Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ställa om mil antal

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51

    ställa om mil antal

    hej hej är nog inte riktigt som rubriken låter då dom flesta lär tro att jag ska ställa tillbaka milen men det ska jag en göra.

    jag håller på med en retro fit tagit mätar huset från en daytona 1200 och ska montera den på min xj 600 men jag vill ställa in mil antalen så dom stämmer från den gamla mätaren till den nya och undrar nu vad som egentligen blir lättast att göra för att ställa in mil antalen. det är en analog mätare ingen digital

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Bael Visa inlägg
    hej hej är nog inte riktigt som rubriken låter då dom flesta lär tro att jag ska ställa tillbaka milen men det ska jag en göra.

    jag håller på med en retro fit tagit mätar huset från en daytona 1200 och ska montera den på min xj 600 men jag vill ställa in mil antalen så dom stämmer från den gamla mätaren till den nya och undrar nu vad som egentligen blir lättast att göra för att ställa in mil antalen. det är en analog mätare ingen digital
    Vet att någon ställt om en mätare med hjälp av en borrmaskin. En del mätare går ju att öppna.
    Ofta sitter ju mätare ganska dold, så det syns ju kanske inte om den är öppnad.
    Med nyare hojar är det ju lätt att kolla med tidigare SBP protokoll.
    Bilhandlare kan man ju lita på, eller.....
    Hade en gång en svåger som jobbade år ett Volvoföretag och han fick extrabetalt för att ställa om en del hastighetsmätare. Gällde då fint skötta bilar med många mil.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet att någon ställt om en mätare med hjälp av en borrmaskin. En del mätare går ju att öppna.
    Ofta sitter ju mätare ganska dold, så det syns ju kanske inte om den är öppnad.
    Med nyare hojar är det ju lätt att kolla med tidigare SBP protokoll.
    Bilhandlare kan man ju lita på, eller.....
    Hade en gång en svåger som jobbade år ett Volvoföretag och han fick extrabetalt för att ställa om en del hastighetsmätare. Gällde då fint skötta bilar med många mil.
    ooookej.. tur va i detta fall så är det inte mätar fusk på G iaf :P
    utan jag vill att den ska visa min nuvarande mätarställning som den står på och inte ha 2k mindre på mätaren så att säga. för vill jag ha mindre mil så sätter jag dit denna utan att göra något alls men har ingen aning hur man kan lättast montera sönder denna utan att pajja glaset eller dylikt

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Tex på en gammal BMW e30 (bil) så kunde man öppna upp mätarhuset och kugga över siffrorna försiktigt med en liten skruvmejsel, varför jag ändra mil va just pga av samma problem som trådskaparen skriver

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Bael Visa inlägg
    ooookej.. tur va i detta fall så är det inte mätar fusk på G iaf :P
    utan jag vill att den ska visa min nuvarande mätarställning som den står på och inte ha 2k mindre på mätaren så att säga. för vill jag ha mindre mil så sätter jag dit denna utan att göra något alls men har ingen aning hur man kan lättast montera sönder denna utan att pajja glaset eller dylikt
    Vet bara att du måste gå in i mätaren bakifrån för att kunna komma åt kuggen som driver siffrorna.
    Annars, så menar jag att du tar loss mätaren och sätter i något som ser ut som mätarvajerns ände och sätter den i en borrmaskin och kör borrmaskinen baklänges. Kan ta en stund , men brukar funka. Annars så får du köra mätare åt rätt håll och sluta då den gått runt och kommit till önskat miltal.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Tex på en gammal BMW e30 (bil) så kunde man öppna upp mätarhuset och kugga över siffrorna försiktigt med en liten skruvmejsel, varför jag ändra mil va just pga av samma problem som trådskaparen skriver
    var det som var tanken att göra först för att ställa in den så exakt som det går.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet bara att du måste gå in i mätaren bakifrån för att kunna komma åt kuggen som driver siffrorna.
    Annars, så menar jag att du tar loss mätaren och sätter i något som ser ut som mätarvajerns ände och sätter den i en borrmaskin och kör borrmaskinen baklänges. Kan ta en stund , men brukar funka. Annars så får du köra mätare åt rätt håll och sluta då den gått runt och kommit till önskat miltal.
    frågan är bara hur lång tid det kommer ta har kollat runt om mätaren och det verkar som att ända sättet är att karva up flikarna på sidan för att lyfta locket då det inte verkar vara gängat som jag hade hoppats på först. men vet iaf att jag ska ta bilder och göra en dokumentation på retro fit som jag kommer göra kanske t.om blir en projekt tråd :P men det får man se.

Liknande ämnen

  1. Antal liter i reserven ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 23:24
  2. antal mil
    Av honda500 i forum Touring
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 18:03
  3. Antal lektioner
    Av markusf i forum MC-kort
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 23:07
  4. Antal uppkörningsförsök (?!)
    Av Reject i forum MC-kort
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 21:58
  5. Ställa klockan är...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •