Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Mc till kort tjej?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mc-smurfan Visa inlägg
    Helt klart klokt folk härinne:-) Precis som mirrisen och 50 + spättan är inne på handlar det om trygghet. Förra hojen var hög trots min morbrors ombyggda sadel, men jag är i ett annat läge idag. Behöver köra in mig igen och framförallt kunna manövrera i stillastående osv. Många bra förslag...trist att Savagen anses som klen, jag vill ändå ha mkt körglädje och absolut inte få känslan av att behöva putta på bak vid omkörningar. Lite krut måste det finnas. Vägmässigt ser jag gärna möjlighet att köra landsvägar, det är ju bara så härligt, men den ska även kunna dra på motorväg när det krävs. Man kan ju ibland vilja och behöva komma fram lite fortare. Ingen gruskörning om jag kan undvika det:-)
    En sak oxå jag tänkte på...långkörning. Ska kunna sitta bra trots lång tid och plats för packning. Inte överdrivet mkt, men om man ska bort en vecka...
    Kollar runt på era förslag, lite på nätet först...blir sugen:-) Håller med om att det behövs provsittning, provat viragon och av nån anledning gillade jag inte sittställningen. Lite för mkt framåt med benen...är alla custom så att man har benen mkt framåt, finns det ingen med lite rakare sittställning för benen? Inte som touring men utan att det känns som att man nästan är vikt framåt:-)
    Ove...vad har du för mc? En bild kanske:-)
    Hejsan Smurfan

    Det är nog rätt klokt det där också: att ta till sig lite av förslagen här och sedan ut och leta, provsitta och framförallt provköra själv.

    Du nämner Viragon som jag vet inte är den mest kraftfulla hojen, men ta det försiktigt med att tolka folk som säger att "motorcykel X är för klen" - när jag för en månad sen köpte min andra hoj någonsin (och min första custom) så ansåg många att hojen var "för klen" - jag provsatt och körställningen kändes direkt bekväm (fötterna rakt ner, inte rakt ut!) och jag provkörde den två gånger innan jag bestämde mig. Den kändes inte för klen alls, speciellt inte mot vad vissa andra hojar gjorde när jag provkörde dem (Dragstar 650, Shadow 600), så det där kan nog vara lite som folk säger av slentrian ibland.

    När jag kollade upp de faktiska siffrorna så visade det sig att den jag köpte (Vulcan 500) hade fler hästar och lägre vikt än de andra jag provade - därav att den var mycket piggare.

    Så...lyssna...kläm, känn, provsitt, provkör och är du fortfarande tveksam, så gå på känsla

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Sedan kan ju frågan även komma om man tänker sig KUNNA ÅKA OMKRING ENSAM ELLER MÅSTE HA ETT LIKASINNAT GÄNG OMKRING SIG SOM MORALISKT STÖD ELLER NAPPHÅLLARE.
    Hahaha! Napphållare, fan va roligt :P Tror jag precis har hittat min nya forum-signatur: "Man nog att hålla sig egen napp"

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hejsan Smurfan

    Det är nog rätt klokt det där också: att ta till sig lite av förslagen här och sedan ut och leta, provsitta och framförallt provköra själv.

    Du nämner Viragon som jag vet inte är den mest kraftfulla hojen, men ta det försiktigt med att tolka folk som säger att "motorcykel X är för klen" - när jag för en månad sen köpte min andra hoj någonsin (och min första custom) så ansåg många att hojen var "för klen" - jag provsatt och körställningen kändes direkt bekväm (fötterna rakt ner, inte rakt ut!) och jag provkörde den två gånger innan jag bestämde mig. Den kändes inte för klen alls, speciellt inte mot vad vissa andra hojar gjorde när jag provkörde dem (Dragstar 650, Shadow 600), så det där kan nog vara lite som folk säger av slentrian ibland.

    När jag kollade upp de faktiska siffrorna så visade det sig att den jag köpte (Vulcan 500) hade fler hästar och lägre vikt än de andra jag provade - därav att den var mycket piggare.

    Så...lyssna...kläm, känn, provsitt, provkör och är du fortfarande tveksam, så gå på känsla
    Måste sjalvklart fråga vilken cykel som du satt med benen rakt ner. Har ännu bara sett Intruder som hyfsat rak. Försöker ta det med en nypa salt men visst påverkar andras röster när man själv känner att man inte har koll. Jag kommer ligga lagt med mc valet och låta det ta tid, har lite mer att jobba upp fysiskt innan. jag köper. Men är oerhört glad att jag hittat detta forum och härliga likasinnade som hjälper Massor av nyttiga inlägg både här och där.

  4. #24
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Som några säger lite längre upp i tråden... att sitta med fötterna framåt vänjer man sig med.
    Personligen så sitter jag bättre med fötterna framåt än när jag har dom rakt under/bakom mig. ska dock tillägga att jag är 190cm lång och det kanske spelar in. Sen är sittställning en smak sak.

    Lite om motor storlek som det snackas om. Jag är väldigt nöjd med min VZ800 som jag köpte förra säsongen när jag tog kortet, märker dock att den kan vara lite "trött" när jag vrider på och vill ha lite klös ut ur en kurva eller i den där branta uppförsbacken. Men man ska absolut inte jaga kubik bara för att. Men tänk på att du kanske vill ha skjuts och lite packning på så förändras kanske behovet av motorstyrka.

    Provkörde och köpte en VZ1600 igår och är jäkligt nöjd (ska inte lovorda hojen för mycket innan jag har hunnit testa den under en längre period och olika förhållanden). Skillnaden som jag märkt så här långt med större motor är;
    Den är mindre ansträngd när jag kör motorväg, vilket är jäkligt skönt.
    Känns betydligt stabilare på vägen än 800an. Detta har nog med den starkare konstruktionen att göra.
    Går som tåget med skjuts, märks knappt att det sitter en passagerare med på hojen.
    Tycker att hojen är lite svårare att hantera än den mindre hojen. Men det kan nog vara en vanesak. Det skiljer ca100kg i vikt mellan hojarna.

    Bara du kan avgöra dina behov. Tänk igenom hur du kommer att nyttja cykeln och ta beslut om motor och cykeltyp utifrån det. Och vill du ha något större eller mindre så är det faktiskt inte svårare än att byta.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av 50+spättan Visa inlägg
    Hej igen...

    Du vänjer dig fort vid att ha benen framåt...
    Hade själv lite problem i början, men nu är det inget konstigt,
    Har nyligen varit på semester med hojen, sidoväskorna fulla+en bag som jag fäste över dynan bak, fick med vad som behövdes, gubben min har drag på sin Winge, och ett släp, det är ju en lösning,
    Körde drygt 3 timmar i ett svep, inget problem, har förstås en stadig häck att sitta på, hi hi...
    Ska bli kul att se vad du väljer...
    Haha jamen klart häcken ska ha det bekvämt, det kräver ju en sadel som täcker ens...behov Bra att veta att packning på custom. Tack! Meddelar självklart mitt val, men det blir inte detta året men jag kommer att vara aktiv har under tiden med alla tankar och frågor. Har ju perfekta bollplank här till hjälp

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av 50+spättan Visa inlägg
    Ett litet tips...

    På sensommaren/hösten kan du hitta många billiga hojar på blocket,
    mycket ´röda pilar´ nedsatta priser.
    Jo,precis.Min Vinge blir ev till salu nästa år,men som det ser ut nu så är Blocket överfullt med hojar så där är bra läge att göra ett klipp.

  7. #27
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Jag har sett att många korta tjejer ÄLSKAR denna hoj: BMW G 650 GS!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Har fått tips om touring cykeln suzuki vx 800, verkar lik kawasaki er-5 fast större. Sitthöjd 800 går den att sänka? Nån 1,60 person:-) som har erfarenhet av denna hoj?

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    23
    Hej! Tjejen köpte en suzuki M 800 -10 den är låg o lätt körd

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    En annan hoj är suzuki bandit 600 cc, funkar den dels för korta och även som "åter" nybörjare. Vill ju ha en hoj som jag inte tröttnar på men som känns trygg och inte för tungjobbad. Kurvkörning men även motorväg när det behövs. Vill kunna nå ner, helst med bägge fötterna. Nån som vet råd för just nu verkar det som att jag måste börja köpa lotter och hoppas på högsta vinst:-) Förresten läste lte omdöme om vx 800 suzukin, /de verkade ha lite problem med bl a styrlagren. Nån som haft körerfarenhet av hojen får gärna berätta om sina upplevelser.

Liknande ämnen

  1. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  2. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •