Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: Att bli omkörd

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

    Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

    av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.

  2. #32
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

    Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

    av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.
    Självklart vet jag att det är lagen som styr hastigheten. Aggerar själv stoppkloss i trafiken lite då och då när vi är ute med husvagnen där oxå lagen styr hastigheten. MEN det innebär iaf att Vi är stoppklossar i trafiken och tycker att det är märkligt att man klagar på andra som inte håller den hastighet som gäller för den aktuella vägsträckan när vi själv gör samma sak.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom det är flera som är yrkeschaufförer här vill jag nog ge er eloge till er för ert tålamod i trafiken.
    Nu finns det ju undantag även där exvis utlädska förare med manipulerade fartbegränsare, för hur kan de annars köra fortare än 100 km/h med släp långa sträckor.
    I vilket fall som helst så är ju att visa hänsyn som är det viktigaste. Ligger man och agerar stoppkloss bara för att inte låta någon annan skall kunna köra fortare så gör man inte det. Om någon vill köra olagligt fort, så låt den personen göra det.

  4. #34
    Medlem nfss avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sätila
    Inlägg
    14
    Ännu mer off topic.

    Tänk även på att de flesta hastighetsmätare i bilar och motorcyklar är glädjemätare och kan visa ganska många km/h fel, I lastbilar skall dock mätarna vara kalibrerade, helt exakta är de dock oftast inte.

    Så om du undrar hur en lastbil kan köra närmare 100 så kan det vara din hastighetsmätare som visar fel. Förare i den tunga trafiken bör känna till detta och inte stressa upp sig för att bilen framför kör lite för sakta. Det kan nämligen vara så att bilen framför kör enligt sin mätare som visar lite fel.

    Förövrigt så tror jag att förare med många bokstäver på kortet och som faktiskt också kör ett flertal olika fordon tex lastbil/buss, bil och mc får ett unikt sett att se på trafiken och trafikanter och kan nyttja den erfarenheten för att köra säkert.

    Ta det vackert och visa hänsyn

    Fredrik...

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet att hastighetsmätare ofta visar för mycket. den hastighet jag talar om är kollad mad GPS.
    Enligt.GPS, så visar både min och frugans bil 4-5 km för mycket vid 100 km/h.
    Även hojens mätare visar för mycket.
    Men då kommer ju frågan, kan man lita på hastigheten i en GPS om den tas under en längre sträcka?.
    SBP godtar i allafall GPS som hastighetsmätare.

  6. #36
    Medlem nfss avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sätila
    Inlägg
    14
    Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

    Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av nfs Visa inlägg
    Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

    Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.
    Jag har en Garmin 550, som visar mindre än mina fordons hastighet.
    DVS. kör jag ca 100 med hojen , så visar gps ca 95.

  8. #38
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Eftersom det är flera som är yrkeschaufförer här vill jag nog ge er eloge till er för ert tålamod i trafiken.
    Nu finns det ju undantag även där exvis utlädska förare med manipulerade fartbegränsare, för hur kan de annars köra fortare än 100 km/h med släp långa sträckor.
    I vilket fall som helst så är ju att visa hänsyn som är det viktigaste. Ligger man och agerar stoppkloss bara för att inte låta någon annan skall kunna köra fortare så gör man inte det. Om någon vill köra olagligt fort, så låt den personen göra det.
    TackDet var länge sedan jag såg någon tradare som gick fortare än 100.Men det skjuter på bra när det lutar med så många rullar på.

  9. #39
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av nfs Visa inlägg
    Vad jag har förstått så skall man kunna lita på en GPS, lite märkligt dock att så dina fordon visar för mycket det brukar väll vara tvärtom?

    Mina bilar och motorcykeln visar alla lägre hastighet än min Garmin GPS, mellan 6 och 9 km/h fel vid 100.
    I så fall har du problem med dina fordon. De flesta jag kört visar mer fart på mätaren än på gps. Det betyder att de går något långsammare än den fart mätarna visar. Vilket är helt ok. Att de visar mindre fart än fordonet gör i verkligheten = reparation bums!

  10. #40
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har en Garmin 550, som visar mindre än mina fordons hastighet.
    DVS. kör jag ca 100 med hojen , så visar gps ca 95.
    Detta är helt normalt och så funkar alla mina fordon.

Liknande ämnen

  1. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  2. Omkörd å påkörd
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 16:34
  3. Omkörd och nästan omkullkörd
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:36
  4. Omkörd av en mc
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •