Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Höstresa Norge.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Höstresa Norge.

    Finns det något intresse för en resa i den norska fjällvärlden i all dess färgprakt???
    Troligen början av Oktober.
    Några krav på deltagarna är ju att vara medvetna om att grusvägar förekommer, dock bra sådana. Att gärna ha lite grovmönstrade däck typ Tourance eller Anakee. Ha god mcvana. Att vara förberedda på att det kan bli skitväder ibland. Både lite kallt och blött.
    Vi kommer att bo i förbeställda hytter.
    Turen kommer att gå ungefär så här:
    Dag ett. Borgvik i Värmland-Trysil-Lom
    Dag två. Lom- Lesja-Trollstigen- Geiranger-Lom.
    Dag tre. Lom- Sognefjäll-Övre Årdal-Voss-
    Dag fyra. Voss-Eidsfjord-(ev. Kjeåsen)-Geilo-Borgvik

    Om du är intresserad, så maila mig direkt olle.borgvik@swipnet.se , så får du veta mera.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    intresse finns men alt hänger på vädret.
    jtr

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns det något intresse för en resa i den norska fjällvärlden i all dess färgprakt???
    Troligen början av Oktober.
    Några krav på deltagarna är ju att vara medvetna om att grusvägar förekommer, dock bra sådana. Att gärna ha lite grovmönstrade däck typ Tourance eller Anakee. Ha god mcvana. Att vara förberedda på att det kan bli skitväder ibland. Både lite kallt och blött.
    Vi kommer att bo i förbeställda hytter.
    Turen kommer att gå ungefär så här:
    Dag ett. Borgvik i Värmland-Trysil-Lom
    Dag två. Lom- Lesja-Trollstigen- Geiranger-Lom.
    Dag tre. Lom- Sognefjäll-Övre Årdal-Voss-
    Dag fyra. Voss-Eidsfjord-(ev. Kjeåsen)-Geilo-Borgvik

    Om du är intresserad, så maila mig direkt olle.borgvik@swipnet.se , så får du veta mera.
    Vilken härlig resa! Jag har nytaget körkort (tre veckor sedan) och därmed förstås begränsad MC-vana och en hoj mest för asfalt så jag får nog avstå åtminstone detta år. Annars är detta precis den sorts mc-träffar och resor jag verkligen gillar och längtar efter!

  4. #4
    Medlem Svein2s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Hedmark
    Inlägg
    11
    Skal dere besøke den Norske fjellheimen bør dere få med Friisveien mellom Atna og Ringebu. Når dere kjører om Trysil kan dere enten kjøre mot Drevsjø/Engerdal og ned mot Koppang og Atna eller ned til Elverum og kjøre østsida av Glomma nordover mot Koppang. Litt lenger, men mye finere MC-veier og dere slipper kjedelige E6. Fast dekke begge veier.
    Blir dere sultne etter å ha kjørt Friisveien stopper dere på Måsåplassen rett nedenfor skoggrensa, 1 mil før Ringebu, der har de meget god mat.
    God tur.
    Senast redigerat av Svein2 den 2012-08-29 klockan 12:26.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vilken fin rutt du lagt upp! Har kört där tre sensomrar i sträck och mått så bra!
    Hoppas många ansluter och att ni får de där härligt gnistrande höstdagarna!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tack för vägtips. skall man uppleva det verkliga Norge med gammalt kulturlandskap och riktig vildmark, så får man ju åka en del på grusvägarna.
    Exvis så kommer turen passera Trysil och vidare upp mot Åkreströmmen på grusvägar. Från Koppang går det en väg över högfjället mot Ringebu vid E 6. Första delen är också grus, Men grusvägarna brukar vara i väldigt bra skick, om inte regnandet har förstört dem förstås
    Kommer nog själv lägga på ganska grova däck för säkerhets skull. Kör en Transalp.
    Viktigaste utrustningen på en sån här tur är ju att kunna klä sig varmt och hålla sig torr.
    Bra Goretex eller en regnoverall är ett måste, samt vattentäta handskar. Handtagsmuffar är faktiskt ett kanonfint komplement.
    Troligt avresedatum blir Lördag den 6:e Oktober.
    Intresseanmälningana till min mail senast 15/9. Vi bör var minst 4 st. som åker.
    Grovt räknat kan man räkna med att mat, bensin, logi kostar ca 1000 / dag.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-08-31 klockan 08:34.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tack för vägtips. skall man uppleva det verkliga Norge med gammalt kulturlandskap och riktig vildmark, så får man ju åka en del på grusvägarna.
    Exvis så kommer turen passera Trysil och vidare upp mot Åkreströmmen på grusvägar. Från Koppang går det en väg över högfjället mot Ringebu vid E 6. Första delen är också grus, Men grusvägarna brukar vara i väldigt bra skick, om inte regnandet har förstört dem förstås
    Kommer nog själv lägga på ganska grova däck för säkerhets skull. Kör en Transalp.
    Viktigaste utrustningen på en sån här tur är ju att kunna klä sig varmt och hålla sig torr.
    Bra Goretex eller en regnoverall är ett måste, samt vattentäta handskar. Handtagsmuffar är faktiskt ett kanonfint komplement.
    Troligt avresedatum blir Lördag den 4:e Oktober.
    Intresseanmälningana till min mail senast 15/9. Vi bör var minst 4 st. som åker.
    Grovt räknat kan man räkna med att mat, bensin, logi kostar ca 1000 / dag.
    ntressant kanske blir med

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det kommer ju att kunna gå att sammanträffas i Trysil vid macken ca kl 10.30

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Är du säkert på att den 4. oktober är en lördag? Jag kan åka med på lördag men inte den 4. (dvs torsdag)

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Är du säkert på att den 4. oktober är en lördag? Jag kan åka med på lördag men inte den 4. (dvs torsdag)
    ursäkta. Misstag. Skall vara Lördag den 6:e Oktober.

Liknande ämnen

  1. Norge tripp
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-09, 20:12
  2. 125 cc Norge
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 13:47
  3. Norge v31
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:56
  4. Norge
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 07:43
  5. Liten höstresa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •