Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: Att bli omkörd

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag gillar inte att bli trängd i en enkelfil av en långtradare därför behåller jag min plats i vänster körfält. Sedan får vi faktiskt axeptera att alla inte vill eller kan köra i den fart som anges på skyltarna, det är bara att vänta tills det ges möjlighet att köra om. Det är så många som nödvändigtvis måste köra om för att tvåhundra meter senare skall svänga av vägen.
    Inte vill eller kan köra i det som anges på skyltarna,vill man inte då ska man då inte störa andra,kan man inte ska man inte vara ute efter vägarna,var det värsta jag hört..
    Kör själv långtradare och gjort det i 26 år och skulle aldrig få för mig att tränga någon eller ligga i häcken och nosa,men jag vet att det finns idioter som gör det,blir själv vansinnig på det.Men att inte hålla hastigheten är ju riktigt illa.Ska jag ligga mil efter mil och köra i 70 när jag får åka 80,hallå visst är pressade tider i dag men behöver inte vara stress men att sitta och lulla för sakta då spricker ju allt så småningom.Är väl fel att diskutera detta här.Men tråden har ju spårat ur lite redan.Det här förstår ju ingen som inte jobbar i trafiken och ganska olönt att diskutera men väldigt frustrerande för oss som jobbar efter vägen.Därför är det underbart att köra hoj och bara kan njuta av att flyga förbi dönickar
    Senast redigerat av engström67 den 2012-08-20 klockan 07:03.

  2. #22
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Kan oxå irritera mig på andra mc åkare som dyker upp lite varstans på vägen-hur ska man kunna hålla åt höger när de dyker upp snett bakom på höger sida i en fart som är löljigt olaglig?
    Det säkraste då är att hålla sig mitt i filen tills man vet vad de tänker ta vägen och SEDAN eventuellt flytta sig när det känns säkert.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Varför upplever man mc mera STÖRANDE NÄR MAN SJÄLV KÖR BIL??
    När man själv kör mc, så bara det flyter på, men man retar sig på bilisterna.
    Många bilister gör vansinniga omkörningar. Har en bekant som helt enkelt blev trängd mot en trottoarkant och vurpade. Oj, sa föraren . Jag trodde jag hade kommit förbi dig. Han var mera bekymrad över de repor han fick på sin bil.
    Kallas detta för en paradox?

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför upplever man mc mera STÖRANDE NÄR MAN SJÄLV KÖR BIL??
    När man själv kör mc, så bara det flyter på, men man retar sig på bilisterna.
    Många bilister gör vansinniga omkörningar. Har en bekant som helt enkelt blev trängd mot en trottoarkant och vurpade. Oj, sa föraren . Jag trodde jag hade kommit förbi dig. Han var mera bekymrad över de repor han fick på sin bil.
    Kallas detta för en paradox?
    Håller med dig,och det värsta jag vet är alla bilister som verkar tycka det är kul att jag oss motorcyklister,värst på våren tycker jagHa ha jag trodde att jag kommit förbi dig,jo det är rätt vanligt.Hur många bilister med släpvagn,husvagn som ska förbi och så fort dom är förbi med bilen då viker man in,sett det ofta.Synd om dom om man råkar klämma dom av vägen) (nu menar jag när jag kör tradare).Det är ju ofta därför man vill åka förbi alla blåbär,kör gärna i 90 med hoj på 90 väg bara jag får ligga först och slipper ligga i gummisnodden och åka
    Senast redigerat av engström67 den 2012-08-20 klockan 11:06.

  5. #25
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte vill eller kan köra i det som anges på skyltarna,vill man inte då ska man då inte störa andra,kan man inte ska man inte vara ute efter vägarna,var det värsta jag hört..
    Kör själv långtradare och gjort det i 26 år och skulle aldrig få för mig att tränga någon eller ligga i häcken och nosa,men jag vet att det finns idioter som gör det,blir själv vansinnig på det.Men att inte hålla hastigheten är ju riktigt illa.Ska jag ligga mil efter mil och köra i 70 när jag får åka 80,hallå visst är pressade tider i dag men behöver inte vara stress men att sitta och lulla för sakta då spricker ju allt så småningom.Är väl fel att diskutera detta här.Men tråden har ju spårat ur lite redan.Det här förstår ju ingen som inte jobbar i trafiken och ganska olönt att diskutera men väldigt frustrerande för oss som jobbar efter vägen.Därför är det underbart att köra hoj och bara kan njuta av att flyga förbi dönickar
    Och hur irriterade tror du folk blir på lastbilar som kör i 80 på 90 väg! Eller husvagnar som endast får köra i 80! Vilket är det samma som du själv irriterar dig om.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Kimmo Visa inlägg
    Och hur irriterade tror du folk blir på lastbilar som kör i 80 på 90 väg! Eller husvagnar som endast får köra i 80! Vilket är det samma som du själv irriterar dig om.
    Vad du inte fattat är att även om lagen säger att tung lastbil ska var begränsad till 90 km/h så är det hos många upphandlare ett krav att fordonet ska vara spärrat på 80km/h av miljö- och trafiksäkerhets hänsyn.

    Fordon som drar släp får heller inte köras fortare än 80km/h i Sverige, fråga vilken Länsman som helst....

    av dessa två orsaker kör jag 80 på 90 vägar och kan inte göra något åt det även om jag skulle vilja köra fortare.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #27
    Medlem nfss avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sätila
    Inlägg
    14
    Hej

    Förstår inte varför man skulle försvåra en omkörning släpp förbi snabbare trafik vid lämpligt ställe så slipper du folk som vill ta dig på rumpan. Jag har hellre idioter och stressat folk framför mig än bakom särskilt när jag sitter på cykeln.

    Fredrik...

  8. #28
    Medlem nfss avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sätila
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Har blivit omkörd av mc åkare på min egen väghalva och blir lika förbannad varje gång det händer, har inte hänt ofta men händer ibland. Om någon känner sig träffad så tänk på att ge utrymme åt den du kör om,
    On Topic

    Blev själv omkörd av 2st sporthojar som knappast hade lagliga pipor på för några veckor sedan. Utanför Statoil Hällingsjö skyltat 60kmt jag gjorde kanske 70 och höll på att göra ner mig när första cykeln körde förbi mellan mig och refugen, är man inte med på vad som händer så kan det gå riktigt illa.

    Lagligt eller inte så borde det sunda förnuftet råda.

    Fredrik...

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Visst Fredrik. Om förnuftet alltid skulle råda, så behövdes det ju inga hastighetsbegränsningar.

  10. #30
    Medlem nfss avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Sätila
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst Fredrik. Om förnuftet alltid skulle råda, så behövdes det ju inga hastighetsbegränsningar.
    Du har självklart helt rätt i det, Det går dock inte att sätta lag och regler på allt här i världen.

    Fredrik...
    Senast redigerat av nfs den 2012-08-20 klockan 17:10.

Liknande ämnen

  1. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37
  2. Omkörd å påkörd
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 16:34
  3. Omkörd och nästan omkullkörd
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 06:36
  4. Omkörd av en mc
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •