Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: Att bli omkörd

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    Att bli omkörd

    Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,

  2. #2
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Man får ju köra om i samma fil om det finns utrymme.
    Själv tar jag ut om det finns utrymme dock så har jag uppmärksammat att sjukt många är usla på att ha koll bakåt (speciellt på mc).

    Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,
    Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.
    Håller med Olle Å fullständigt. Jag håller gärna åt sidan för en mc i alla lägen

  5. #5
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det gäller även för en mcåkare att hålla koll i backspegeln. Kommer en annan mc i kapp och vill köra om, så håll till höger på körbanan och försök inte vara någon moraltant. Man får enligt lagen köra om , om man håller sig på samma körbana även om det kommer mötandde. Alltihop hänger bara på att kunna samarbeta.
    Nej, jag går faktiskt inte åt sidan med nån sorts skyldighet och automatik bara för att en hoj kommer i kapp mig och vill om, lika lite som när en bil beter sig så! Jag avskyr när ett fordon kommer ikapp i hög fart och lägger sig två meter bakom mig och pressar/kräver att få fri lejd för omkörning! Hur var det med att visa hänsyn???

    Kommer nån däremot ikapp, lägger sig på drägligt avstånd, visar med fordonsplacering att hen vill köra om (inget helljusblinkande, tack!) så försöker jag så snart det är möjligt och känns bra för mig att gå åt sidan och släppa förbi bakomvarande. Den som kommer i högre hastighet har väl inte mer företräde till vägen än den som kör lagligt? (och nu pratar vi inte om utryckningsfordon och motsvarande)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Nej, jag går faktiskt inte åt sidan med nån sorts skyldighet och automatik bara för att en hoj kommer i kapp mig och vill om, lika lite som när en bil beter sig så! Jag avskyr när ett fordon kommer ikapp i hög fart och lägger sig två meter bakom mig och pressar/kräver att få fri lejd för omkörning! Hur var det med att visa hänsyn???

    Kommer nån däremot ikapp, lägger sig på drägligt avstånd, visar med fordonsplacering att hen vill köra om (inget helljusblinkande, tack!) så försöker jag så snart det är möjligt och känns bra för mig att gå åt sidan och släppa förbi bakomvarande. Den som kommer i högre hastighet har väl inte mer företräde till vägen än den som kör lagligt? (och nu pratar vi inte om utryckningsfordon och motsvarande)
    Vet inte varför du skulle behöva känna att det är din skyldighet att gå åt sidan. DET ÄR JU BARA ATT GÖRA DET. Kan faktiskt finnas anledning att en annan hoj vill köra om. Ligg för tusan inte kvar vid mittlinjen bara för att visa att du betalar lika mycket i vägskatt.

  7. #7
    När en bil kommer upp bakom och vill köra om så får dom faktist vänta. Jag har varit med om när bilisten blinkar för att jag skall körat sidan, speciellt när jag ämnar svänga av åt höger, jag litar inte på att det inte ligger en hoper grus på vägbanan där för vill jag sakta ner och hålla åt vänster.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Ska man inte också, enligt lag, underlätta för trafiken och för framkomligheten? Jag vet inte om man gör det när man envist hävdar "sin rätt".

    Det är sällan en bra idé, speciellt inte mot bilar som ju bekant har ett ytterskal av metall...

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Det är så typiskt Svenskt att bli förbaskad och bitter när folk avviker från ens eget beteende. Hur svårt är det att släppa förbi nån som har bråttom? Är det nåt att bli lipfärdig för? Varför svider det så hårt i själen att nån vill om? Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det är så typiskt Svenskt att bli förbaskad och bitter när folk avviker från ens eget beteende. Hur svårt är det att släppa förbi nån som har bråttom? Är det nåt att bli lipfärdig för? Varför svider det så hårt i själen att nån vill om? Slappna av, sluta vara obstinat och gör dina mottrafikanter till medtrafikanter så blir livet lättare.
    Vist har du rätt men inte till vilket pris som helst. Som jag skrev senast så menade jag speciellt när jag skall svänga av vägen vid en korsnig och då behöver jag mer av vägbanan för att undvika det eventuella grus som ligger i inner svängen, jag vill inte gå omkull för att bilisten vill tränga sig.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  2. Omkörd å påkörd
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 16:34
  3. Omkörd och nästan omkullkörd
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:36
  4. Omkörd av en mc
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •