Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: Mc till kort tjej?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mc-smurfan Visa inlägg
    Måste sjalvklart fråga vilken cykel som du satt med benen rakt ner. Har ännu bara sett Intruder som hyfsat rak. Försöker ta det med en nypa salt men visst påverkar andras röster när man själv känner att man inte har koll. Jag kommer ligga lagt med mc valet och låta det ta tid, har lite mer att jobba upp fysiskt innan. jag köper. Men är oerhört glad att jag hittat detta forum och härliga likasinnade som hjälper Massor av nyttiga inlägg både här och där.
    Jag kör en Kawasaki Vulcan, modellbeteckning "EN500". Det finns en hel del custom-hojar med "fötterna nedåt"-sittställning faktiskt. De flesta köper sen i efterhand framflyttade fotpinnar och reglage för att få det "rätta" stuket med fötterna framåt.

    Tänk dock på att man inte kan avlasta knä, höfter och ländrygg på en custom som man kan med en offroad, touring eller standardhoj, eftersom man inte kan ställa sig upp på fotpinnarna ju...det tar på ergonomin (åtminstone på min) när man kör längre sträckor.

    Om det är körbarhet och hanterbarhet du är ute efter så tycker jag det låter som en bättre idé att gå på vissa av de du, och andra, har nämnt: BMW F650 (eller F800) eller Kawasaki ER-5. Jag har kört bägge, och i jämförelse med min custom så är dessa mycket, mycket mer flexibla och hanterbara.

    Min EN500 är ändå smidig om man jämför med de tyngre glidarna, men jämfört med ER-5 eller t.o.m. min gamla MC-scooter (Aprilia Atlantic 500cc) så är min EN500 ett lokomotiv om man jämför smidighet och allmän körbarhet...

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå! Jag har en snygg hoj som jag inte gillar därför att den är för låg i sitsen för mig. Jag får ont i ryggen när jag hängt omkring på den några mil(18 -40 ungefär). Dessutom är skrället utrustat med en massa krom på olämpliga ställen, som t.e.x. på avgasrören.

    Kanske jag kan sälja den till Mc-smurfan?
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag kör en Kawasaki Vulcan, modellbeteckning "EN500". Det finns en hel del custom-hojar med "fötterna nedåt"-sittställning faktiskt. De flesta köper sen i efterhand framflyttade fotpinnar och reglage för att få det "rätta" stuket med fötterna framåt.

    Tänk dock på att man inte kan avlasta knä, höfter och ländrygg på en custom som man kan med en offroad, touring eller standardhoj, eftersom man inte kan ställa sig upp på fotpinnarna ju...det tar på ergonomin (åtminstone på min) när man kör längre sträckor.

    Om det är körbarhet och hanterbarhet du är ute efter så tycker jag det låter som en bättre idé att gå på vissa av de du, och andra, har nämnt: BMW F650 (eller F800) eller Kawasaki ER-5. Jag har kört bägge, och i jämförelse med min custom så är dessa mycket, mycket mer flexibla och hanterbara.

    Min EN500 är ändå smidig om man jämför med de tyngre glidarna, men jämfört med ER-5 eller t.o.m. min gamla MC-scooter (Aprilia Atlantic 500cc) så är min EN500 ett lokomotiv om man jämför smidighet och allmän körbarhet...
    Tack för tankarna:-) Har problem med kroppen och musklerna själv, nacke och rygg, så en hoj sm är skonsam mot kroppen är ett måste. Sitta bekvämt och avslappnat. Och att kunna sträcka ut bvenen och stå ibland...tack, tänkte inte ens på det:-) Jag är helt klart ute efter flexibilitet och smidighet, men undrar om dina tankar kring ditt lokomotiv. Handlar det om modellen av custom eller bara det faktum att det är en custom cykel för då utesluts alla custom cyklar....? Det kan bara vara så då att jag är en touringtjej fortfarande trots mitt ökade bvehov av trygghet i att nå ner och ha en låg hoj:-) ? Måste då hitta rätt inom den stilen som inte är för tung att hantera osv. Har kort för tung cykel men kanske ska välja bland 5-600 cc för smidigheten. Ok, spånar lite bara. Tack för hjälpen:-) Det underlättar attg få syunpunkter kring skillnaderna mellan körstil och känsla på custom och touring:-)

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Som bekväm allroad kanske en vstrom 650 skulle vara något ? Med en sänkningssats så blir den löjligt låg.

    (Vstrom 1000 med sadel från 650 blir samma höjd )
    Senast redigerat av namn den 2012-08-20 klockan 07:54. Anledning: ...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Mc-smurfan Visa inlägg
    Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

    Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
    Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
    Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

    Tack på förhand:-)
    Mc-smurfan
    Pernilla
    Här kommer ännu "ett gott råd": Honda NT650 Deauville är en mindre touring med v-twinmotor på 56hk och kardan. Bra kåpor som skyddar bra. Mycket komfort för pengarna.

  5. #35
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Här är en länk till en sida där du kan gå in och jämföra olika sitthöjder http://www.bikez.com/search/index.php

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Alternativt: http://cycle-ergo.com/

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Mc-smurfan Visa inlägg
    Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

    Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
    Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
    Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

    Tack på förhand:-)
    Mc-smurfan
    Pernilla
    Hej!
    Testa en Yamaha MT 07 80,5 cm (går att sänka cirka 3 cm) och väger 182 Kg.
    En del BMW (touring) är också riktig låga...
    Mvh.
    Victor

  8. #38
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag vill inte låta som en besserwiser... men frågan är 5 år gammal.
    Bra att du svarar, dock!
    Senast redigerat av TMax500 den 2017-09-02 klockan 17:19.

Liknande ämnen

  1. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  2. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •