Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kolv eller kolvrings byte

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Kolv eller kolvrings byte

    hoj hoj.
    ja nu har man köpt på sig lite jobb. men jag är så kär i hojen att det får kosta en slant. tur man inte pröjsade för grovt iaf
    är det någon här i närheten av GGVD området som är fena på kolvringsbyte eller kan medla en kontakt så är jag tacksam. Det är Yamaha xv160. håller på kollar runt lite på verkstäderna just nu.
    hade man haft lite koll att göra detta själv så klart hållit mun och ej yttrat mig öht
    men jag tror jag nöjer mig med utföra vanlig service, däckomlägg och lite mindre reparationer.
    har inte grävt isär någon motor .... ännu iaf.
    hur djävligt är det egentligen om man har en manual att följa till punkt och pricka ?
    verkstäderna kommer skilja rätt ordentligt har jag en känsla av..

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    hoj hoj.
    ja nu har man köpt på sig lite jobb. men jag är så kär i hojen att det får kosta en slant. tur man inte pröjsade för grovt iaf
    är det någon här i närheten av GGVD området som är fena på kolvringsbyte eller kan medla en kontakt så är jag tacksam. Det är Yamaha xv160. håller på kollar runt lite på verkstäderna just nu.
    hade man haft lite koll att göra detta själv så klart hållit mun och ej yttrat mig öht
    men jag tror jag nöjer mig med utföra vanlig service, däckomlägg och lite mindre reparationer.
    har inte grävt isär någon motor .... ännu iaf.
    hur djävligt är det egentligen om man har en manual att följa till punkt och pricka ?
    verkstäderna kommer skilja rätt ordentligt har jag en känsla av..
    Kolvringsbyte?
    Gör man sånt idag?
    Menar du en XV1600??
    Är det dålig komp tryck så fordras nog mer än ringbyte?? Toppgenomgång t ex.
    Fö VARFÖR är det "ringbytesdags", av vilken anledning tror/förmodar du att det är just DET problemet??
    "Ringbyte är ju en rätt stor operation så en koll av just toppar/ventiler gör man nog samtidigt när man har härket ituplockat.
    Bara undrar lite...
    Senast redigerat av LowTech den 2012-08-23 klockan 21:18.

  3. #3
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    hoj hoj.
    ja nu har man köpt på sig lite jobb. men jag är så kär i hojen att det får kosta en slant. tur man inte pröjsade för grovt iaf
    är det någon här i närheten av GGVD området som är fena på kolvringsbyte eller kan medla en kontakt så är jag tacksam. Det är Yamaha xv160. håller på kollar runt lite på verkstäderna just nu.
    hade man haft lite koll att göra detta själv så klart hållit mun och ej yttrat mig öht
    men jag tror jag nöjer mig med utföra vanlig service, däckomlägg och lite mindre reparationer.
    har inte grävt isär någon motor .... ännu iaf.
    hur djävligt är det egentligen om man har en manual att följa till punkt och pricka ?
    verkstäderna kommer skilja rätt ordentligt har jag en känsla av..
    Hej kolla med YCC eller Star-Riders där kan du helt säkert få den hjälp du behöver.
    Dont worry be happy8)

  4. #4
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kolvringsbyte?
    Gör man sånt idag?
    Menar du en XV1600??
    Är det dålig komp tryck så fordras nog mer än ringbyte?? Toppgenomgång t ex.
    Fö VARFÖR är det "ringbytesdags", av vilken anledning tror/förmodar du att det är just DET problemet??
    "Ringbyte är ju en rätt stor operation så en koll av just toppar/ventiler gör man nog samtidigt när man har härket ituplockat.
    Bara undrar lite...
    hej.
    är inte hundra på dina frågor. skall rådfråga mer kunniga i ämnet samt mäta kompet innan jag gör något mer direkt. kolla förgasaren etc. lite gråvit rök vid kraftiga pådrag samt ordentliga motorbroms kan ju vara fler saker som sagt. Jag är ej så kunnig, därav mina frågor.
    Just det du frågar VARFÖR just det ena eller det andra har jag efter att ställt frågan till dels en mc verkstad, samt att någon tidigare ägare bytt till högkompskolvar etc.
    därav vart priset därefter.... signalerna fanns där när jag testade hojen...
    men som sagt, jag är ej tillräckligt kunnig för att analysera ordentligt själv.

    trevlig helg .... och hoppas på lite hojväder i helgen

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    oki . nu kan jag fimpa denna tråden iaf. Nu har mekanikenr undersökt hojen.
    visade sig inte vara nåt fel mer än att hojen gick något fett på bränsle... vilket jag åtgärdade själv samtidigt då jag hittade en riktigt fin artikel om just detta på roadstarclinic.
    vilken d**a hoj säger jag bara... fortfarande så flinar man sig fram på vägarna varje liten tur man tar... ojojoj ;o) gött gött

Liknande ämnen

  1. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  2. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12
  3. Beställa kolv
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 20:11
  4. kolv
    Av fransson i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:31
  5. FLYTTAD: kolv
    Av pewa i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •