Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: ett litet bekymmer (lokalisera kabel)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51

    ett litet bekymmer (lokalisera kabel)

    jahapp nu är det så att jag har lite bekymer med en temp mätare jag inte kan lokalisera om den sista kabeln är ström eller inte och om den ska kopplas till 12 volt eller ej,

    sitter 3 kablar i denna ordning grön(antar att det är signal) Svart(Jord) Brun (?ström?)

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    bör nog vara samma typ av inkopplingar på en bensin mätare.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Borde väl vara någon lampa för instrumentbelysningen. Mät vilken som är tolv volt så är nog den till lampan. Prova

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    sitter en lampa överst och det är blå och svart på den. blå ström till lampan och svarta är jue jord. men det är just den bruna kabeln jag är nyfiken på. för 2 st kan inte vara signal då det bör pasera någon for av ström till mätaren för att den ska kunna reagera.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    kan man på något sätt mäta upp via ohm vilken kabel som är ström utan att sätta ström på den m.m

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    ingen annan som kan ha en ide.?

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det brukar va så att det sitter ett motstånd inne i givaren som ändrar sig med temperaturen,kan mycket väl va så att den jordar med en enkel kabel till givaren som då visar olika värde beroende på temperaturen.Mät med en ohm mätare till till givaren och se om den ändrar sig räcker ju att doppa den i varmvatten för att se om den ändrar resistans.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Det brukar va så att det sitter ett motstånd inne i givaren som ändrar sig med temperaturen,kan mycket väl va så att den jordar med en enkel kabel till givaren som då visar olika värde beroende på temperaturen.Mät med en ohm mätare till till givaren och se om den ändrar sig räcker ju att doppa den i varmvatten för att se om den ändrar resistans.
    grejjen är den att jag har ingen givare att koppla in på den men har mätt up kablarna ena visar mellan 69 - 80 den andra vosar 198.2 ohm och enligt det jag har lyckas att söka mig till på google så verkar kabeln som visar 198.2 vara plus. och gröna som visar 68 - 80 signal eller är det helt fel tänke sätt.
    jag har även granskat hela kabel stammen som den mätaren går til och har sätt att samma bruna kabel som jag misstänker är en plus kabel går öven till 3 - 4 lampor och även till varvräknaren och där antar jag att det är en gråa som är signalen till rpm då det är grå svart brun så man börjar ha sina misstankar

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Bael Visa inlägg
    grejjen är den att jag har ingen givare att koppla in på den men har mätt up kablarna ena visar mellan 69 - 80 den andra vosar 198.2 ohm och enligt det jag har lyckas att söka mig till på google så verkar kabeln som visar 198.2 vara plus. och gröna som visar 68 - 80 signal eller är det helt fel tänke sätt.
    jag har även granskat hela kabel stammen som den mätaren går til och har sätt att samma bruna kabel som jag misstänker är en plus kabel går öven till 3 - 4 lampor och även till varvräknaren och där antar jag att det är en gråa som är signalen till rpm då det är grå svart brun så man börjar ha sina misstankar
    Går det att komma åt kablarna på givaren? Om man om man lossar kabeln i den änden och kortsluter den mot jord sedan du anlutit den som du tror är signal kabeln i andra änden så borde mätaren visa fullt utslag.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Går det att komma åt kablarna på givaren? Om man om man lossar kabeln i den änden och kortsluter den mot jord sedan du anlutit den som du tror är signal kabeln i andra änden så borde mätaren visa fullt utslag.
    förklara lite mer tack.
    det du menar med givaren antar jag är mätaren?

Liknande ämnen

  1. H-D Sportster-bekymmer (el glappar vid färd)
    Av dflorell i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 22:45
  2. Tändhatt/kabel till Honda Shadow.
    Av serajo i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 08:14
  3. Kabel till Kuryakyn blinkers backspeglar
    Av bigmeanie i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 00:03
  4. Batteribyte ställde till bekymmer
    Av lindian i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 21:32
  5. För lite soppa bekymmer?
    Av Coax i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •