av Daimbag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 01:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •